Victor Posted November 11, 2012 Share Posted November 11, 2012 Ik heb verschillende laagstam appelbomen besteld en zou ze willen aanplanten in een haag,maar ik weet niet de juiste afstand tussen de bomen.Welke afstand zouden jullie mij aanraden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
den elias Posted November 11, 2012 Share Posted November 11, 2012 http://www.tuinadvies.be/fruit_appels_snoeien.htm ==> - laagstam: 1,5 tot 3 meter tussenafstand. - halfstam: gaat tot 7 meter tussenafstand. - hoogstam: gaat tot 12 meter tussenafstand. ELIAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
powerlite Posted November 11, 2012 Share Posted November 11, 2012 Victor , Tussen 80 cm en 1 meter voor een haag.Mijn oudste staan op 90cm , maar de nieuwe peren hagen die ik aanplant zet ik nu op 80 cm , nu ik uit ervaring weet dat 90cm voor mij iets te ruim is. Appel blijf ik wel bij 90cm Hierbij een haag van 15 jaar oud , op 90cm: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted November 11, 2012 Share Posted November 11, 2012 Hangt heel erg af van hoe je ze gaat snoeien, welke fruitsoort en zelfs welk ras. Ik heb ze idd. wel eens op 80cm. geplant gezien. Die mensen snoeien ze flink en vormen een haag; deze mensen gaan puur voor de productie. Als je meer een echte "appelboom" wilt, en hem vrij natuurlijk wilt laten groeien (met wat simpele onderhoudssnoei) is twee meter of meer afstand wel het mooiste; anders groeien de bomen door elkaar. Zelf vind ik altijd, met uitzondering van mensen die goed snoeien, hoe meer ruimte hoe beter. Zo weet je zeker dat hij goed licht en warmte vangt. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
powerlite Posted November 11, 2012 Share Posted November 11, 2012 Frank, Snoei kan je voor een heel groot stuk beperken door de keuze van een correcte onderstam voor uw grond. bvb peren niet op kwee A , maar om Kwee Adams of nog zwakker Kwee MC. Appel op B9 of M9 , of op heel goede grond zelfs op M27. Bij mij staan appelen op B9 en de zwakste op M26 , wegens zijn slechte droge zandgrond.Peer staat bij mij meestal op Kwee Adams , en de sterkste op Kwee MC , maar NOOIT op Kwee MA. Gemiddelde groei is pakweg 30cm op een jaar dankzij de correcte onderstamkeuze. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted November 11, 2012 Share Posted November 11, 2012 Snoei kan je voor een heel groot stuk beperken door de keuze van een correcte onderstam voor uw grond.Hoeveelheid snoei wel ja, maar je zult toch altijd vormsnoei toe moeten passen. En er zijn ook heel veel mensen die (jammer genoeg) het al heel veel moeite vinden om soms een tak er tussenuit te moeten snoeien. Dan moet je de fruitbomen écht niet te dicht bij elkaar planten. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts