Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Vervroegen teeltseizoen met tunnels, cloches etc

maartje

Recommended Posts

Ik heb een kleine tuin rondom mijn huis en wil dit jaar de ruimte daarvan beter benutten door vroeger te zaaien (en te oogsten). Een klein plantenkasje heb ik al voor het opkweken en afharden van zaailingen, maar ik ben op zoek naar manieren om de plantjes in de volle grond eerder te kunnen oogsten. Ik heb al op internet gekeken naar de mogelijkheden van cloches, tunnels, vliesdoek etc maar ik vind niet zoveel info over hoe je dit het beste kunt gebruiken en wat nu het handigs is.

Wie heeft er ervaring met plantenklokken/cloches? Is dit handig of zonde van je geld omdat je het maar over 1 plantje kunt zetten? En wordt het al snel e warm onder zo'n kleine ruimte of valt het mee?

Is een tunnel handig? Moet je nog vaak bijgieten?

En vliesdoek?

Ik hoop dat jullie wat tips hebben!

Cloches zijn meer leuk dan echt nuttig Maartje. Ik heb er ook een paar en zet ze wel eens over een sla plantje wat links of rechts tussen geplant is.

Des te kleiner de ruimte onder het beschermingsmiddel (m.u.v. vliesdoek) des te moeilijker is het om de temperatuur in de hand te houden. Gemakkelijk en niet duur is vliesdoek, bijna universeel toepasbaar, tem. kan er onder niet uit de klauwen lopen en gevaar voor uitdrogen is ook vele malen minder.

Wij gebruiken 10 grote plastic cloches met een schuifje bovenin (euro 5 per stuk, gaan een paar jaar mee); alleen voor kleine perspotplantjes en alleen gedurende de eerste weekjes afhankelijk van de temperatuur buiten. Je kunt zo van zeg 4 sla- andijvie- of koolplantjes er twee versnellen, die zijn echt eerder klaar en zo de oogst wat spreiden. Helpt ook tegen vogels, niet tegen slakken.

Vliesdoek gaat over de tuinbonen in het begin, over de aardappelen tot ze gaan duwen en over het uien-pastinaak-kamilleveldje, de opkomst is dan wat sneller en er is wat bescherming tegen beestjes. En over de plantjes in de koude kas als het dreigt te gaan vriezen.

We hebben ook een tunneltje met antikoolvlieggaas, daaronder groeit het ook wat harder vanwege de iets hogere temperatuur en windbeschutting. Een plastic tunnel doen we niet, we hebben een klein kasje.

We gieten buiten eigenlijk alleen het jonge spul en de aardbeien als het erg droog wordt en de knoflook en de aardappelen als ze moeten gaan zwellen.

Ik denk trouwens dat echt vervroegen wel ten koste gaat van de smaak, vergelijk kas-vollegrondgroenten maar eens. Plantjes hebben maar dat is mijn persoonlijke idee recht op een gewoon leventje

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga gewoon maar eens wat proberen met een paar cloches en vliesdoek en kijken hoe het bevalt. Ik ben benieuwd of er smaakverschil zit tussen de plantjes de hun gewone tempo aanhouden en de vervroegde plantjes