henkg Geplaatst: 23 oktober 2012 Geplaatst: 23 oktober 2012 Topic gesplitst van: zelfgeteelde-tomaten-met-kerstmis-t2878.htmlOnderstaand bericht is het startpunt van deze discussie en was een antwoord op de vraag uit het oorspronkelijke topic, namelijk of er al dieven groeiden aan de plantjes. Nee, nog geen dieven te zien. Zo zien dieven eruit:Foto van: http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/vruchtgewassen/tomaat/ Misschien wil je binnen wél een paar uitgroeiende dieven. Je krijgt dan een bossiger plant, en -afhankelijk van de soort- niet één lange meter(s) stengel. Dat past wat beter in een vensterbank. Ter test misschien bij twee planten wél, en bij twee niet dieven. Verder zijn de bakken vrij ondiep. Zal voor binnen nog wel gaan. En zelf een beetje zoeken kan ook geen kwaad. Typ in Google eens in: 'tomaten dieven afbeelding' Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Antoine Geplaatst: 27 oktober 2012 Geplaatst: 27 oktober 2012 Sorry, maar een tomaat heeft geen 'gewone zijscheutjes' hoor... Die zijscheutjes zijn echt zeker te weten de diefjes. Weghalen die dingen. Een tomaat heeft 1 stronk en niet meer, Als het er wel meer zijn zijn het dieven. Laat maar een foto zien, dan geef ik commentaar daarop, en mensen met mij.... gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
Jkskenl Geplaatst: 27 oktober 2012 Geplaatst: 27 oktober 2012 Antoine, foto's zijn al lang gepost. Mensen hebben me verteld dat het geen dieven zijn. Quote
Antoine Geplaatst: 2 november 2012 Geplaatst: 2 november 2012 Tip (gratis) , Ga vanaf de bloem met je vinger naar beneden via de stam, de eerste zijscheut die je ziet, is eigenlijk geen zijscheut maar een dief. Nogmaals een tomaat maakt géén zijscheuten aan maar die noem je dieven. Die moeten eruit. Als je één stronk laat staan met daaraan de bloemen krijg je echt meer opbrengst dan als je die 'zogenaamde' zijscheuten laat zitten. Het heet niet voor niets een dief? Een dief steelt, die dief aan je plant ook, die steelt voeding. En dat is zonde, want die voeding moet naar je vrucht.... Gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
Jorieke123 Geplaatst: 2 november 2012 Geplaatst: 2 november 2012 Tenzij je struiktomaten teelt natuurlijk... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Antoine Geplaatst: 2 november 2012 Geplaatst: 2 november 2012 Dat klopt! Maar weet je wat de grap is van struiktomaten? Ze bestaan eigenlijk niet eens... Op het pakje staat dan heel leuk: U hoeft niet te dieven. Nou ja, dan krijg je vanzelf een struik. Dan kan je het kopen van dat zaad gewoon laten, want dat kan bij iedere tomaat. En dan krijg je ook geen grote trostomaten maar van die kleine cherry's. Volgens mij en mijn mede tuinders op het complex gewoon een verkooptruc. Ik kan het natuurlijk verkeerd hebben. Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
Jorieke123 Geplaatst: 2 november 2012 Geplaatst: 2 november 2012 Struiktomaten worden toch echt minder hoog en storten dus minder snel in elkaar als je ze niet dieft (en er dus een struik van maakt). Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
dennislp Geplaatst: 2 november 2012 Geplaatst: 2 november 2012 Ik heb ook wel tomaten gehad die ik niet hoefde te dieven hoor Ok.. volgend jaar dief ik er wel wat in, maar dat is dan eerder vorm-snoei zodat de plant wat handiger te gebruiken is dan echt dieven Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Antoine Geplaatst: 3 november 2012 Geplaatst: 3 november 2012 Vorm snoei doe je bij sier en perkplanten niet bij tomaten, tomaten snoei (dief) je voor meer opbrengst, dat is het doel. Ik vind het persoonlijk niet belangrijk hoe mijn plantje eruit ziet, ik wil vrucht hebben, zoveel mogelijk. Natuurlijk ook als je grote tros tomaten hebt of vleestomaten, ga je die niet dieven dan krijg je kleine tomaatjes... Een struiktomaat dieven hoeft idd niet, want je haalt daar geen grote tomaten af maar van die kleine snoep tomaatjes. Maar je zou voor de grap zo'n plant is moeten dieven, dan krijg je ineens een grotere plant en grotere vruchten. Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
geedee Geplaatst: 3 november 2012 Geplaatst: 3 november 2012 De balkonstar is zo´n een soort struiktomaat....toch echt heel anders dan een tomatenplant die je niet dieft en er als een struik uit gaat zien Het blad lijkt op dat van een aardappelplant. Quote
Frans Geplaatst: 3 november 2012 Geplaatst: 3 november 2012 Een struiktomaat dieven hoeft idd niet, want je haalt daar geen grote tomaten af maar van die kleine snoep tomaatjes. Onzin. Op de voorgrond twee struiktomaten (ras Siberian) die omdat het struiktomaten zijn vrij mochten groeien en dus niet gediefd of getopt werden. De andere tomaten op de foto zijn (gediefde) stamtomaten. Verder kunnen snoep- of kerstomaatjes best afkomstig zijn van stamtomaten . De Sweet F100 en de Sungold die ik dit jaar had zijn daar een voorbeeld van. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Jorieke123 Geplaatst: 4 november 2012 Geplaatst: 4 november 2012 Ik heb deze berichten even ondergebracht in dit nieuwe topic. Ik kon zo gauw geen perfecte titel verzinnen, dus mocht iemand het beter weten? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
hansi Geplaatst: 4 november 2012 Geplaatst: 4 november 2012 normaal gesproken snoei (Dief) ik altijd mijn tomatenstruiken.Dit doe ik puur om dikkere tomaten te krijgen. m.v.g.hansi Quote
Antoine Geplaatst: 4 november 2012 Geplaatst: 4 november 2012 Het blad lijkt op dat van een aardappelplant. Dat is niet vreemd, De Aardappel en de Tomaat zijn familie van elkaar... Samen zijn ze familie van de Nachtschade. We spuiten ze ook allebei in tegen aardappelziekte. gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
dennislp Geplaatst: 4 november 2012 Geplaatst: 4 november 2012 Een struiktomaat dieven hoeft idd niet, want je haalt daar geen grote tomaten af maar van die kleine snoep tomaatjes. Maar je zou voor de grap zo'n plant is moeten dieven, dan krijg je ineens een grotere plant en grotere vruchten. Grotere vruchten? Niet véél groter sowieso...En ik heb niks gedieft hiero: En gewoon perfecte resultaten. Misschien dat je bij een mindere struiktomaten soort betere resultaten scoort met dieven? Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Ed54 Geplaatst: 16 december 2012 Geplaatst: 16 december 2012 Struiktomaten bestaan wel degelijk en er zijn zelfs heel wat variëteiten. In de engelse literatuur hebben ze het dan over determinate tomatoes (struiktomaten) en indeterminate tomatoes (wat wij stamtomaten noemen). Struiktomaten vertakken al vanaf de grond en dat heeft dus niks met dieven te maken. Er zijn heel kleine struiktomaatjes (dwergjes) die maar 20 à 30 cm hoog worden en dus ook perfect zonder steun kunnen maar er zijn ook struiktomaten die ruim 1 m. hoog worden (bv. Gold Nugget) en die heeft best steun nodig (bv. in de vorm van een gazen kooi) maar je zou ze ook over de grond kunnen laten groeien. Stamtomaten hebben 1 centrale stengel en in de bladstengels ontstaan er zgn. dieven die wij meestal direct verwijderen omdat de plant anders veel te veel takken maakt en te dicht groeit maar in sommige andere landen (bv. Amerika) wordt dat veel minder gedaan. Enerzijds omdat ze daar dikwijls een veel beter klimaat hebben (droger in de zomer) en er dus minder kans is op ziekten en anderzijds omdat je dan meer bloemen hebt en dus in principe ook meer kunt oogsten. Maar in ons regenrijke klimaat is het echter niet zo aangewezen, al zou je bij variëteiten die maar een heel fijn blad hebben, een aantal dieven kunnen laten uitgroeien.Het is natuurlijk ook onzin dat, als je bij een struiktomaat de zijscheuten wegneemt om minder bloemen te hebben, je grotere vruchten krijgt. De grootte van een vrucht is gebonden aan een ras. Van een kerstomaat ga je nooit dikke tomaten kunnen oogsten, al knip je veel bloemen weg. Bij een vleestomaat kan je de grootte van een tomaat wel wat beïnvloeden door het aantal tomaten te verminderen, maar of je nu 1 tomaat hebt van 600 gr, of 3 van 200 gr. maakt uiteindelijk ook niks uit, tenzij je natuurlijk wilt pronken met een heel dikke tomaat.Ook is het zo dat er 2 soorten tomatenbladeren bestaan. Het gewone tomatenblad dat wat ingesneden is en dan heb je ook tomaten met aardappelblad (potatoleaf (PL) in de engelse literatuur). Deze met aardappelblad kom je nogal eens tegen bij vleestomaten en is natuurlijk ook rasgebonden, maar je hebt ook variëteiten met planten met gewoon tomatenblad (RL) en planten met aardappelblad (PL). In tomatendatabases (zoals bv. het engelstalige Tatianas tomatobase of het franstalige Ventmarin is dat altijd duidelijk vermeld. Quote
Frans Geplaatst: 16 december 2012 Geplaatst: 16 december 2012 Prima uitleg Ed Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
jeanne-heijmans Geplaatst: 16 december 2012 Geplaatst: 16 december 2012 Ja super man,wat heb jij er een verstand van zeg poe poe. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.