harmony Posted October 30, 2012 Share Posted October 30, 2012 Uit voorzorg heb ik mijn dahliaknollen zondag vast uitgegraven. Na een paar graden vorst hingen de planten er slap bij, jammer, er zat nog volop bloei in.Maar, waar bewaar ik de knollen het best?Ik heb een droge donkere zolder op de schuur, maar daar kan het wel vriezen (als het echt koud wordt), een donkere kelder die wat warmer is, maar zoals eigenlijk iedere kelder ook wel een beetje vochtig is, of een donkere vliering, droog en donker, waar geen verwarming is, maar de ruimte eronder wordt wel verwarmd.Groet,Monique Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted October 30, 2012 Share Posted October 30, 2012 Ik zal even vertellen op welke manier ik mijn dahliaknollen over hou weet al wil dat niet zeggen dat dat de enige juiste manier is. Na de eerste nachtvorst ,als de bovengrondse delen van de plant vernietigd zijn , snij ik het loof boven de grond af. Van belang is dat je de stengels niet te kort boven de knollen af snijdt omdat de knollen volgend jaar gaan uitlopen op (nu nog slapende) ogen die alleen maar op de hals van de knol zitten . De knollen laat ik op een vorstvrije plaats enkele dagen opdrogen. Daarna leg ik ze in kistjes en bedek ik ze zodanig met een laag droge turf(molm) dat alleen nog de stukken oude stengel er bovenuit steken. De turf zorgt ervoor dat de knollen de komende maanden niet teveel uitdrogen . Bij gebrek aan turf zou je voor dat doel ook wel krantenpapier kunnen gebruiken dat je over en tussen de knollen legt. Bij mij overwinteren de knollen in de kelder . Een eventueel iets vochtige kelder is geen probleem . Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted October 30, 2012 Share Posted October 30, 2012 (edited) Ik bewaar ze op dezelfde manier als Frans. Knollen mogen niet in een ruimte liggen waar het kan vriezen en ze mogen ook niet te veel uitdrogen; die vochtige kelder is jouw beste optie Harmony. Op de dahliavereniging spoelen ze de knollen ook nog eens geheel schoon en laten ze enkele dagen drogen met de stengel naar beneden....dit om te voorkomen dat er in de modder nog oorwurmen of iets anders nog schuilt en de hele winter aan je knollen knabbelt van de site:Laat Dahlia’s overwinteren op koele, niet te koude luchtige vorstvrije plaats (rond de 10°C) in kist met droge turf, dek ze af met stro of krantenpapier . Bewaar de dahliaknollen zeker niet in een warme ruimte, daar kunnen de gave knollen verschrompelen en waardeloos worden. De knollen worden gerooid begin oktober (na de eerste vorst). De stengel op 15cm boven de knollen insnijden, schoonmaken en goed laten opdrogen.Let op! Beschadig de knollen niet.In maart kun je de knollen in vochtige turf laten voorkiemen in huis of serre. Ze kunnen uitgeplant worden vanaf half mei (na het vorstgevaar!) ofwel eind april-begin mei direct ter plaatse. Edited October 30, 2012 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted October 30, 2012 Share Posted October 30, 2012 Waarom word dit met turf gedaan?? gewoon omdat dat luchtiger is dan potgrond ofzo?Zou het ook met bijv. cocopeat kunnen? Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted October 30, 2012 Share Posted October 30, 2012 Met potgrond of cocopeat zal het ook wel kunnen Dennis. Mits dat spul droog genoeg is om voortijdig uitlopen van de knollen te voorkomen. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted November 1, 2012 Share Posted November 1, 2012 Zaagsel! Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansK Posted November 22, 2012 Share Posted November 22, 2012 Ik heb mijn Dahliaknollen 2 weken geleden gerooid en toen te drogen gelegd in mijn (helaas permanent verwarmde) berging. Nu zijn ze wel droog, maar wellicht alweer TE droog. Ze zijn namelijk helemaal ingedroogd. Is dit een probleem? Als ik ze nu in een doos op een koelere plek zet, zouden ze dan nog te gebruiken zijn volgend jaar? Alvast bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted November 22, 2012 Share Posted November 22, 2012 Wat versta je onder ingedroogd Hans ? De knollen mogen gerust helemaal droog zijn (graag zelfs) maar niet uitgedroogd. Onder uitdrogen versta ik dat ze zoveel vocht verliezen dat ze slap worden. Slappe knollen krijg je overigens in het voorjaar meestal ook wel weer aan de gang (mits ze niet totaal uitgedroogd zijn) maar je kunt zoiets beter voorkomen. Wel in zo'n geval de knollen eerst een paar uur in water leggen voor je ze plant. Zet ze in ieder geval nu op een koele plek , ook al om voortijdig uitlopen te voorkomen. Verder tegen verdere uitdroging beschermen d.m.v. een van de al in dit topic aangegeven methodes. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erwin1964 Posted November 22, 2012 Share Posted November 22, 2012 Ik rooi ze begin november, snijdt het loof er af tot op een centimeter of 5 boven de knol en laats ze een paar dagen drogen. Vervolgens rol ik ze op in een oude krant, merk de pakketjes met een stift om te kunnen zien welke bloemkleur het is, doe ze in een kistje en dat kistje zet ik in de kruipruimte. In april haal ik ze daar weer uit, dan zitten de eerste uitlopers er al aan en dan hopla de grond in. Gaat prima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts