Ruitertje Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Ik wou dit jaar Prei gaan proberen, maar hoe bewaar je dat?Mijn vader hangt de Uien altijd met een stro touwtje aan een balk in de schuur om te drogen, werkt dat ook zo bij Prei? En het is misschien een beetje offtopic, maar hoe kun je zien dat Prei rijp is om te oogsten? Quote Er zijn zoveel dingen die belangrijk zijn in het leven, mijn tuin is daar een ding van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
eelzuhtjuh Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Prei kan je oogsten als ze dik genoeg zijn naar jouw smaak. Al het loof boven de grond kan je eten, maar op potlooddikte heeft het niet veel nut om al te oogsten Je snijdt ze in ringen en vriest ze in. Wel een dubbel zakje erom doen want het gaat geuren in de vriezer Quote https://eelzuhtjuh.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruitertje Posted January 4, 2013 Author Share Posted January 4, 2013 oke, bedankt voor de info! Quote Er zijn zoveel dingen die belangrijk zijn in het leven, mijn tuin is daar een ding van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 En winterprei kan je gewoon op het land laten staan.Alleen als het gaat vriezen een voorraadje in huis halen: dan zijn ze zo lastig uit de grond te krijgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Inkuilen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Iedereen heeft gelijk vind ik . Misschien toch goed om nog een samenvatting te geven. Prei kan in ieder stadium van zijn groei geoogst worden en wordt dus niet 'rijp' zoals dat met zijn familielid de ui bevoorbeeld het geval is. Wel is het zo dat prei een tweejarige plant is wat betekent dat hij in zijn tweede levensjaar , in het voorjaar , een bloemstengel gaat vormen waarna hij voor consumptie waardeloos wordt. Afhankelijk van het ras gebeurt dat ergens tussen eind februari en april. Het is dus zaak de prei te gebruiken (of in te vriezen) voor hij over gaat tot het vormen van een bloemstengel. Wil je wat langer verse prei uit je tuin kunnen gebruiken dan kun je het vormen van die bloemstengel afremmen door de preien in het vroege voorjaar uit de grond te halen waarna je ze weer ergens een spadediep bij elkaar zet met wat aarde er tegen aan. Dat scheelt een paar weken in ontwikkeling maar uiteindelijk wordt die bloemstengel toch wel gevormd. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruitertje Posted January 4, 2013 Author Share Posted January 4, 2013 oke Quote Er zijn zoveel dingen die belangrijk zijn in het leven, mijn tuin is daar een ding van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeeuw Posted January 4, 2013 Share Posted January 4, 2013 Je kan ook je prei die buiten staat naar de kas verplaatsen zo krijgt het geen strenge vorst en sneeuw op zich. Met een Bertje mazzel eet je in april nog winter prei. In de kas worden ze niet slap bij vorst Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nepomuk1983 Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 en als je prei een bloemstengel heeft gevormd, kun je dan zaad oogsten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts