Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Kunstmest,

Vele hier in mijn omgeving adviseren mij kunstmest te gebruiken.

Vooral voor mijn weides van mijn dieren.

Omdat het gras dan sneller zou groeien.

Nu heb ik op één of andere manier een antipathie hier tegen.

Mijn moestuin ben ik net mee begonnen aan het eind van het seizoen dus ben een klein beetje begonnen .

Maar aankomens seizoen ga ik voor het eerst een echte ronde maken.

Ik ben al klaar met me wisselteelt gepuzzel en ben nu aan het bemesten per groep bezig om dit uit te zoeken.

Maar kom op google ook veel kunstbemesting tegen??

Ik heb al compostbakken en er ligt al een flinke pallet bak klaar voor het voorjaar om deze te gebruiken bij de juiste groepen.

Moet ik of adviseren jullie mij nu nog dat ik ook nog kunstmest erbij gebruik of is compost(oa mest van geiten,schapen paarden) genoeg?

Zo ook evt voor me weide een advies??

Bedankt alvast

De herinneringen die je later wil hebben,

moet je nu maken

Geplaatst:

Compost waarin geiten- schapen- of paardenmest is verwerkt is prima als bemesting voor je tuin en een toevoeging van kunstmest is dan niet meer nodig. Voor weides is een organische bemesting minder makkelijk bruikbaar dus waarom zou je daar dan geen kunstmest voor nemen ? Kunstmest werkt ook nog eens sneller dan organische mest en waarom antipathie tegen kunstmest ? Het wordt dan wel op een kunstmatige manier gemaakt maar de bestanddelen zijn voor planten volkomen natuurlijk. Omdat ik moeilijk aan organische mest kon komen heb ik in mijn tuin enkele jaren achter elkaar kunstmest gebruikt. Samen met compost voor een goede structuur van de grond (al geeft compost ook nog een beetje natuurlijke bemesting) bereikte ik dezelfde resultaten als met organische mest. En de spruitjes smaakten er echt niet anders door hoor.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Er zijn ook organische mestkorrels. Dan heb je de voordelen van beide kanten. Zou wel duurder kunnen zijn. Moet toegeven dat ik geen ervaring met een weide heb. Op mijn gras gebruik ik altijd de Eco-style korrels.

Moet een weide eigenlijk nog extra bemest worden als er dieren op lopen? Die bemesten de boel toch ook al.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Ik weet niet wat voor dieren je hebt, maar in elk geval voor paarden is het erg ongezond om de weide te bemesten met kunstmest (van andere dieren weet ik niet zoveel, maar kan ik me hetzelfde verhaal voorstellen). Het gras gaat daarvan veel te hard/snel groeien en dat kan ziektes geven bij het paard, dat erop gebouwd is om langstengelig, vezelig gras te eten en niet dat slappe spul dat je krijgt bij een te snelle groei.

Kijk eens op de website van Bio-Ron, daar staat goede uitleg over biologisch weidebeheer, en composteren:

http://www.bio-ron.com/producten/bodembeheer-weidebeheer/bodemweidebeheerinfo.html

Geplaatst:

Was even aan het lezen en las dat paarden ziek worden van een weide met kunstmest?

In het land leven een 450.000 paarden waarvan der waarschijnlijk meer dan 400.000 staan op weides met kunstmest.

Het zijn juist de plantjes in het gras waar paarden ziek van worden of van verbranden.

Alleen een goede stalhouder zorgt dmv bestrijdingsmiddelen dat er alleen gras in een weide staat en geen enkel ander plantje of onkruid

Kunstmest is dus goed te gebruiken je moet wel voor een weide andere verhoudingen hebben dan voor op je tuin maar dat spreekt voor zich

Geplaatst:

Zeeuw, jij bent geen paardenmens denk ik?

Een goede stalhouder zorgt er juist voor dat er NIET alleen maar gras in de wei groeit, maar juist ook andere plantjes (kruiden)! een paard in het wild eet ook niet alleen maar gras, maar juist ook veel andere planten en daarnaast ook struiken en bomen.

Natuurlijk zorg je er wel voor dat er geen giftige planten zoals Jacobskruiskruid groeien, een goede stalhouder steekt die uit of als het echt niet anders kan, gebruikt hij plaatselijk(!) gif ertegen.

Gras dat bemest is met kunstmest groeit onnatuurlijk hard en bevat veel meer voedingsstoffen en minder vezels dan goed is voor paarden. Paarden zijn geen koeien die mals gras (veel eiwitten) nodig hebben om melk te geven. Paarden zijn sobere dieren met een spijsvertering die erop ingesteld is om vezelrijk ruwvoer te verteren. De meeste paarden in Nederland die gezondheidsproblemen door voeding hebben, hebben dat door overvoeding, o.a. door te rijk bemest gras (of hooi/kuil), waar ze vervolgens teveel van gevoerd krijgen!

Heb je de website van Bio-Ron (zie link in bericht hierboven) al bekeken?

Daar wordt het e.e.a. duidelijk uitgelegd.

Geplaatst:

Ik heb drie paarden dus heb zeker kennis van zaken. De overige planten zoals muur etc. Overwoekeren het gras dus niet zinvol. Het klopt onze weides zijn ingezaaid met koeiengras. Er zit meer eiwit in dan andere soorten maar groeit beter en is steviger. Het is niet erg dat een paard extra eiwitten binnen krijgt, zolang je het beest maar genoeg laat werken en daar schort het vaak aan.

Mijn paarden stonden ook vroeger op bio gronden en waren daardoor veel te schraal per hectare zit daar bijna geen voeding in.

Geplaatst:

Ik denk niet dat we het met elkaar eens gaan worden Zeeuw.

Wanneer een biologisch beheerd weiland goed in balans is, zal er geen (on)kruid zijn dat overwoekert. Er ontstaat dan een systeem dat zichzelf in balans houdt, mits je je wei niet laat overbegrazen én je voldoende voeding terug geeft aan de aarde (o.a. met compost zodat ook de bodem verbetert, en niet met kunstmest).

Ik ben juist blij met o.a. de paardenbloemen, weegbree en brandnetels in mijn wei; de paarden eten het graag en het is gezond voor ze!

Ik zou echt NIEMAND aan willen raden zijn paard op koeiengras te zetten. Behalve dat het teveel eiwitten bevat is het ook veel te eenzijdig. Misschien dat het met jouw hardwerkende paarden (nog?) niet tot gezondheidsproblemen heeft geleid maar het is een feit dat dat met heel veel paarden wel gebeurt.

Maar goed, ik denk dat we met de discussie over wat een goede paardenweide is, enigszins afdwalen van de vraag van de TS. We weten tenslotte nog steeds niet wat voor dieren hij op zijn weide heeft lopen, misschien heeft hij wel niet eens paarden.

Geplaatst:
  • Auteur

bedankt voor jullie reactie's

@biofee,op het weiland staan schapen geiten en een shetlander.

Ik heb de gehele wei in 3 delen verdeeld dus ze kunnen niet TE veel krijgen omdat het aan mezelf ligt wanneer ik ze weer over zet naar de nieuwe wei.

Waarom ik het extra wil bemesten is voor de kale plekken sneller dicht te laten groeien met nieuw graszaad.

en andere onkruiden geen kans te geven.

Sommige "kruiden "zijn ind goed voor hun,maar niet alle kruiden.

Dus mag het gras het oa verstikken door het dicht te laten groeien

De herinneringen die je later wil hebben,

moet je nu maken

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.