Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Prei bewaren

Ruitertje

Recommended Posts

Ik wou dit jaar Prei gaan proberen, maar hoe bewaar je dat?

Mijn vader hangt de Uien altijd met een stro touwtje aan een balk in de schuur om te drogen, werkt dat ook zo bij Prei?

En het is misschien een beetje offtopic, maar hoe kun je zien dat Prei rijp is om te oogsten?

Er zijn zoveel dingen die belangrijk zijn in het leven, mijn tuin is daar een ding van.

Iedereen heeft gelijk vind ik . Misschien toch goed om nog een samenvatting te geven. Prei kan in ieder stadium van zijn groei geoogst worden en wordt dus niet 'rijp' zoals dat met zijn familielid de ui bevoorbeeld het geval is. Wel is het zo dat prei een tweejarige plant is wat betekent dat hij in zijn tweede levensjaar , in het voorjaar , een bloemstengel gaat vormen waarna hij voor consumptie waardeloos wordt. Afhankelijk van het ras gebeurt dat ergens tussen eind februari en april. Het is dus zaak de prei te gebruiken (of in te vriezen) voor hij over gaat tot het vormen van een bloemstengel. Wil je wat langer verse prei uit je tuin kunnen gebruiken dan kun je het vormen van die bloemstengel afremmen door de preien in het vroege voorjaar uit de grond te halen waarna je ze weer ergens een spadediep bij elkaar zet met wat aarde er tegen aan. Dat scheelt een paar weken in ontwikkeling maar uiteindelijk wordt die bloemstengel toch wel gevormd.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --