Geplaatst: 14 januari 201312 j Ik ben op zoek naar een juiste keuzen van onderstam voor mijn grond en ik had eens willen weten of er mensen waren die ervaring hadden met het enten van druiven. Doen jullie het met een tang en omega vorm? Zijn de resultaten positief of eerder negatief? Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
Geplaatst: 14 januari 201312 j Volgens mij heb ik hier al eens eerder een stuk over geplaatst, maar in Nederland vind ik het eigenlijk alleen op zandgronden écht nuttig. Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 15 januari 201312 j Auteur Waarom enkel nuttig op zandgronden? Je grond bepaald welke onderstam je nodig hebt, toch? Ik weet dat Teleki 8B goed werkt op gronden die moeilijk water doorlaten. 5BB(zeer sterke groeier) en 5C(sterke groeier) worden vooral gebruikt op grond met een goede drainering en omdat deze diep wortelen op zoek naar water. Selektion Oppenheimer Nr. 4 is dan voor voedselrijke gronden en niet al te droge gronden (zaval en klei bv). Binova is een verbetering van de S04. Nu over het enten ervan, heb je toevallig weet van mensen die op zwaardere grond geprobeerd hebben? Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
Geplaatst: 15 januari 201312 j Een druivenonderstam bied twee voordelen. Ten eerste de verbeterde groeikracht, en ten tweede de resistentie tegen wortelluis. Wortelluis is in Nederland nog nooit voorgekomen, dus daar een onderstam voor uitkiezen vind ik een beetje overdreven. De groeikracht is, op zandgronden na, in Nederland eigenlijk altijd meer dan genoeg. De moeite van het enten vind ik de, misschien íets hogere productie, niet waard. Je zult ook zien dat de planten op onderstam die in Nederland gekweekt worden eigenlijk vooral voor de export zijn. Maar er zijn natuurlijk nog steeds hobbyisten die erbij zweren. Bron: Het complete druivenboek - Fred Lorsbeijd Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 15 januari 201312 j Auteur Ik was richting onderstammen gegaan om voor de groei een boost te geven en niet te werken met de eigenlijke stok van de druivelaar zelf. Niet zozeer de druiveluis. Ik weet dat op het oude continent bijna alle wijngaarden aangetast waren en dat ze oa. in Amerika naar onderstammen gezocht hebben en die hier geïmporteerd hebben om de ziekte tegen te gaan. Er zijn zwakke groeiers tussen de druiven en als ik die op mijn grond zet zal het zeker niet vooruit gaan. Ik geef het niet op door een andere soort te zoeken maar door een onderstam erop te enten. Ik ga het toch proberen met 3 verschillende onderstammen (+ de eigen stok) op een trage groeier en zien of het iets oplevert. Ik denk dat dat de beste methode is. Het zal wel duren en ik zal misschien wel al mijn druivelaars moeten vervangen maar dan weet ik het ook Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
Geplaatst: 15 januari 201312 j Ik zeg niet dat je het niet mag doen hoor, het is best leuk. Maar nuttig... dat is iets anders haha Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 15 januari 201312 j Voor een 'Echte' liefhebber en voor wie het iets 'meer' mag kosten dan een tuincentra druivenstok is het zeker niet verkeerd om op zoek te gaan naar de beste onderstam en welke het beste past bij zijn groei siuatie, grondsoort, etc,.. Bij de huis en tuin druiventeelt in NL wordt er niet zo nauw gekeken, bij zowel Tafel- als wijndruif heeft met zoiets van, plant maar ergens want groeien doen ze toch wel (althans) dat is het advies van de meeste lieden die ze te koop aanbieden.(begrijpelijk) want ze worden ingekocht (heel goedkoop) onge-ent op eigen wortel, bovendien stekken kost geen drol. En de meeste kopers denken, leuk we hebben een druif in de tuin, niet eens wetende wat met precies heeft aangeschaft. Ben van menig dat een "geschikte' onderstam wel degelijk het verschil kan maken, (nee, dan heb ik het niet over die Amerikaanse luis) maar in vitaltiteit, groeikracht, uitgekiend voor jouw speciefieke doel en grondsoort, daar gaat het om, echt op zoek naar een beetje kwaliteit, naar een druif die wel grote lekkere bessen geeft,....daarom zeg ik, Limo, je bent op de goede weg.!
Geplaatst: 15 januari 201312 j (begrijpelijk) want ze worden ingekocht (heel goedkoop) onge-ent op eigen wortel, bovendien stekken kost geen drol.En de meeste kopers denken, leuk we hebben een druif in de tuin, niet eens wetende wat met precies heeft aangeschaft. Nounounou... zelfs voor de verkoop van de druiven worden ze gewoon op eigen wortel geteeld hoor. Het is niet zo dat een druif zonder onderstam het niet goed doet in Nederland. Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 15 januari 201312 j Auteur Persica, wij denken hetzelfde hierover zo blijkt Frank, er wordt niet gezegd dat een druif op eigen stam het niet goed zal doen, groeien doet ie toch. De vraag is of ie het goed of nog beter kan doen met een onderstam aangepast aan de grondsoort. Als ik iets doe probeer ik er alles uit te halen. Ik wil weten wat ik koop en hoe je het moet verzorgen. Tenslotte steek je al je tijd en energie erin en lukt het niet zonder dat je weet wat je verkeerd hebt gedaan. Ik denk dat voor velen van toepassing is maar goed informeren is meestal de basis om je slaagkansen te verhogen Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
Geplaatst: 15 januari 201312 j Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het heeft niet veel met slagingskans te maken, laat staan zoals Persica impliceert dat het is voor "mensen die geen idee hebben wat ze doen, en het is lekker goedkoop voor de kweker". In Nederland slaagt een plant op eigen wortel net zo goed als een plant op onderstam. Alleen de productie kán op een onderstam net iets hoger zijn.Je moet niet denken dat ik hier een verkooppraatje hou of zoiets, want ik verkoop zowel druiven op onderstam als zonder onderstam. Een onderstam is broodnodig op pure zandgrond, of in Zuid-Europa waar de grond enorm schraal is. Op de voedingsrijke, Nederlandse bodem is het een overbodige luxe. Ik heb zelf planten gehad op SO-4, Binova en 8B. Het is een mooi gezicht, zo'n ent onderaan, maar verder was er weinig verschil (mengsel van veen en klei hier). Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.