Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo allemaal.

Voordat er verwezen wordt naar Google: ik heb mijn best gedaan, maar kom er niet helemaal uit. What's the thing?

Ik heb een stuk grond van 125 m2 Dit heeft twee jaar braakgelegen, maar is altijd trouw bemest, vermoedelijk met paardemest.

Op zich is het goede grond, misschien wat droog in de zomer, maar vandaag de dag hebben we een stevige, doch luchtige grond.

De gewoonte in ons complex is bemesten met paarde(n?)mest. Nu heb ik de eerste lading gemist en is voor mij een nabestelling gedaan.

Die heb ik vandaag uitgereden. Ik vraag me nu af hoe lang ik die nog minimaal zou moeten laten liggen om de scherpte eraf te krijgen.

Mijn idee was, dat als ik het heel dun zou opbrengen, (een halve kuub, dus 12 kruiwagens verspreid over het hele land. Gewoon uitstrooien en enkelvoudig spitten, de grond omkeren) de mest niet al te lang zou hoeven blijven liggen.

Maar iemand enig idee wanneer ik echt aan de slag kan en of bovenstaande werkwijze correct is?

Groeten, Cees

Posted

Ideaal is het niet Cees, maar zolang de wortels van de planten niet direct in de mest worden gezet of de zaden direct erin worden gestrooid, denk ik niet dat het veel kwaad kan. Je zult dit jaar moeten roeien met de riemen die je hebt. Paardenmest eerst wat composteren is beter maar hangt ook een beetje af van de samenstelling, veel stro erbij of alleen de uitwerpselen b.v.

Posted

Mijn ervaring is dat als je het nu nog verdeelt over je land en niet onderwerkt, het verteringsproces al heel ver is eer het half maart is. Dan onderspitten en tegen juni vindt je er bijna niets van tericht. Moet het wel goed doorlatende luchtige zandgrond zijn zoals bij mij. Op zwaardere grond is het wellicht anders. Zelf doe ik dit jaar niet anders. Zodra de vorst voorbij is, laat ik weer een partij mest komen, ook paardenmest, en verspreid dat om in maart weer onder te werken. Idee is ook dat niet al je voedingsstoffen die in de mest zitten de hele winter de kans krijgen om uit te spoelen!

Posted

Dank Dennis.

Dat stelt me wat gerust.

Hoe spit jij, vraag ik me af. Ben jij ook zo iemand die het via geulen doet?

Begrijp dat de meningen nog al kunenn verschillen. Ik wilde in principe de mest gewoon over het land verspreiden en keren

Posted

Ik verspreid het gewoon en werk het dan onder met een spitvork. Zodanig dat het net onder de grond geraakt, maar niet dat ik de grond helemaal omschep. Ik zit op hele lichte zandgrond, dus wil het uispoelen zoveel mogelijk op deze manier vertragen. Meestal is na enkele weken de fijne delen uit de mest al vanzichzelf in de grond gespoeld en wordt zo snel door hget bodeleven omgezet.

Posted

Hier op de kleigrond doe ik het hetzelfde als Dennis. Het inwerken en losmaken gaat niet dieper dan 15 CM. Ter plekke inwerken en niet met lange geulen die telkens verplaatst worden.

Posted

Goed om te horen, Kamilla en Dennis,

maar als je gaat Google'n kom je toch al snel op die lange voren. En als ik om me heen kijk op de akker: dan ben ik volgens mij de enige die het anders wil doen.

Wat zou nou toch de meerwaarde van die voren zijn?

Posted
Wat zou nou toch de meerwaarde van die voren zijn?

Er zijn hier op het forum ook wel discussies terug te vinden over de voor- en nadelen: touwtrekken tussen regulier en alternatief.

In diepe lange voren kan je veel mest kwijt die in de loop van het jaar ouder wordt en pas het volgende jaar "boven komt" met de nieuwe spitbeurt. Micro-organismen komen door omkering van de grond in de verkeerde lagen terecht. Dit verstoort het evenwicht en de natuurlijke capillaire werking in de bodem. Diep weggespit "onkruid" zal eerder verstikken.

Posted

Dank je wel Kamilla. Die 'strijd' tussen rekkelijk en niet rekkelijk, zal ik maar zeggen, herken ik wel, zij het op een ander vlak ("nee ik loop niet meer door het complex, dan moet ik tegen al die vreselijike onkruidtuinen aankijken").

Maar terzake; bedoel je dat h et evenwicht en de natuurlijke capillaire werking nu verstoort wordt bij het voren werk, of het simpelweg omspitten? Dat is me nog niet helemaal duidelijk. Eigenlijk werk je dus met die vorens een jaar vooruit, als ik het goed begrijp. Da's dus in mijn geval wel een antwoord op de vraag: want het heeft even braak gelegen en ik wil nu bemesten. Niet over een jaar.

En onkruid? Ach...goed schoffelen vantevoren denk ik. Maar ja, kuilen graven is leuker dan schoffelen, niet waar

Posted
Maar terzake; bedoel je dat h et evenwicht en de natuurlijke capillaire werking nu verstoort wordt bij het voren werk, of het simpelweg omspitten?

In feite bij allebei de methoden. Maar hoe minder diep je de grond openhaalt, hoe minder tijd de grond nodig heeft zich te herstellen. Na het lichtjes omspitten, wordt aangeraden om zo'n 3 weken te wachten met zaaien en poten.

En onkruid? Ach...goed schoffelen vantevoren denk ik. Maar ja, kuilen graven is leuker dan schoffelen, niet waar

"On"kruid heeft ook een funktie!