Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Kiwiplant; bestuivingsvraagje..

Volkstuingroentje

Recommended Posts

Dit weekend heb ik een stek meegenomen van een kiwi uit de tuin van mijn schoonmoeder. Ze wil er van af omdat ze het meer als onkruid ziet en er toch geen kiwi's aan komen. Mijn vraag aan haar was dus ook; stonden er dan misschien ooit (toen ze het huis met tuin kochten) 2 kiwiplanten ipv 1 (ivm eventuele bestuiving). Antwoord was ja wat ik al verwachte. Die tweede hebben ze leuk ooit weggehaald om de boel op te ruimen (zucht..inderdaad).

Mijn vraag is nu; is het een kansloze missie om deze stek te gaan planten als het wortels heeft?--> Is het lastig te bepalen welke tweede plant ik moet aanschaffen voor eventuele bestuiving? of voldoet al een willekeurige tweede plant. Mijn doel is toch ooit kiwi's krijgen..

Recentelijk gepromoveerd tot 'Moestuingeeltje' (na 5 jaar tuinieren)/i]

Bedankt voor je snelle reactie! haha.. dat wordt dus engelen geduld.. of toch niet te veel energie meer in steken. Ik wilde 'm toch meenemen, want als het aan mijn schoonmoeder ligt, gooit ze zo de hele plant weg. Was haar nog niet gelukt omdat het al een erg oude is met dikke stam die erg diep en vast in de grond zit; er komen telkens weer nieuwe scheuten boven, die ze dan telkens weg haald, nu was ik haar voor.

Ik denk dat ik me beter kan focussen op mijn nieuwe kiwibessen die ik laatst geplant heb.

Ik zie trouwens frank dat je ook van fruitbomen.net bent. Hebben toevallig ook fruitbomen bij jullie in de bestelling staan. Maar ik geloof dat het blad eerst moet vallen voordat ze weer leverbaar zijn? We zien er erg naar uit onze nieuwe volkstuin met een hoop fruitbomen en struiken te vullen.

Ik heb dit jaar kiwibes ge-ent op mijn hayward en atlas kiwiplant. Volgend jaar weet ik of het goed gaat groeien.

Met zo'n mooie oude stronk heb je in ieder geval een goede start! Ik zou hem er mooi uitscheppen en bij je eigen neerzetten,

en dan ent je gewoon iets op die struik waarvan je weet wat het is. En anders haal ik hem graag bij je moeder op hoor.

Succes,

Dennis

Hi Dennis,

Een kiwibes ge-ent op een normale kiwi; wat grappig. Ben benieuwd of het aan slaat. Ik ga mijn kiwi stek indedaad toch gewoon planten, ruimte genoeg. Als over enkele jaren de bloemen verschijnen kan ik bepalen of er een mannetje of vrouwtje bij moet. Misschien dat ik sowieso een extra mannetje en vrouwtje erbij plant volgend jaar. Ik heb nog geen ent ervaring, maar klinkt wel interessant!

Ik heb dit jaar kiwibes ge-ent op mijn hayward en atlas kiwiplant. Volgend jaar weet ik of het goed gaat groeien.

Met zo'n mooie oude stronk heb je in ieder geval een goede start! Ik zou hem er mooi uitscheppen en bij je eigen neerzetten,

en dan ent je gewoon iets op die struik waarvan je weet wat het is. En anders haal ik hem graag bij je moeder op hoor.

Succes,

Dennis

dat kan zeker lukken , geen probleem. om kiwibes op kiwi onderstam te zetten.

Wat ik me afvraag; een echte kiwi (chinensis, deliciosa) heeft een sterke groeikracht dan kiwibes (arguta). Zal het plaatsen van een arguta op een chinensis ook de groeikracht verhogen? En zorgt dit ook voor een hogere productie?

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

De eventueel hogerige groeikracht zie ik eerder als nadelig voor de vruchtproductie. je mag volgens mij eerder minder vruchten verwachten dan meer.

Wat ik als voordeel zie van het enten van kiwibes op kiwi is het betere wortelstelsel. Hier in de droge zandgrond is kiwibes zeer moeilijk in groei te krijgen. Voorbije seizoen meerdere malen complete bladval gehad wegens droogtestress.

Ik hoop dit in de toekomst op te lossen door enting op kiwi-wortels.

Tijd zal het uitwijzen. Ook is onbekend of de enting op lange termijn stand gaat houden.