Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wanneer eenden slachten?


Yola

Aanbevolen berichten

Aangezien het slachtseizoen is aangebroken en we dit jaar een enorme hoeveelheid eenden hebben de volgende vraag, wanneer zouden jullie de eenden slachten laten, gisteren had ik de slachter aan de telefoon en die zei dat het eerst moest vriezen voor je zou kunnen slachten, had hier nog nooit van gehoord.

Heb wel begrepen dat je net na de rui zou moeten slachten, dat zou zo ongeveer nu zijn, toch?

Dit jaar is heftig, heb hier 23 eenden, nog 10 kippen en 3 ganzen die geslacht moeten worden.

Gedeelte voor de verkoop en een gedeelte voor in de vriezer.

We houden een stuk of 5 eenden over, 15 kippen, 2 hanen , 3 ganzen en 9 parelhoenders, die tot nu toe elk jaar de dans weten te ontspringen.

Op het moment gaat er 50 kilo voer per anderhalve week doorheen, is wel een heel grappig gezicht, zodra ik buiten verschijn wordt ik omringd door allerhande gevolgelte dat hoopt op wat lekkers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze laten slachten als ze groot genoeg zijn, gewoon zo snel mogelijk dus. Scheelt je al in voer. Misschien krijgen ze een dikkere vetlaag na de eerste vorst? Dat is ecter maar een gokje. Wilde eenden mogen bejaagd worden van 15 augustus t/m 31 januari. In het begin van het jachtseizoen is hier in Nederland in ieder geval ook nog geen vorst geweest dus... geen idee, misschien eens vragen aan die slachter?

 

zodra ik buiten verschijn wordt ik omringd door allerhande gevolgelte dat hoopt op wat lekkers.

Nu wordt je dus omringd door allerlei lekkers

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ze al anderhalve week aan het vetmesten met granen geweekt in melk, vinden ze heerlijk.

Het wordt nog wel een klus om ze allemaal te pakken te krijgen, kippen slapen binnen maar de eenden en ganzen zijn nachts liever buiten, heb een heel stevig visnet gekocht, ben benieuwd.

Volgens de slachter zouden de veren makkelijker te verwijderen zijn na de vorst maar dat klinkt niet erg logisch.

Donderdag is het zover, dan gaan de eerste eenden en kippen op bezoek bij de slachter....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

welke eenden heb je

 

als het muskus eenden zijn die worden hier geslacht op halfwas of als volwassen dier .dus tussen de 6 en 12 maand oud

 

slachten als het gevriest heeft heb ik ook nog nooits van gehoort ..inderdaad pas slachten na of voor de rui

 

@ Yola

 

als je nu 1of 2 daagjes van te voren alle eenden in een hok of ren lokt met voer .heb je ze welicht zo te pakken

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...