ilse Geplaatst: 1 november 2012 Geplaatst: 1 november 2012 Dit jaar heb ik voor het eerst een stukje tuin omgetoverd tot een moestuintje.Het is maar een klein stukje maar groot genoeg om er plezier van te hebben.Maar ik loop toch tegen 1 probleem aan: Als het flink regent of heeft geregend dan staat een gedeelte goed blank...Nu vraag ik me af wat k dan het beste kan doen voor volgend jaar.Zou ik het ophogen (en waarmee kan ik dat het beste doen) of toch maar een MM bak kopen / maken. Wat is jullie advies? Quote http://meestuintje.blogspot.nl/
prettig gestoord Geplaatst: 1 november 2012 Geplaatst: 1 november 2012 Wij hebben extreme overlast in onze moestuin en hebben alles met stalmest opgehoogd. Drie spades diep afgegraven, dat opgevuld met stalmest, flink aangestampt en daar weer het zand bovenop. Hopelijk dan komend jaar niet alles verzopen op die perken en het gemak van wat op hoogte kunnen telen!! Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
hansi Geplaatst: 1 november 2012 Geplaatst: 1 november 2012 Probeer het eens met verticale drainage;Boor eerst,met de hand/machinaal,op vooraf afgemeten plaatsen,gaten in de grond en vul deze dan met een mengsel van zand/grind.Hiermee kun proberen dit probleem de baas te blijven. m.v.g.hansi Quote
wouttie75 Geplaatst: 1 november 2012 Geplaatst: 1 november 2012 Ik zou ook zeker stuctuur verbeteren, als je de stalmest zo diep onderspit hebben de planten hier weinig aan. Omspitten, compost en mest aanbrengen en de wormen komende winter het werk laten doen ! (Onze gemeente had vorige week gratis compost actie) Meeste gemeentes doen dit ook in het voorjaar. Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !
ilse Geplaatst: 1 november 2012 Auteur Geplaatst: 1 november 2012 Dus ik kan het beste deze week al eraan zien te gaan werken begrijp ik? Ik heb nog wel groentes staan (boerenkool, spruitjes, knoflook enzo)Helaas hebben we deze week geen compostweek ofzo. Zag wel dat vorig jaar in maart er eentje was op de nationate compost week.Dus hoop dat ik in maart volgend jaar erheen kan als het er weer is. Heb ook nog wel een compostvat in de tuin staan gelukkig.Vind het wel lastig hoor en echt begrijpen doe ik het nog niet. Dus nog maar even een vraag voor me eigen onzekerheid weg te nemen:Dus heel me stuk tuin omspitten, mest erbij, compost erbij? Of alleen op de gedeeltes waar ik zoveel water steeds heb staan? Quote http://meestuintje.blogspot.nl/
wouttie75 Geplaatst: 1 november 2012 Geplaatst: 1 november 2012 Zolang er water op staat zou ik niet spitten... veel te zwaar. Weet niet wat voor grond jij zit, maar als het komende tijd een tijdje droog is zou ik gewoon in grove/grote kluiten omspitten. Deze lekker laten bevriezen en evt wat droger materiaal aanbrengen wat je hebt... compost bladeren en eventueel mest. Hier doe je de hele tuin een plezier mee maar je kunt beginnen met de lege stukken. Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !
ilse Geplaatst: 1 november 2012 Auteur Geplaatst: 1 november 2012 Ik heb kleigrond. Dus misschien dat de klei te vast is geworden waardoor het water niet weg kan? Geen idee geen verstand van. Ik kom nog maar net kijken zeg maar. bedankt voor je tip. Daar kan ik wel wat mee.Deze week zal het dan niks meer worden aangezien we flink veel regen zullen krijgen. Bladeren zal ik wel gaan verzamelen dat kan zo ie zo geen kwaad voor in de compostvat toch?Mocht er later als het wat droger weer is, nog bladeren liggen ga ik de kids opdracht geven om het verzamelen voor me Quote http://meestuintje.blogspot.nl/
thea Geplaatst: 1 november 2012 Geplaatst: 1 november 2012 Wij zitten ook op de klei wij hadden ook een stuk waar water bleef staan de oplossing geeft Hansi voor je en het help.Met een palen boor kan je gaten boren en daar grind in stoppen. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Nynkef Geplaatst: 2 november 2012 Geplaatst: 2 november 2012 Ik denk dat het helemaal geen kwaad kan om een paar vuilniszakken bladeren te verzamelen en deze door de klei te werken en sowieso zou je aan grondverbetering kunnen doen d.m.v. compost mengen met de klei of wat zakken potgrond lijkt mij. Die grindputjes van Hansi klinken ook heel logisch, maar hoe hoog staat het grondwater? Quote
wouttie75 Geplaatst: 2 november 2012 Geplaatst: 2 november 2012 Als je grove kluiten laat liggen, zal het vocht in de kluit bevriezen, water zet uit bij bevriezing en zal de kluit uit elkaar doen vallen. Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !
RvO Geplaatst: 2 november 2012 Geplaatst: 2 november 2012 Ik had een min of meer vergelijkbaar probleem en heb 3 jaar geleden één grote bak gemaakt: ca. 3*5 m., 30 cm hoog. De wandjes zijn van grindtegels (50*50 cm en 40*60 cm) die de vorige eigenaar had achter gelaten in de tuin. Mijn belangrijkste overweging was dat ik, als beginnend moestuinier, de indeling later nog gemakkelijk zou kunnen aanpassen zonder heel de boel af te moeten breken. Het bevalt me goed. Hooguit zou ik een volgende keer de grindtegels iets dieper ingraven, want ik heb het deel met 50*50 tegels al een paar keer wat moeten repareren. Overigens zit ik hier niet op klei, maar op zand. Dat zand is op zich wel goed doorlaatbaar, maar daaronder zit een laag keileem. Het grondwater stroomt af over de keileem en de tuin ligt in een kuiltje. Ik zie in het slootje achter de tuin soms het grondwater omhoog komen (letterlijk). Dus ondanks het zand zat ik regelmatig met een behoorlijke wateroverlast. Nu gaat het meestal wel goed. Groet, RvO Quote
RobO Geplaatst: 15 november 2012 Geplaatst: 15 november 2012 Op natte grond werken we niet, we hebben veen en dan sop je alleen maar dieper weg, bovendien verniel je de grondstructuur. We werken met verhoogde bedden van 3 meter bij 3 meter, randen met planken- ophogen door in februari oude mest onder te spitten, één steek diep- zand op te brengen in februari- we werken zoveel mogelijk eigen compost door de toplaag van de grond in november, geen gemeentecompost ivm het zout dat erin kan zitten; op dit moment scheppen we overal bladeren op om te composteren en we halen verse paardenmest met veel stro; we laten alles één jaar rijpen Tussen de bedden ligt een verdiepte voor, de grond daarvan gaat op de bedden. De voor werkt als greppel en voert water af naar de sloot ( ik heb ook nog een pompsysteempje dat wegpompt bij hoge waterstand) Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.