Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wanneer bloemkool zaaien (weeuwenteelt) ?

Kweeklust

Recommended Posts

Heb je een kas? Want dat is wel een vereiste volgens mij. In dat geval kun je nu nog wel zaaien, over een week of 6 verspenen en gedurende de winter de jonge kooltjes goed in de gaten houden. Pas op voor strenge nachtvorst! Dan eind februari in de kas uitplanten levert april/mei misschien mooie bloemkooltjes op.

Heb je geen kas, dan wordt het een stuk lastiger en zul je sowieso april/mei niet halen, want dan moet je ze in de volle grond uitplanten zo rond maart, en valt de oogst grofweg in juni volgens mij. Zonder kas is het vooral lastiger om ze gedurende de winter goed te verzorgen.

Ik weet zo niet of er soorten zijn die speciaal voor de weeuwen- en winterteelt geschikt zijn, maar daar zou ik ook even op letten.

soort is belangrijk, manier van kweken ook: het hangt wel af van de winter, kijk even hier voor een handleiding

onze weeuwen (niet in potjes maar in de grond van de koude kas) mislukten dit jaar door te hoge temperatuur in de kas rond maart 2012, de kolen gingen open staan