Jump to content
joke81

Ananaskers of physalis?

Recommended Posts

Ze zijn bij mij ook iets kleiner dan in de winkel, maar wel zoet en lekker. Ligt misschien aan het weer dat we deze zomer hadden?

Hoe is de oogst bij jullie dit jaar? Anno 2012?

De ananaskers kwam erg laat op gang, maar zit nu nog vol met kleine groene lampionnetjes... De eerste paar rijpe vruchtjes vond ik op de grond onder de plant, zacht oranje-roze maar al echt lekker

Bij mij precies hetzelfde. Afgelopen zondag de eerste vruchtjes kunnen oogsten en de plant zit vol met groene lampionnetjes.

Die zijn groot Jet! Super. Ik denk dat die van mij ongeveer de helft zijn. Geeft niks, ze smaken heerlijk. Ben blij dat ik er aan begonnen ben! Volgend jaar ga ik iets vroeger starten.

Bij ons een klein handje kleine vruchtjes sinds twee weken, de rijpe zijn idd heel lekker; ze staan nu in de koude bak onder half glas.

Zou ik nu nog stekjes kunnen nemen en binnen overhouden? Met wat stekpoeder of juist niet ivm eten?

Ze zijn later op gang gekomen dan vorig jaar, maar de bessen zijn groter. De regen heeft blijkbaar wel deugd gedaan.

Ik had ze in een glas water gedaan..het ging zo: ik had de hele plant binnen gehaald, die gaf enkele verse scheuten. Deze scheuten heb ik eraf gebroken en op water laten wortelen. Daar had ik er twee van overgehouden.

Ja, stekjes wortelen vlot. Takken die op de grond liggen, krijgen ook spontaan wortels. Maar ik ga ze volgend jaar weer gewoon zaaien. Het zijn te straffe groeiers om een hele winter gezond en stevig binnen te laten doorgroeien. En de zaden die je zelf oogst, kiemen veel vlotter dan de zaden die je in de winkel koopt (laatste duurde hier een maand, zelf gewonnen zaad stond na een kleine week boven).

wij hebben een kleine laagblijvend ananasjekersje, groeit niet zo hard, zou het overblijven dan wel lukken?

ik bedenk me nu dat ik vorig jaar ook iets te snel groeiende pepinostekken had, die heb ik in maart getopt en opnieuw gestekt: prima plantjes in mei

Edited by Guest

Ik raak helemaal gek van die plant. Pff!

Sinds juni laat hij al vruchtjes vallen, non-stop.. Nu nog, maar zijn allemaal veelste klein en bijna altijd nog groen. Waardeloos. Geen idee wat ik verkeerd doe. Hij bloeit nu ook nog steeds, zucht.

warm en vochtig genoeg? hier vallen ze nu ook onrijp op de grond, maar in augustus ging het ok

als je stekt heb je wel eerder oogst, dus meer kans op rijpe vruchten

onrijp kun je ze beter niet eten ivm de aanwezige solanine; ze rijpen nog wel wat na thuis op de schaal

wij hebben een kleine laagblijvend ananasjekersje, groeit niet zo hard, zou het overblijven dan wel lukken?

ik bedenk me nu dat ik vorig jaar ook iets te snel groeiende pepinostekken had, die heb ik in maart getopt en opnieuw gestekt: prima plantjes in mei

Ik heb die lage soort ook geprobeerd en buiten geplant, maar ze zijn amper gegroeid en hebben totaal geen bloemetjes gegeven. Ben dus wel benieuwd hoe de vruchtjes van die soort eruit horen te zien

Ik raak helemaal gek van die plant. Pff!

Sinds juni laat hij al vruchtjes vallen, non-stop.. Nu nog, maar zijn allemaal veelste klein en bijna altijd nog groen. Waardeloos. Geen idee wat ik verkeerd doe. Hij bloeit nu ook nog steeds, zucht.

En hoe staat het blad erbij?

Die lage soort (gekregen dus naam onbekend) staat alleen lekker warm in de koude bak vanaf het begin, in mei, eerst met glas, daarna zonder en nu weer met glas.

Vruchtjes zijn allemaal hetzelfde als bij de andere alleen kleiner, ongeveer 8 mm middellijn. Dus een snoepplantje, niet om potten mee te vullen, maar de smaak is prima.

Sinds juni laat hij al vruchtjes vallen, non-stop.. Nu nog, maar zijn allemaal veelste klein en bijna altijd nog groen.

Weet je zeker dat het een Physalis is en geen Tomatillo? Ik had wat jij beschrijft nl bij de Tomatillo vorig jaar..een grote plant, met duizend bloemen en afvallende vruchtjes. Op een gegeven moment heb ik het hele ding er uit frustratie uitgerukt! Weg ermee!

https://www.airbnb.com/h/backtothesixties

Waar de mol is is er hoop!

warm en vochtig genoeg? hier vallen ze nu ook onrijp op de grond, maar in augustus ging het ok

als je stekt heb je wel eerder oogst, dus meer kans op rijpe vruchten

Vochtig genoeg kan SOMS een probleem geweest zijn. Ze staan in een (45liter) pot.

Maar sowieso warm genoeg, tegen een muur op het terras op het zuiden...

En hoe staat het blad erbij?

Dat is vrijwel altijd gezond geweest. Soms een geel vlekje ofzo.

Weet je zeker dat het een Physalis is en geen Tomatillo? Ik had wat jij beschrijft nl bij de Tomatillo vorig jaar..een grote plant, met duizend bloemen en afvallende vruchtjes. Op een gegeven moment heb ik het hele ding er uit frustratie uitgerukt! Weg ermee!

Pffoee, Zuur!

Maar dit ziet er echt 100% uit als ananaskers. Zaden gekregen via Jorieke.

Wel valt het me op dat het een andere soort is dan zaden die ik uit een vruchtje in een restaurant had gepeuterd.. Het blad van die plant is namelijk enorm harig en zacht.

Maarja, vrees dus geen ananaskersjes dit jaar

Trouwens, dat uitvallen gebeurt bij 4 planten totaal. 2 planten per pot, en staan beide op een iets andere plek.

Enigste wat ik kan bedenken is denk ik de voeding.. Ookal heb ik dat volgens mij best goed bijgehouden.

Het zijn wel gulzige planten naar mijn gevoel, die graag veel voeding en water krijgen. Heb dit jaar twee veldjes gezet (hoge soort, ook met harig blad) en eentje enkel een basisbemesting gegeven met compost en koemestkorrels, en het andere regelmatig bijgemest met flink wat koemest + gemulcht met afgereden gras. Beide veldjes staan ongeveer even hoog, maar het tweede heeft steviger stengels en draagt veel meer vruchtjes.

Die lage soort (gekregen dus naam onbekend) staat alleen lekker warm in de koude bak vanaf het begin, in mei, eerst met glas, daarna zonder en nu weer met glas.

Vruchtjes zijn allemaal hetzelfde als bij de andere alleen kleiner, ongeveer 8 mm middellijn. Dus een snoepplantje, niet om potten mee te vullen, maar de smaak is prima.

Dan is het waarschijnlijk zoals ik dacht: dat die meer warmte nodig hebben. Dan houd ik me volgend jaar wel bij de harige hoge soort.

Mijn lage soort heeft een glad blad en maakt ondergronds precies uitlopers aan, maar zonder veel succes. Ze komt uit een zakje zaad van Somers (Physalis little lanterns). De uitleg op dat zakje was identiek aan de uitleg op het zakje van de hoge soort met harig blad (Physalis edulis). Maar via e-mail lieten ze weten dat dit een soort was die meer geschikt was voor potten (met worteluitlopers) en kleinere, zoetere vruchten. Heb er niet veel van gemerkt, ze deden het gewoon niet goed.

Ik had er de voortuin mee aangeplant in de gedachte dat die net zo hard zou woekeren als de hogere soort, maar er heeft dit jaar meer onkruid gestaan dan wat anders (het groeide gewoon niet dicht)

Edited by Guest

Ik wordt nu wel nieuwsgierig..want ananaskers: het blad is zacht en harig. Kan je eens een foto maken van jouw "ananaskersen" in pot?

Zal even wat proberen nu met flits.

Moet wel zeggen dat ze er nu niet meer zo gezond uit zien, vooral sinds afgelopen week m'n koker met klimmende winde er bovenop is geknald tijdens een flinke hoeveelheid wind. Was opzich eerst wel een plant die er ook wel mooi stond als sier, vond ik. Je zag zelfs de hele pot bijna niet meer iets te weinig opgebonden denk toen

De plant heeft echt van die ananaskers-vormige lampioenetjes. die tomatillo heeft een iets andere vorm zo te zien @ google. Die zijn meer bol en iets dikker lampionnetje?

edit;

img2012092920105751841348945091.jpg

img2012092920111752501348945107.jpg

img2012092920114891641348945123.jpg