Geplaatst: 13 maart 20196 j Update ...De oude kachel is de deur uit en staat klaar voor afhalen. De kookkachel wordt volgende week geplaatst, dan leren er mee om gaan. Hoe te stoken, bakken en koken, moet alleen nog zo een ventilator op de kop zien te tikken.De laatste bresse haan en soepbotten liggen klaar in de vriezer, kan niet wachten tot het eindelijk zo ver is.
Geplaatst: 21 maart 20196 j Ik zag dit vandaag bij big bazaar Allerlei vormen en formaten gietijzeren pannen voor schappelijke prijzen. Misschien zit er wat voor je bij om de collectie te vergroten.
Geplaatst: 27 maart 20196 j Veel plezier!Wil je een foto laten zien? Ik ben wel benieuwd naar je kachel.
Geplaatst: 28 maart 20196 j Bedankt Bio-fee!Net wat foto's geschoten Wat een heerlijke warmte en warm water, zodra de ofen dag aan is soep koken.
Geplaatst: 28 maart 20196 j Dank je we Mellie! Kon me niet beheersen, de soep staat al op. Straks moet ons zoontje heel snel leren, dat de kachel en aller op op heet is! Goed in de gaten houden, hij neemt dat niet zo snel aan.
Geplaatst: 28 maart 20196 j WOW wat een ontzettend gaaf ding Jane! Die gaat op mijn verlanglijstje. Ik was al helemaal verliefd geworden op de tradionele vedspis in 'ons' vakantiehuisje in Zweden, maar dit is de moderne variant ervan en nóg veel mooier (en handiger, met thermometers erin).Mag ik vragen wat hij gekost heeft en waar je hem vandaan hebt...? Ach je zoontje... zich branden doet hij waarschijnlijk maar één keer... Ik ben ook opgegroeid met een gaskachel en tegenwoordig moet daar allemaal bescherming omheen enzo. Nou, wij kinderen hadden toch echt wel snel genoeg door dat je dat ding niet moest aanraken als hij brandde!
Geplaatst: 28 maart 20196 j Hmm... toch zou ik een hete kachel niet al te licht nemen. Mijn zoontje is verbrand geweest en lag 2 weken lang in het brandwondencentrum. Een ongeluk zit in een heel klein hoekje. Ook al weten ze op een gegeven moment heus wel dat iets heet is, als je speelt en er tegen aan valt of niet oplet en struikelt of... afijn. Er zijn duizend-en-één mogelijkheden waarop het mis kan gaan. Ik gun je er niet een. Leg je kind goed uit dat het heet is. Auw. Pijn. Mag niet. Opletten en nooit een uitzondering maken. De kachel is verboden. Punt.
Geplaatst: 29 maart 20196 j Mijn man is ook blij met de kachel en verbaasde zich hoe zuinig mooi branden koken en veel warmte. Het was zo 20 graden en warmer heerlijk, nu nog zo een stirling warmte ventilator op de kop tikken of zoiets. De kachel van Jorieke vond ik ook heel mooi met mtfd, weet niet meer wat voor een dat is.
Geplaatst: 29 maart 20196 j Dank je Jane, ik ga eens googelen en dromen over m'n aanstaande houtkachel.
Geplaatst: 30 maart 20196 j Bio-fee precies zo heb ik het ook gedaan, zoeken, dromen en sparen ... Na heel wat jaren, staat de kachel. Manlief vondt het fris en wilde de kachel aan, was ook van mening dat de kalkoensbout maar gebraden moest worden. De liefde gaat door de maag zegt men, dus ik maar de kalkoen braden, eieren gebakken en stokbrood in de oven. Wat een feestmaal en lekker warm, kopje koffie en thee van de waterketel. Jorieke wat voor een kachel hebben jullie eigelijk?
Geplaatst: 6 april 20196 j Mijn manlief heeft voor mijn verjaardag een gietijzeren stoofpan cadeau gedaan en ik ben nog niet jarig. Zijn wens was Goulash, dus staat dat nu te pruttelen op de kachel. Hopelijk smaakt het zoals hij zich gewenst heeft, met aardappeltjes voor de mannen en pasta voor mama (zoonlief zal ook wel pasta erbij willen). 19 april 20196 j aangepast door Gast
Geplaatst: 14 april 20196 j Op mijn verjaardag pannenkoeken en omelet gebakken, klein en groot gesmuld.Na de uitgebreide brunch met broodjes, nog koffie met taart. Alle zat en tevreden, kids lekker spel en volwassenen bijpraten. Was een gezellige dag, ow ja en gietijzeren braadpan van manlief gekregen!
Geplaatst: 15 april 20196 j Gaaf!En ik blijf het knap vinden dat jij zulke kwetsbare gerechten in een gietijzeren pan kunt bakken....
Geplaatst: 15 april 20196 j Bio-fee zo moeilijk is dat niet, gaat zelfs beter dan op de kookplaat Fet de pan in met margarine of olie, laat goed warm worden en bakken maar. Tussen elke pannekoek en omelet, heb ik even ingesmeerd met olie met een kwastje. De omelet ging heel snel, dat was even snel omdraaien, uit de pan en volgende. Pannenkoeken gingen ook snel, maar was goed te doen. En kon tussendoor even snel wat anders doen, dat ging met de ei niet. Manlief zei vandaag nog dat hij blij met de oven was en dat het koken echt lekker is. De gerechten dan, het koken zelf laat hij mooi aan mij over De warmte, geld sparen en lekker eten, hij kon nu wel begrijpen waarom ik zo een kachel zo graag wilde. En meneer is zelfs blij met de kippen en wilde kalkoen gaan houden Maar dat laatste zie ik niet zo zitten, blijf liever bij de kips en hun eieren en vlees. De Jersey Giant zijn onze kipkalkoen, die geven meer dan genoeg vlees. De hennen 2 jaar houden is geen probleem, jaar eieren en dan vlees. Maar denk zelfs dat hij zich niet meer zo zal beklagen over de hanen, dus we gaan het maar proberen de Jersey Giant hanen achter in de grote wei te houden. En als hij dan ziet dat ze maar net in zijn grote braadpan gepropt passen zonder deksel, zal het vlees nog lekkerder smaken.
Geplaatst: 16 april 20196 j Oef margarine, dat spul gebruik ik niet hoor, ongezonde rommel! Op brood gaat hier roomboter en soms bak ik erin (in de anti-aanbakpan die ik nog wel af en toe gebruik).Ik gebruik voor m'n gietijzeren pan altijd kokosolie en vaak gemengd met uitgebakken spekvet; dat kan heter worden dan roomboter of olijfolie. En dat laat ik heet worden voor ik het voedsel in de pan doe. Maar dan nog kan ik geen plakkerige dingen in mijn pan bakken... Jouw man boft maar met jou als keukenprinses.
Geplaatst: 16 april 20196 j Kan ook Bio - fee, iederkan het naar smaak maken. Varkens producten gebruik ik niet, mijn man wel maar dan wel strikt gescheiden. Dat is nog een best gedoe, maar dat is niet anders.Vraag me alleen af waarom het bij jou niet lukt, dat had ik alleen toen de pan niet goed was ingevet en niet warm genoeg. Misschien kunnen anderen een verklaring geven?Mijn man is geen makkelijke, wat een Duitser niet kent ... En specerijen laat staan heet of kokos, dat lust meneer niet. Dus of hij boft, vraagt steeds wat is dat wat zit er in ... Wil binnenkort eens een maisbrood bakken, kijken of meneer dat lust.
Geplaatst: 17 april 20196 j Nou ja ik doe niet net als jij: na het afwassen (met alleen heet water) zet ik de pan niet weer met olie/vet op het vuur. Ik droog hem af en zet hem zo weg. Pas als ik hem weer ga gebruiken gaat er olie in, en die laat ik dan wel goed heet worden voor ik 'm gebruik. Misschien dat dat verschil maakt? Maar zoals ik het doe, is wel hoe het in de gebruiksaanwijzing stond. Alleen voor het allereerste gebruik heb ik hem echt ingebrand met olie. En naar gelang ik de pan vaker gebruikt heb, kleeft hij wel minder. Maar het is dus niet volledig gladjes geworden, zoals bij een anti-aanbakpan. Ik vind het ook bijzonder onpraktisch als ik hem na élk gebruik weer opnieuw zou moeten inbranden... dat kan toch niet de bedoeling zijn...? Als iemand nog tips heeft dan hoor ik dat graag.
Geplaatst: 19 april 20196 j Waar blijven de ervaren gietijzeren kokers?Volgens mij ook niet Bio-fee, maar tussendoor doe ik het wel en misschien maakt dat het verschil? Bedoel dan niet elke keer, maar zo nu en dan.
Geplaatst: 19 april 20196 j Ik denk dat er niet zoveel ervaren gietijzerenpankooksters zijn hier! Ik zou wel kunnen proberen wat er gebeurt als ik de pan af en toe eens opnieuw inbrandt. *voegt acie toe aan to-do list*
Geplaatst: 19 april 20196 j Denk dat Jorieke echt wel ervaring heeft en zo zullen er vast meer zijn, Appelvrouw wie o wie?Zal vast geen kwaad kunnen Bio-fee, hoe lang is jouw 2 do lijstje al?
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.