Akita Geplaatst: 5 januari 2013 Geplaatst: 5 januari 2013 Beste allemaal, na een jaartje meelezen heb ik mij nu ook geregistreerdIk ben Koen en woon in Ridderkerk in het altijd drukke Zuid Holland.Gelukkig getrouwd en voorzien van 2 dochters in de leeftijd van bijna 2 en bijna 4. Forumnaam Akita heeft niets te maken met Japan maar wel met het gelijknamige hondenras waarvan ik fan ben. Helaas kan ik ze wegens persoonlijke omstandigheden niet zelf houden dus blijft het voorlopig bij dromen) Ik woon in een tussenwoning met een achtertuintje op het westen waarin ik voor de leuk de afgelopen jaren steeds meer sierplanten heb vervangen voor "leuke" planten. Zo groeien er inmiddels 2 aalbessen (jonkheer van tets en witte parel), een amerikaanse bosbes, 2 jaarlijks terugkerende selderijstruiken, thijm, bieslook en aardbeien in mijn achtertuin. Vorig jaar ook Tomaten geprobeerd maar deze waren niet echt succesvol (kwestie van net te weinig zon op de plek waar ze stonden en te arme grond. Hierdoor kwamen ze vrij laat op gang en waren veel tomaten te laat waardoor er een aardig aantal via groen naar rot aan de plant gingen). Helaas is hiermee de vrije grond (mocht van de vrouw niet alle sierstruikjes/bloemen wegdoen) in mijn achtertuin vrijwel totaal gevuld zodat ik nog maar 2 plekken over heb om nog wat te kweken. Binnen maar met 2 jonge kinderen is dat riskant en de loggia aan de voorkant van ons huis. Deze heeft een formaat van bijna 2 bij ruim 4 meter en ligt aan de oostkant van ons huis. Vergelijkbaar met een balkon maar dan op de bovenste verdieping van ons huis. Aangezien we er vanaf het moment dat de zon opkomt tot een uur of half 2 zon hebben en de loggia hierdoor over het algemeen nogal warm wordt hoopte ik hiervan gebruik te maken voor het in bakken telen van wat warmte minnende paprika's en tomaten (en kruiden, pepers en voor het mooi een engelentrompet).Heb toestemming gekregen om mijn hobby dus naar boven uit te breiden en ga dit jaar eens proberen om te kijken of ik er iets moois van kan maken.Zaden besteld bij Vreeken in Dordrecht en dan straks binnenshuis zaaien.Foto's volgen later nog. Enige wat ik nu kan laten zien zijn 2 bakjes grootbladige tuinkers op de verwarming en een hele lege loggia. Quote Eetbare hobbies voor de leuk. Nu ook met eigen moestuin 2014
Gem Geplaatst: 6 januari 2013 Geplaatst: 6 januari 2013 Welkom Koen Quote ~I believe in God, only I spell it Nature~
Jorieke123 Geplaatst: 6 januari 2013 Geplaatst: 6 januari 2013 Welkom Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Akita Geplaatst: 6 januari 2013 Auteur Geplaatst: 6 januari 2013 Dank voor het welkom. Treurig nieuws, zelfs de foto van de tuinkers zit er niet meer in.Dochter besloot dat ze vandaag wel groot genoeg was en nu is het opgegeten...Binnenkort maar weer nieuwe zaaien. Quote Eetbare hobbies voor de leuk. Nu ook met eigen moestuin 2014
Conny Geplaatst: 6 januari 2013 Geplaatst: 6 januari 2013 Hahaha, sorry Koen, ik kon het niet laten.Maar van harte welkom.Groetjes Conny. Quote Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans
Akita Geplaatst: 25 maart 2013 Auteur Geplaatst: 25 maart 2013 Belofte maakt schuld. Hierbij dan de eerste foto´s van wat hopelijk een hoop lekkers gaat worden. Eind januari de paprika´s en pepers gezaaid.Opkomst was mede vanwege het barre weer niet heel bijzonder. De temperatuur schommelde teveel waardoor een aantal zaden het niet hebben gered. Uiteindelijk staan op deze foto een aantal verschillende paprika´s.2 king of the north (buitenpaprika's, rood, normaal formaat)6 yummie yellow snackpaprika's (geel, 5 cm) deze kwamen wel allemaal op3 mini red snackpaprika's (rood, 3 cm) En zoals je kan zien aan de plant is absoluut niet meer te herleiden wat wat is. Gelukkig hebben we het opgeschreven anders was ik straks flink aan het puzzelen geslagen. De pepers (numex twilight) kwamen er 4 van de 6 op maar 2 zijn voortijdig onthoofd door onze kat... De overgebleven 2 zien er verder wel goed uit. Ik heb er alleen helaas geen foto van. Op de 2e foto zien jullie wat tomaatjes.Deze zijn half maart gezaaid en kwamen goed op.6 besjestomaten (die ieniemini dingen van Vreeken) staan links.5 balkonstar (van de 6 gezaaid)de 6e is er ook maar daar is van 1 zaadje 2 tomatenplaatjes opgekomen (kan dat ook nog?) voorlopig kwamen deze bijna 2 weken later boven de grond waardoor ik deze nog niet heb kunnen verpoten. Helemaal rechts op de foto staat nog een bontbladige soort tomaat. Splash of Cream.Zat gratis bij de verzending dus ook deze gezaaid. Komen ook alle 6 op maar zijn nog beduidend kleiner en later dan de balkonstar en besjestomaten. En voordat jullie je af gaan vragen wat die stellage erboven is. Ik licht met 4 ledlampen wat bij in de hoop dat ik de groei in de hoogte wat kan remmen en de plantjes er wat gezonder bij kan laten staan. De lampen hebben alleen maar rood en blauw licht waardoor de planten bijna het volledige lichtspectrum dat ze uitstralen kunnen absorberen.Het is nog te vroeg om van succes te kunnen spreken maar de plantjes lijken het er goed op te doen. Verder gezaaid in de vollegrond prei, wortel en sla. Ook komt de selderij van vorig jaar gewoon weer op 2 boven de grond uit en binnen heb ik de volgende opkomst lichting 2 king of the north paprika's, opkomst 4 van de 6, numex twilight pepers opkomst 5 van de 6, roze gipskruid, strobloemen en petunia's. Vorige week gezaaid 6 balkonstar tomaten nog niet opgekomen, 6 rode pepers soort onbekend nog niet opgekomen en 6 reuzeafrikaantjes ook nog niet opgekomen. Tuintje is verder ontdaan van veel onkruid, gedeeltelijk gespit en wat compost/kokosvezel en potgrond door de grond gewerkt om de kleigrond wat losser te krijgen. Over 2 weken hoop ik de 3 grote balkonbakken (bij gebrek aan ruimte voor een fatsoenlijke m2 tuin te krijgen.Deze zijn 35cm diep, 50 cm breed en 1,25 lang. Tevens komt mijn zwager mij half april helpen met het opbouwen van een doe het zelf kas op de loggia zodat de tomaten, paprika's en pepers warm en droog kunnen staan.Ik hou jullie op de hoogte. Quote Eetbare hobbies voor de leuk. Nu ook met eigen moestuin 2014
Noompi Geplaatst: 25 maart 2013 Geplaatst: 25 maart 2013 Welkom en succes! Zo te lezen heb je in ieder geval veel helpende handjes tijdens het oogsten! Quote http://noompisbm.blogspot.nl/
roosmarij Geplaatst: 25 maart 2013 Geplaatst: 25 maart 2013 Yo, ijverig bezig geweest Koen! Ziet er gaaf uit. En heel leerzaam voor een self-taught tuinierster als ik.... (zoals alles hier zeer leerzaam is overigens!) Marijke. Quote Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.
ilse Geplaatst: 25 maart 2013 Geplaatst: 25 maart 2013 whahahah wat herkenbaar....Jij geen toestemming van jou vrouw en ik niet van mijn man lolMaar wel leuk dat je bent begonnen en wie weet komt het wel goed met je vrouw. Ik heb dit jaar toestemming gekregen om de voortuin te gebruiken haha succes dit jaar en ben benieuwd naar je oogst! Quote http://meestuintje.blogspot.nl/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.