jantje.vlaam Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 Beste tuinders, wie weet of het mogelijk is om in Nederland vanille te kweken? Op de Wiki staat dat er speciale bijen voor nodig zijn en die hebben we hier niet en dus moeten we met de hand gaan bestuiven. Wie heeft er ervaring met het kweken van vanille op dit forum? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 En moeten de 'vruchten' ook niet een of ander speciaal fermentatie-proces ondergaan? Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
jantje.vlaam Posted September 25, 2012 Author Share Posted September 25, 2012 Nee, het is niet zo heel moeilijk. http://nl.wikipedia.org/wiki/Vanille De vruchten van de plant (die eruitzien als peulen, maar botanisch gezien eigenlijk bessen) worden onrijp geplukt en vochtig verhit, daarna langzaam gedroogd, waardoor een fermentatieproces optreedt. Hierdoor verandert de onrijpe niet-aromatische vrucht in een zwart en glimmend vanillestokje met een fijne geur en smaak. Dit zal wel even oefenen zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matis Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 Ik heb wel een plant maar vraag me af hoe groot hij moet worden voordat ie peulen geeft, hij is nu 50 centimeter hoog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jantje.vlaam Posted September 25, 2012 Author Share Posted September 25, 2012 Hoe lang heb je hem al en is het de goede variant? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje11 Posted September 25, 2012 Share Posted September 25, 2012 Het vanillestokje komt van een orchidee, die veel warmte nodig heeft.Om er vanillestokjes aan te krijgen is wel enige kennis van zaken nodig.Als kamerplant zal hij het wel doen, maar het bevruchten van de bloemen wordt denk ik erg moeilijk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matis Posted September 26, 2012 Share Posted September 26, 2012 Ik heb hem pas een jaar maar hij groeit echt heel snel, deze zomer bijna 20 cm gegroeid.Het is geen speciale soort, op het potje stond vanille orchidee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jantje.vlaam Posted September 26, 2012 Author Share Posted September 26, 2012 Het vanillestokje komt van een orchidee, die veel warmte nodig heeft.Om er vanillestokjes aan te krijgen is wel enige kennis van zaken nodig.Als kamerplant zal hij het wel doen, maar het bevruchten van de bloemen wordt denk ik erg moeilijk Handmatig met een kwastje wellicht. Youtube weet het http://www.youtube.com/results?search_query=vanilla+growing&oq=vanilla+gr&gs_l=youtube.3.0.0l6j0i5.3526.11526.0.15061.10.7.0.3.3.0.61.373.7.7.0...0.0...1ac.1.cVwgu1oQF9c Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valerie Posted March 7, 2014 Share Posted March 7, 2014 Zijn er inmiddels meer mensen met ervaring? Ik ben ook wel benieuwd hoe een rauwe boon smaakt Quote Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
doperwtje Posted March 30, 2017 Share Posted March 30, 2017 Als binnenplant zou het eventueel kunnen, maar onthoud dat de bloemen maar één keer per jaar bloeien en ook dan bevrucht moeten worden. De eerste vier jaar heb je sowieso niets aan de plant; het levert dan nog geen vruchten.Vanilleteelt in Nederland is pas begonnen, dus in de kas zou het mogelijk kunnen zijn.Succes ermee! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts