Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zelfgeteelde tomaten met kerstmis?


henkg

Aanbevolen berichten

Er is al een "Nieuwe aardappels met kerstmis topic" (ook dat ga ik proberen)

Nu ga ik -zonder enige kennis van zaken- proberen om rondom kerstmis zelfgeteelde tomaten te oogsten.

In een opwelling heb ik gisteren een paar zaadjes van een struiktomaatsoort gezaaid, uiteraard binnen.

 

De teelt:

Waar: Binnen, vensterbank (op het ZZW), in de woonkamer.

Wat: Struiktomaten (ik denk dat elke laagblijvende soort voldoet).

Hoe: Zonder extra verlichting en/of verwarming.

 

Mogelijke problemen:

- Is er vanaf september, en zeker daarna wel voldoende licht?

- Is de lucht niet te droog?

- Is voor groei / rijping zon nodig, of is warmte belangrijker?

- Meer?

 

Kan het, gaat het lukken? Dat weet ik nu natuurlijk nog niet. Het hóórt natuurlijk niet: tomaten zaai je binnen in maart/april, en zet je vanaf 15 mei buiten. Oogst vanaf eind juli, tot eind augustus. Maar toch: proberen kost (bijna) niks.

 

Ik houd jullie op de hoogte. Nu kers-tomaatjes zaaien geeft misschien rijpe kerst-tomaatjes rondom 25/26 december.

Probeer ook!

aangepast door Gast

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben erg voor zoveel mogelijk uitproberen, dus Henk ik wens je alle succes. Maar persoonlijk ben ik wel blij dat het kweekseizoen straks weer 'even' voorbij is. Eindelijk weer tijd om een deurtje te verven of een ton hooi weg te scheppen.

 

Maar nogmaals, ik ben reuzebenieuwd

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga niet zaaien, maar ik ben wel van plan om voor de vorst een tomatenplant naar binnen te halen om te kijken hoe die het op de vensterbank gaat doen in de winter. Of misschien neem ik een dief. Even kijken wat er tegen die tijd het meest veelbelovend uitziet.

 

Ik heb vorig jaar een peperplant op de vensterbank laten overwinteren, dat ging prima, maar hij ging wel pas weer vruchten maken in het voorjaar (wel veel en veel vroeger dan dit jaar gezaaide peperplanten - zeker een maand of twee eerder, misschien wel drie). Nou zijn pepers natuurlijk geen tomaten. Maar ik verwacht eigenlijk wel dat tomaten ook meer licht moeten hebben dan ze in de winter op de vensterbank krijgen om te gaan bloeien enzo. We gaan het zien!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dennis29: De smaak zonder veel zon? Ik zou al blij zijn met rijpe tomaten. En de smaak dan, tja: afwachten.

@veuvecouderc: Uitproberen: Ja, ook mijn idee!

@Woutie75: Ik ga niet bijlichten met kunstlicht (kwiklampen / LED, maakt niet uit). Teveel gedoe, en ook niet erg milieuvriendelijk. Ook met mijn maatje 42 krijg ik dan wel een erg grote (CO2) voetafdruk.

@iris: zaaien, een buitenplant binnen overhouden, of een dief daarvan. Optie 2 &3 valt voor mij af, de buitentomaten had ik al opgeruimd (na een volledige, probleemloze oogst)

 

Goed: Stap voor stap: Eerst maar eens zien of de zaadjes gaan kiemen, en dan ..., en dan .... Wordt vervolgd.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit voorjaar bijgelicht met een 8W TL armatuurtje, niet zo romantisch in de woonkamer maar het werkte wel.

In de schuur had ik een bak gemaakt en bekleed met aluminium isolatie (voor onder laminaat), 1 kant tegen het raam en hierboven een armatuurtje

Ik had met een goedkope timer de dagen iets verlengd... van 7 tot 10 uur aan en van 15:00 tot 19:00 uur aan.

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Hoe gaat het met mijn kersttomaten (struiktomaten), en pepertjes (cayenne):

Gezaaid op 30 augustus.

Nu, 29 september, één maand later:

Tot nu toe gaat het ze goed. De omstandigheden zullen wel verslechteren, vooral minder licht (over de temperatuur maak ik me - woonkamer, dubbel glas- niet echt zorgen). Ik weet (dank voor adviezen) dat bijlichten de kans van slagen sterk verhoogt. Toch ga ik niet bijlichten. Met dit eerste probeersel wil ik eerst zien wat er zo gaat gebeuren.

769_3a73a2c17fd2cec03a8661d89245de16.jpg

(Op de voorgrond links zie je de reservebank. Die ga ik niet nodig hebben)

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Het gaat, maar niet echt snel. De pepers zijn nu 10 cm hoog, de tomaten 15 cm.

Misschien toch een beetje fris voor het raam. Ze moeten het wel zonder verdere hulp doen: zonder hulp van infrarood- en/of kwiklampen; niet de kamertemperatuur verhogen tot 28 graden. Een beetje water, en af en toe een paar luisjes doorknijpen, dat is alles.

Maar goed, het is nog geen kerstmis. En, net zoals Pasen, Kerst valt laat dit jaar

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels 12 oktober, en ja ook hier valt niets te verliezen, morgen ga ik een tomaten plantje zaadje proberen!! Het komt aan een zuid kant te staan, wordt het niets oké,maar vindt het proberen zo leuk. Wilde het vandaag al doen, maar helaas geen tijd. als het vriest schijnt toch ook vaak de zon?? En misschien is het in februari of maart zover, als hij het overleeft om in de koude kas te doen. Ik ga jullie op de hoogte houden natuurlijk, groetjes Jeanne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een foto update, na ruim twee weken.

Was (op 29 september): zelfgeteelde-tomaten-met-kerstmis-t2878.html#p51339

Nu:

769_b67fb6e8515f6bdf012a04508d255610.jpg

Ze groeien wel, maar zien er een beetje gelig uit (in het echt minder dan op de foto). Toch staan ze in verse potgrond, bemesten zal niet helpen.

De twee pepertjes gaan ook niet geweldig.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had dat ook (begin september) dat gelige bij de pepertjes, en toen heb ik ze van het directe zonlicht afgeschermd (met een melkglazen plaat uit de oude ijskast ; die heb ik tussen raam en plantjes gezet.

Ze krijgen dan toch veel licht en warmte in het raam op het zuiden.

 

Na een paar dagen zag ik dat de nieuwe bladeren donkerder waren en binnen een week waren ze bijgekleurd.

 

Inmiddels is de plaat weer terug in de oude ijskast en ze blijven nu normaal van kleur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Woensdag 19 oktober: tijdens watergeven gezien: het allereerste bloemknopje, zo klein als een luciferkop.

Zonet even in mijn 2011 foto-archief gekeken: van eerste bloemknopje tot eerste rijpe tomaat duurde buiten ongeveer twee maanden. Kerst kan dus nog!

769_be908b0a32eeb1e0ddbc6290ff028eb6.jpg

aangepast door Gast

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

769_ec091df0452c17485d95638be4a1be82.jpg

 

4 november, iets meer dan 2 maanden na zaaien (30 augustus): Het allereerste bloempje!

De planten zien er redelijk uit. De gelige bladkleur is vanzelf weggetrokken. Ze zijn wel veel ieliger dan de zomerteelt.

Ik denk bij één van de twee planten bij twee bloemtrossen te gaan stoppen, en de rest uit te knijpen, en te toppen. In totaal ongeveer acht tomaatjes per plant zou al mooi zijn. Die ene plant gaat dan voor de snelheid, de andere voor de opbrengst.

 

Ga ik kerst halen?

Ter vergelijking de seizoensteelt (even mijn foto-archief 2011 geraadpleegd): Op 24 mei de eerste bloem, anderhalve maand na zaaien (6 april). De eerste rijpe tomaat was toen op 1 augustus (9 weken na de eerste bloem)

Negen weken na nu, zonder correctie voor de nu mindere omstandigheden? Dan is kerstmis helaas al geweest. Carnavalstomaatjes dan maar?

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...