Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Waarom groeien mijn zaailingen niet?

jana

Recommended Posts

goede morgen,

ik was heel enthousiast toen de zaadjes (bloemkool, kruiden, sla, paprika, tomaat, radijs, augurk...) snel waren ontkiemd, sommige zelfs binnen 2 dagen!

maar nu blijven de zaailingen al meer dan 1 maand steeds hetzelfde

ik tuinier in warm klimaat, het is hier constant warm en zonnig, ik heb potgrond gekocht in de supermarkt, ze krijgen genoeg water...

enige wat goed groeit zijn bonen en pompoenen

heeft iemand raad wat het probleem kan zijn?

bedankt.

Ik kan je niet veel helpen, maar denk dat het voor de bloemkool en sla misschien te warm is bij je. Die houden van wat koeler weer, Nederlands weer zeg maar Maar dingen als paprika zouden het goed moet doen. Misschien is de kwaliteit van de potgrond niet geweldig, maar het kan aan nog veel meer dingen liggen. Even wachten wat de experts zeggen.....

Waarschijnlijk heb je zaad meegebracht en is dit niet geschikt om daar te telen.

Een kennis die naar Thailand ging wonen had ook zakjes zaad meegenomen en niks ervan groeide goed in Thailand.

Heb je zaad ter plaatse gekocht dan is waarschijnlijk de potgrond te zwaar bemest voor zaailingen.

Ook niet te veel water geven, net genoeg.

Misschien is het te warm voor de jonge zaailingen? Je hebt daar natuurlijk altijd hoge temperaturen en veel zonuren? Zou het zo kunnen zijn dat je ze als het ware omgekeerd moet afharden. Dus in plaats van opeens in de kou. Rustig aan laten wennen aan meer licht en warmte. Heb je binnen airco? Is het bemeste potgrond? Dingen als radijs zijn denk ik vrij kansloos. Je kan proberen zoals Bors zegt aan lokale zaden te komen en kijken wat mensen in de omgeving planten.

P.S. Ik weet niet of je veel grond hebt en hoe lang je er al woont, maar is het inmiddels helemaal landmijn-vrij daar?