Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Nu nog lavendel, salie, rozemarijn verplanten volle grond?

jesica80

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb Gisteren van mijn overleden oma lavendel salie en rozemarijn uit de tuin meegenomen.

Nu vraag ik me af of ik ze nu gewoon nog in de volle grond kan zetten of dat het beter is ze te laten overwinteren.

Ze stonden daar wel gewoon buiten.

Groetjes Jessica

Het is nu juist een goed moment om te planten. Overigens kan planten vanuit een pot vrijwel het hele jaat omdat je daarbij de wortels niet of nauwelijks beschadigd. Verplanten vanuit de volle grond is anders omdat je daarbij de wortels wel meer beschadigd. Dat doe je bij voorkeur in het najaar of voorjaar. Doe je het op andere momenten dan loop je wat meer risico, afhankelijk van wat je wilt verplanten.

(Ver)Planten kun je van november tot Maart,mits het niet vriest (Planten met blote wortels).Planten gekweekt in pot(Container)het hele jaar door.Zorg tijdens het planten voor een ruime sleuf/plantgat,goede voedzame grond hierin en voor/na het planten goed(In)wateren.

m.v.g.

hansi

Hoi,

Geen van de drie heeft graag rijke grond overigens. Wel kalkrijk en vooral goed doorlaatbaar.

Rozemarijn houdt niet van koude, aanhoudende wind en wordt niet graag verplant. De meeste van die zuiderse droogstoppels niet trouwens. Die zijn immers afhankelijk van een fijn en diepvertakt wortelstel om zich te redden.

Om het "aanslaan" van de nieuwe gasten te bevorderen kan je wat fosfor (een wortelgroei stimulans) mengen bij je grond.