appelvrouw Posted November 19, 2012 Share Posted November 19, 2012 Ik kon niet echt hier een topic voor bedenken behalve het moestuinblog..dat loopt in deze tijd van het jaar niet zo geweldig Dus bij deze: wat heb je vandaag in de tuin gedaan? Vanmorgen een flinke lading blad geharkt..van de Acer en de appels. Daarna een tak van de walnoot afgezaagd. Verder een lading witlof wortels eruit gehaald..de laatste. Ook roodlof wortels, maar deze hadden al behoorlijk vraat van de woelmuis best bijzonder, want de witlof stond er 20 centimeter van af, daar was geen enkele wortel van aangevreten. De wortels mogen twee weken rusten voordat ze ingekuild worden,met het blad er nog aan, dus deze heb ik om en om in kisten gelegd zodat de wortels steeds met blad bedekt blijven. Als laatste samen met Lie paardenmest en half vergaan stro om en om op de composthoop aangebracht. We gaan hier verder voor 2014: https://www.moestuinforum.nl/wat-heb-je-vandaag-in-de-tuin-gedaan-2014-t12952.html We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted November 20, 2012 Share Posted November 20, 2012 nog niks, straks ga ik een terrasje leggen, 20 tegels van 60x30x8 , vanavond massage op de bank... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted November 22, 2012 Share Posted November 22, 2012 De bladeren van het gras gemaaid (met de grasmaaier) en afgevoerd naar mijn bladercompostbak. Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
wilma2 Posted November 22, 2012 Share Posted November 22, 2012 vergeten prei geoogstbraam loten herplant5, ja zegge 5 witlof wortels uit gegraven meer was er niet te zien door het onkruidandijvie geoogstclaps gesnoeid en door de hakselaarelstar gesnoeid ook gehakseld5 takken van hortensia in de grond gestoken zo dat dit nieuwe struiken worden op mijn gat gevallen door de blubberen mijn vingers open gehaald aan rozendoorns. dan zie je pas dat je behoorlijk kan bloeden. aaauuuuu Link to comment Share on other sites More sharing options...
zonnetje Posted November 22, 2012 Share Posted November 22, 2012 ongewenste gewassen verwijderd die nog steeds er hard groeien bij dit mooi weer .In de tunnel begonnen met spitten . Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted November 22, 2012 Share Posted November 22, 2012 Mijn wintersla water gegeven, en de tuinbonen in de koude kas ook,die ook hard groeien met dat zonnetje. en bladeren en nog eens bladeren opgeruimd met de harde wind van vannacht Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted November 23, 2012 Share Posted November 23, 2012 8 zakken blad geoogst van de bomen voor ons huis en in een bladcompostcontainer gestopt (zo, weer gewonnen met Scrabble 3x woordwaarde )2 knolselder geoogst en 1 weggegeven1 sla geoogst en 1/2 sla opgegeten2 watertonnen geleegd, 1 gevuld voorjeweetnooitChocoladeplant uit de grond gehaald om te drogen en vorstvrij te bewaren Voor de vierde keer de tegels vlakgelegd die weggezakt waren in een mollengang. Het is me een raadsel waarom dat beest nou precies aan de rand van ons pas nieuw aangelegde tegelpad een gang graaft van 80 meter (sorry, dit mag naar de klaagbank). Hij is wel heel welkom in de tuinen zelf om de veenmollen te mollen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Infinite Posted November 24, 2012 Share Posted November 24, 2012 Ik heb vanmorgen al het blad van mijn zieke sierperen boompjes opgeruimd. hopelijk blijft die ziekte volgend jaar weg...(perenroest) daarna kwam ik erachter dat 1 van de buurtkatten mijn plantenbak voor kattebak aanziet . De drollen eruit geschept en over de 'kale' plekken aarde balkjes en stokken gelegd. Nu afwachten of poes het nu nog aandurft *zet alvast emmertje water klaar* To plant a garden is to believe in tomorrow. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted November 24, 2012 Share Posted November 24, 2012 perenroest volgend jaar komt niet van ziek perenblad maar van een wintergastheer, de juniperus jeneverbes...dus als je ervan af wilt moet je alle jeneverbessen binnen een kilometer of 10 weghalen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted November 24, 2012 Share Posted November 24, 2012 Ik heb stront onder de koeien uit staan te scheppen, en in de moestuin op een hoop gegooid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 26, 2012 Author Share Posted November 26, 2012 Alle blad van de druif in de kas opgeruimd..dit om schimmels te voorkomen. één boomspiegel schoongemaakt. Een emmer met gier ( ik weet niet eens meer wat er in zat, maar het stonk wel) over de composthoop gegoten... We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yola Posted November 26, 2012 Share Posted November 26, 2012 de biggen samen met Garou in de moestuin gedaan, 2 hoeken goed afgeschermd met stroomdraad waar mijn braam en de artisjokken staan, en voor de rest mogen en moeten ze lekker graven.Ziet er nu al keurig uit, lachen, buuv wil nu ook wel een paar varkens lenen voor haar moestuin, misschien een idee, lease a pig??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 26, 2012 Author Share Posted November 26, 2012 Helemaal niet zo`n gek idee...een mooie naam voor verzinnen: de natuurlijke ploeg ofzo We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
davo1979 Posted November 26, 2012 Share Posted November 26, 2012 Wij zijn de afgelopen dagen de braam aan het snoeien tot helemaal aan de grond. Er is zeker 15 jaar niks meegedaan en wil je niet weten wat voor rotzooi er onder vandaan komt. Inmiddels 5 vuilnisbakken gevuld alleen al met stokjes en ik denk dat er nog een 3 vol komen met de rest van de stokjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig gestoord Posted November 26, 2012 Share Posted November 26, 2012 Samen met een van mijn zoons gezorgd dat we van dit naar nu dit zijn gekomen op de moestuin! Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Conny Posted November 26, 2012 Share Posted November 26, 2012 Had je daar een bouwtekening van ???Het is een mooi bouwwerk geworden zeg.Als ik het goed heb wordt het een kas ??? Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted November 26, 2012 Share Posted November 26, 2012 de puntjes geteld van de knoflookjes die al boven de grond komen, het zijn er 7 van de 24 Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig gestoord Posted November 26, 2012 Share Posted November 26, 2012 Conny, neen, deze heb ik zelf ontworpen daar het een afwijkende maat is, 405x390x250 en er gewoon niets te vinden was!Deze heeft 3 bakken van 75cm hoog en ruim 2.5m plus een hele grote bak over de gehele breedte van de kas. Ik heb eerst allerlei schaalmodelletjes gebouwd om het ideale ontwerp te bepalen en dit is het geworden. Allemaal pallethout, en allemaal gratis Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 27, 2012 Share Posted November 27, 2012 Wauw, dat is erg gaaf geworden! Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted November 27, 2012 Share Posted November 27, 2012 supergebouw zeg! ik heb twee compostbakken omgezet en er eentje aangevuld met verse paardenmest, morgen de thermometer erin om te kijken of het al lekker warm wordt voor de werknemertjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
davo1979 Posted November 27, 2012 Share Posted November 27, 2012 Waarmee ga je het afdekken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig gestoord Posted November 27, 2012 Share Posted November 27, 2012 Er komt extra dikke uvwerende kasfolie op in een geraamte daar wij de bedekking van de kas moeten verwijderen voor de winter van het bestuur. Verder natuurlijk nog twee ventilatie raampjes waar ik een inzet van fijnmazig gaas in kan zetten zodat de nuttige insecten wel de kas in kunnen en hopelijk alle andere ellende incluis stelende buren!!!! Er UIT blijven! Vanmiddag gaan we verder met de rest van de kas dichtmaken en daarna verder met oaden leggen voordat we de bakken helemaal afbouwen. Ik zal foto's blijven plaatsen als jullie het leuk vinden. Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted November 27, 2012 Share Posted November 27, 2012 Ik zal foto's blijven plaatsen als jullie het leuk vinden. Dat lijkt me een zeer strak plan !!!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 27, 2012 Author Share Posted November 27, 2012 (edited) Maak je er dan een eigen topic van? Bv in je seizoen? (Ik zag dat je daar 1x heb gepost..).Of anders bij de doe het zelf?Edit: complimenten van timmerman Lie: strak werk! Edited November 27, 2012 by Guest We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted November 27, 2012 Share Posted November 27, 2012 ... en de laatste knolselderij geoogst en uien en knoflook naar binnen gehaald voordat ze de bibbers krijgen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts