Geplaatst: 23 december 201213 j ik ben vandaag gewezen op de mogelijkheden om schoon te maken met marseille zeep,ik heb even rond gekeken op goole en i.d het lijkt er op dat het een ideaal heerlijk geurend middel is om je was mee te doen, je huis te boenen en je zelf het zou erg goed zijn voor de huid de gebruikelijke manier is om bv 40 gram zeep te schaven en op te lossen in gekookt water, dit laten afkoelen en uiteindelijk afgekoeld zal het slijmerig zijn en kun je het goed bewaren in bv een emmer of fles en daar uit steeds beetjes gebruiken, het zou zelfs goed voor kleine schaafwondjes e.d zijn....en.....goedkoop en milieuvriendelijk ( zelfs diervriendelijk )wel wordt aangeraden om bv de wasmachine 1 keer per maand met schoonmaak azijn op een heet programma te laten draaien,ik zou ook graag willen weten wie van jullie ervaringen heeft om het ook bv in de vaatwasser te gebruiken?hebben jullie er goede of minder positieve ervaringen mee ? en nog tips waar jullie het nog meer voor gebruiken?ik krijg al door de geur zin om te soppen in huis en mij zelf en...en...en...misschien de paarden wel in het sop zetten ha ha
Geplaatst: 27 december 201213 j Auteur niemand ervaring?ik heb inmiddels al meerdere keren mij zelf gesopt naar tevredenheid, en mams heet het huis geboend en de was er mee gedaan, en tot nu toe lijkt het een mileu en portomonee vriendelijke manier om lekker te soppen ben nog steeds nieuwsgierig wie er ook mee werkt
Geplaatst: 27 december 201213 j Hoi Thessa, ik ken het produkt niet zoals jij het beschrijft. In Frankrijk heb je wel savon Marseille..maar dan is het al vloeibaar! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 27 december 201213 j Auteur het zijn blokken zeep waar marseille op staat en ze hebben ze in meerdere geuren en kleuren,ik heb gekocht de lelytjes der dalen, appel, lavendel en amandel.savon betekend toch zeep? dan zou het het zelfde zijn denk ik....& ik dacht dat marseille staat voor de streek waar het geproduceerd wordt?
Geplaatst: 29 december 201213 j Zelf heb ik geen ervaring met deze zeep. Toen t consuminderen forum nog bestond werd er veel geschreven over Marseille zeep. T was ook een korte periode te koop bij action. Volgens mij is de vloeibare versie waar jet t over heeft t zelfde als de blok variant . Ik kan me nog herinneren dat de meeste mensen op t forum toen ook erg enthousiast waren. En tess, t ruikt inderdaad heerlijk, ook zonder lavendel enzo. Bij (wederom) action verkopen ze en soort van allesreiniger Marseille, werkt prima en ruikt heerlijk fris.
Geplaatst: 29 december 201213 j Mijn grootmoeder gebruikte dat, ze waste er zelfs in af, maar die vlokken laten zich niet zo makkelijk oplossen hoor. Dat was met een klopper staan roeren tot de boel opgelost was.Zelf gebruik ik bruine zeep om te dweilen. Voor de was zelf, zou ik dat ook nog zien zitten, maar ik weet niet hoe gekleurde was het daarop doet. Voor de afwas vind ik het niet zo'n geschikte geur...
Geplaatst: 29 december 201213 j Auteur ik keek op het blok en i.d er staad savon de marseille op. is dus allenmaal het zelfde....ik heb gisteren thuis de eerste fles vloeibaar gemaakt, gewoon 40 gr geschaaft over een rasp en liter kokend water er over, even roeren klaar.heb de was er mee gedaan ruikt heerlijk en heerlijk zwacht.ik merk aan mij zelf sinds ik mij er mee was dat mijn hoofdhuid droger wordt en mijn haar stugger, maar het zit dan juist heel goed kosten per 100 gr €2,00 ik zal eens kijken bij de action wat het daar kost......
Geplaatst: 20 januari 201313 j Marseillezeep is niet een vastgelegd iets, iedereen kan elk stuk zeep zo noemen, het zegt niets over de zeep. De geur die wordt toegevoegd kan elke willekeurige geur zijn, o.a. lavendel, dat staat los van marseillezeep. Elke zeep heeft ook van zichzelf een geur. Als het goed is staat er op het etiket parfum bij ingrediënten. Vaak (maar dus niet verplicht) wordt er mee bedoeld dat het grootste bestanddeel olijfolie is. Meestal 60%, 100% komt niet echt voor, dan zou je een vieze slijmerige zeep hebben die niet schuimt en niet goed droogt. Officieel moet in Nederland een INCI code op de verpakking staan, maar deze stukken worden ook zonder verkocht. Staat de INCI code erop dan is sodium olivate verzeept olijfolie, en alle andere sodium... andere verzeepte olie of vetten. De INCI is in volgorde geschreven van waar het meeste in zit als eerste op de lijst. Je kan het heel gemakkelijk zelf maken. Zie bijv. site zeepgilde. Ik maak al jaren zelf zeep, heb er ook mee op markten gestaan. De restafval, van randjes snijden enz. heb ik ook wel eens gebruikt om mee schoon te maken. Ik vind het te vet, doffe tegels en niet goed schoonmaken. En er is al vaak bewezen dat je kleding ermee wassen ook niet goed schoonmaakt. Onder andere door een Duits ecoblad. Wat je evt. kan doen is alleen de donkere was er mee wassen en niet altijd, anders krijg je grauwe was. Zelf gebruik ik het daarvoor niet meer. Vloeibare zeep is wat anders dan een blok zeep, wordt op een andere manier gemaakt, met andere ingrediënten. Je kan je haar met een stuk zeep wassen, om de zeep resten daarna goed te verwijderen kan je naspoelen met azijn of citroen. Anders wordt het inderdaad, stug, droog en dof. Wel lekker zacht. Ik vind die citroen of azijn dan weer niet lekker ruiken en prikt als je dat in je ogen krijgt, ben er mee gestopt, maak wel zelf haarshampoo ik wissel vaak af. Als je INCI codes weet te lezen weet je hoe je om de tuin wordt geleid. Ik liet mij verleiden door Pure kokosolie cremespoeling, bevat 100% pure kokosolie. Plaatje van de kokosnoot "nature's answer". En las thuis de ingrediënten, dan staat kokosolie net voor parfum. En ik weet hoe weinig parfum (druppeltjes) erin gaat (alles na het woord parfum zijn vaak grotendeels de allergenen van de parfum, dat is dus ook zo goed als niets). Er zit vooral water in en een verdikkingsmiddel.... Tweede fles die ik kocht, groene fles, Aloe Vera therapy, met plaatjes van de plant, ingrediënten, de aloe vera komt nog na de parfum. Domme aankoop want ik zou beter moeten weten. En om terug naar moestuinforum te gaan. Ik wil nog steeds een aloe veraplant en daar crème e.d. zelf van maken, was het alweer vergeten. Van moestuinieren kan ik nog heel veel (hier) leren maar ik hoop dat ik je hier wat informatie mee heb kunnen geven.
Geplaatst: 26 januari 201313 j Hoi, ik gebruik savon de Marseille al jaren. Voor mezelf onder de douche, voor schoonmaakwerk in huis (al gebruik ik ook andere schoonmaakproducten), en ik heb er ook een keer wasmiddel van gemaakt, maar dat vond ik geen geslaagde actie. Vooral mijn houten vloer ziet er fantastisch uit als ik hem regelmatig met savon de marseille schoonmaak en ik heb nooit een mildere zeep onder de douche gebruikt dan deze. Beiden kan worden toegeschreven aan het feit dat er 72% plantaardige olie in de zeep zit. In de winkel willen ze nog wel eens verschillen in prijs, maar ik koop ze altijd hier:http://www.dezeepkist.nl/ Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Geplaatst: 31 januari 201313 j Als je wasmiddel wil maken voeg je er het best nog soda aan toe voor een beter resultaat: Rasp 80 gram zeepVoeg de zeep aan een liter gekookt heet water toe en roer dit totdat de zeep volledig is opgelostVoeg 80 gram soda toe en roer het nogmaals goed door elkaarGiet het mengsel in een grote emmer en doe er nog vier liter heet water bijHet mengsel goed doorroeren en een nacht laten afkoelen. Het mengsel is eerst heel dun, maar na een paar uur wordt het al dikker.. Na een nacht afkoelen is het een dikke massa geworden en kun je het overgieten, of scheppen, in een emmer met een deksel.. Gebruiken in een wasbolletje.. werkt prima! (maar niet gebruiken in oude aluminium wastrommels, dan soda weglaten dat geeft een reactie)
Geplaatst: 31 januari 201313 j Klopt. En een aantal druppels essentiele olie erbij... want de geur is En ik vond het geen succes om er continu mee te wassen aangezien ik persoonlijk vond dat niet alles er even schoon mee werd. Maar voor af en toe een handwasje vond ik het wel kunnen. Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.