Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? (2012-2013)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

We hebben water gegeven aan de zaaisels en de vers geplante andijvie, en even een bijna rijpe aardbei van dichtbij bekeken

Groeten,

Linda

Geplaatst:

Uit de kas de laatste kool en artisjokken, herfstprei en tomatenplanten meegenomen naar de NME om een gedeelte in eigen tuin daar te planten en de rest weg te geven. Gaas om de kool gezet, koolkraag moet nog. Dat is het eerste wat ik doe als het weer eens droog is.

Geplaatst:

Een paartje grote wijngaardslakken verhuisd naar een ander zomerverblijf op eht landgoed ) Verder even nog wat onkruid verwijderd en tevreden rondgekeken hoe alles groeit en bliet (kan beter) en even gekeken welke planten morgen onder de emmers gaan als de echte koude toeslaat.........

MVG

Danuta

Geplaatst:

Toch weer water gegeven een rijtje suikermais gezaaid en wat minuscule onkruid eruit getrokken, je kan het beter voor zijn lijkt me

Groeten,

Linda

Geplaatst:

weer een stukje gestraat, op de hark geleund met de buurtjes, potgrond gehaald voor de sperciebonen (die ik nog steeds niet heb gezaaid in verband met de komende herfstweek, de borlotti's staan nog steeds een beetje te bibberen in hun potjes in de kas)

spinazie geplukt, rabarber getrokken, rogge bewonderd, twee veenmollen rip

Geplaatst:

Alleen maar een Gembermunt gepoot. Wat stekken van munt-soortjes gemaakt ( moet ik stekken maken van soortjes voor de mtfd ? ) en wat rondgekeken. Niks gewied, hoewel dat zou moeten. Morgen of overmorgen weer hoor.

Ow ja, hele rij spinazie is in het zaad geschoten met die regen. De Andijvie moet geoogst, de sla ook trouwens.

Geplaatst:

Sla-soep, Bit Ken je dat? Hier in gezin zeer geliefd. Kun je al die sla nog nuttig invriezen...

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

andijvie geoogst, stokken rond de rogge gezet voor een net

(dat zit zo: ik kreeg een uiterst vriendelijk antwoord op mijn vraag aan molenaar Oane Visser uit Hiaure hoe ik mijn rogge-oogst, nou ja oogstje, zou kunnen verwerken tot Roboroggebroodje. Maaien kon met de heggeschaar, dorsen met een kromme stok maar malen was een probleem. Te weinig voor de molen, de keukenmasjien zou de korrels wel breken maar niet fijn malen tot meel. Ik moest maar eens een molenaar in de buurt vragen...ik dus naar Santpoort-zuid.

Gelukkig hebben ze in de Zandhaas een handmolen met stenen die ik mag gebruiken . De mevrouw van de Zandhaas zei wel dat ze het zelf ook eens geprobeerd had rogge te kweken maar dat de vogels een score van 99% hadden . Vandaar de stokken )

Geplaatst:

Wat leuk RobO, even echt malen )

Hier nog een paar verschillende aardbeien geplant die ik gisteren heb gescored, doordragers, hele donkere en een soort met een muskysmaak zoals echte bosaardbeien (staat op de verpakking maar we zullen zien...) in een flinke grote pot een fles ingegraven zonder bodem (als waterverdeler) en een struiktomaat en 2 Kalebasplanten geplant (die nodig uitgeplant moesten worden) op aarde voor Tomaten en pepers, kijken hoe ze het er op doen. Morgen gaan er een stel in een grote speciekuip met gewone mest voor kuipplanten en de rest wordt aan de randen van mijn tuintje verdeeld om langs het hekwerk te worden geleid en krijgen koemestkorrels als extraatje.....

MVG

Danuta

Geplaatst:

600 liter water in een water drum gehoost. Het water in het vrachtje tussen mij en de buurman stond weer vol en kan nergenst heen. Niks kunnen zaaien planten of schoffelen alles is te nat hier in Zeeland.

Geplaatst:

Potten over de aardappels en vliesdoek over de aardbeien gelegd. Salie en tijm geplukt om -met wodka- een mondwatertje te maken.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Nog even een zootje lavendel geplant, alle aardbeien en frambozen voorzien van wat mestkorrels alsook de goudbes (waar vanavond een emmer overheen gaat bvb) nog wat niet gewenst kruid vermoord, toegekeken hoe mijn tuinkabouter een nieuw hok bouwt voor mama en kuikens..........en nu een bak Capucinno en een fag.........

MVG

Danuta

Geplaatst:

De Meloenpeer een dikke maat groter omgepot. Ding lijkt eindelijk van start tegaan.

De hagen vandaag gesnoeid. Voor het eerst van me leven met een wel érg grote benzine-motor=heggeschaar/ zaag ? hoe heet zo'n ding. Niet alles even recht. volgende x beter.

Geplaatst:

Voor de tweede keer mijn vijgenbladpompoen binnen gezet. Verder kan ik eigenlijk niks. Het is te koud en te nat, er groeit maar weinig, zelfs het onkruid heeft geen zin om te vervelen!!

Hoezo lente?

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Geplaatst:

Vandaag mijn snackkomkommer weer uit de kas gehaald, en binnen op een slaapkamer gezet.

Met dit weer schiet het echt niet op zucht.

de pompoen en meloenen staan ook nog op de vensterbank.

ZON!!!! WAAR BEN JE????

To plant a garden is to believe in tomorrow.

Geplaatst:

Zonet even buiten geweest. Hoe is het mogelijk: onbewolkt! Waarom alleen `s-nachts?

Het is trouwens al 0 graden hier, dus ik heb een zaklantaarn, enkele emmers en kranten gepakt en de blauwe bessen afgedekt..ik heb geen idee of de vruchtbeginsels van deze bessen tegen de vorst kunnen, maar ik neem het zekere voor het onzekere.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Zo Jet,dus bij jou is het weer ook niet best, ik heb mijn komkommer plant ingepakt,en de rest,nu het groeit gewoon niet. gelukkig staan ze wel onder een afdakje,net zoals de aardappels en een tomatenplant.maar zeer triest dit.

Geplaatst:

Oh wat triest allemaal

Hier was het gister ook niet echt geweldig weer, maar wel veel in de tuin gedaan:

Bamboestekken geplant, op veld achter het bos dan wel, ik wil die krengen niet in mijn tuintje maar wel bamboe oogsten.

Goudsbloem gezaaid, een heel zakje vol/leeg.

Stokbonen onder de staken gezet

stekken van de rode aalbes in potjes (manlief had de bes een beetje vermoord per ongeluk dus ik hoop dat de stekken overleven)

gekregen stekken van druif in potten gezet, mijn winterstekken waren dood gegaan.

doornloze braamstek tegen achterhek geplant.

Betonnen tuinpad geveegd, er komt misschien veel regen en dan spoelt hij weer eens schoon

Stoep opgeruimd, stoep is mijn zaaivensterbank, alle lege potten opgeruimd, alles geordend etc.

Molshopen geoogst maar weer eens, voor potgrond, oogst was 4 emmers dus tegen de 40 liter

Gras gemaaid

een 1000-litervat onder de regenpijp geplaatst

heul veul onkruid gewied tussen de aardappelruggen

smeerwortel-gier gemaakt

vlierbloesem geoogst en gerist voor wijn, nog 1x plukken en rissen en de wijn kan gemaakt

gisingsvaten gespoeld

bossen melganzevoet geplukt (en lekker opgegeten)

Geplaatst:

Hi Piroska, als je de vlierbloesem geoogst hebt, dan voorzichtig uitschudden om de beesten kwijt te raken (ik leg ze meestal een uurtje met de schermen omlaag op tafel...de beesten gaan dan aan de wandel) , daarna alles in een grote plastic zak doen, sluiten en een nacht laten liggen....de volgende dag schudden en alle bloemetjes vallen er zo af meestal en makkelijk te verwerken, scheelt een hoop tijd en je oogst aan pollen is veel hoger dan bij rissen... (pollen zijn de smaakmaker in deze..).

Hier kun je het makkelijk even nalezen:

http://wijnmaker.blogspot.co.at/2009/05/vlierbloesemwijn-2-elderflowerwine-2.html

Ik doe het zelf ook zo voor het maken van gelei, siroop en likeur )

MVG

danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

Vandaag het bed Delphiniums in de steigers gezet; ze gaan echt hoog worden nu, en de bloemtoortsen staan er nog geeneens op. Hoop dat de sterke wind die dit weekend komt zullen overleven. Dingen worden wel groot dit jaar.

Wat gewied, wat opgeruimd. Niet te lang geweest. Regen.

Geplaatst:

Een grote pot beplant met maya tomaatjes en weggegeven aan de dyslexiecoach van een van de kids...gewoon lekker even plantjes doorgeven dus!

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...