Goldfish Geplaatst: 24 april 2022 Geplaatst: 24 april 2022 Voor een tweede winter op rij een plant overgehouden. De eerste winter vertroeteld op zolder, wat goed uitkwam vanwege -10c in februari, afgelopen winter de plant (die 1,5m bij 1,5 meter was geworden) gewoon laten staan in de metselkuip waar ie in zat. Eventuele sterfte nam ik op de koop toe, want ik had wel een zaailing om te overwinteren. Maar met hooguit -3c heeft de plant die nu zijn 3de zomer in gaat alles goed doorstaan. Het warmste deel van de plant (tegen een muur) heeft de hele winter in blad gestaan, de andere delen lieten pas wat schade zien aan het einde van de "winter" maar lopen nu volledig weer uit. Ik verheug me dus deze zomer op een grote oogst. 1 Quote
Flup Geplaatst: 24 april 2022 Geplaatst: 24 april 2022 Dat is wel mooi, dat de plant meerjarig is. Kan ik ook eens proberen. Hopelijk heb ik dan wel op tijd vruchten. Quote
Goldfish Geplaatst: 24 april 2022 Geplaatst: 24 april 2022 Moet je zeker doen. Want mijn zaailing van maart 2021 deed in 2021 dus ook weinig, maar heeft nu al 1 bijna rijpe vrucht en schiet aan alle kanten uit. Heb tot nu toe ook weinig problemen gehad met spint of luis bij het overwinteren , terwijl bijna alle Solanums daar wel last van krijgen. Stekken nemen is overigens nog simpeler, als je die in het najaar neemt zit je in het jaar daarop ook goed qua oogst. 2 Quote
MSDG Geplaatst: 24 april 2022 Geplaatst: 24 april 2022 @Goldfishinspirerend, eerst eens kijken of ik een zaadje kan laten ontkiemen. 😄 Maar goed om te weten dat stekken overhouden goed kan. Zou dus eventueel ook kunnen overwinteren in de kas? Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Goldfish Geplaatst: 24 april 2022 Geplaatst: 24 april 2022 Dat lijkt me wel, maar een kas is in de winter hooguit 1 graad warmer dan de buitenlucht. Ik weet dus niet wat er gebeurt onder-5c. Volgens Wikepedia is de plant zelfs verwilderd op sommige plaatsen in Nederland en Belgie. Of dat dan overblijvende planten zijn of een kwestie dat de plant vanuit zaad weer opkomt is niet duidelijk. Volgens de database van Pfaf is de plant (Peruviana) zelfs geschikt voor zone 8 zij het kwetsbaar bij vorst, de klimaatzone waar het grootste deel van de Lage Landen zich in bevindt. Quote
MSDG Geplaatst: 25 april 2022 Geplaatst: 25 april 2022 Wellicht met een laagje bubbeltjesplastic om een zwarte pot om in ieder geval het wortelgestel over te houden. Het valt te proberen. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Lia56 Geplaatst: 25 april 2022 Geplaatst: 25 april 2022 Hier staat deze het hele jaar buiten. Komt vanzelf weer op. Dit zijn stekken van vorig jaar. Deze blijven in een pot anders lopen ze de hele tuin door. Wij hebben een vakantie huisje in Frankrijk en daar staan ze al minstens 10 jaar in de tuin, ook daar komen ze steeds weer naar boven.. Quote
simonvb Geplaatst: 25 april 2022 Geplaatst: 25 april 2022 @Lia56 Dit lijkt me niet een eetbare variant? Hier komen de bessen van de Physalis peruviana ook elk jaar spontaan terug op, echter is dit te laat waardoor ze maximaal maar een paar rijpe vruchten geven. Bij mij zijn de planten altijd al gestorven bij vorst, ik laat ze op hun bed staan tot in maart van het seizoen nadien maar ze hebben het nog nooit overleefd. Hier moeten ze vorstvrij staan om te overwinteren. 2 Quote
Roland Geplaatst: 19 november 2022 Geplaatst: 19 november 2022 Heeft iemand ervaring met deze Ananaskers: Physalis coztomatl Quote
Goldfish Geplaatst: 19 november 2022 Geplaatst: 19 november 2022 Ooit zaden van gekocht bij Vreeken gezien de mogelijke medicinale eigenschappen. Ik kan mij niet meer herinneren of de boel mislukt is door gebrek aan opkomst, of doordat zaaiilingen na uitplanten direct afgeslacht werden door slakken. De bessen helaas niet kunnen proeven. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.