Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wanneer overal kruidenplantjes te koop?


essiebes

Aanbevolen berichten

  • 3 weeks later...

Vandaag toch maar een peterselie en een basilicum meegenomen bij de Super de Boer voor 1,30 euro. Zagen er erg goed uit vond ik en ze zijn ook nog bio Staan nu in de vensterbank van mijn keuken mooi te zijn.

 

Voor de tuin ga ik dit jaar (als er een keer een koopje is) denk ik voor een oregano en een rozemarijn. Verder niks. Denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee.. Bieslook in ieder geval wel.

 

Als ik logisch na denk:

Peterselie wel. -> Zijn veel stengeltjes, een dood stengeltje merk je niet.

Basilicum niet. -> Zijn maar een ''paar'' stengeltjes, als er een afsterft zie je dat direct aan je plantje..

 

 

Maarja, of die denkwijze ook klopt.. heb geen idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later ...

Sorry dat ik dit oude draadje weer opvis, bij het zoeken naar info over dragon vond ik dit draadje en achtte het nuttig om hier en daar wat ervaring mee te geven:

 

 

Of er enig verschil is tussen de franse en de duitse dragon weet ik niet. Overigens is het een meerjarige plant die bij ons niet tot bloei komt dus uitzaaien is geen optie.

Door zijn wortelsysteem kan je dragon niet goed in pot houden (of het moet al een klepper van een pot zijn), dus als je die toch in een pot houden wil haal je hem beter binnen in de winter.

Ook alweer door het wortelsysteem dien je meerdere dragonplanten liefst een 80cm van elkaar gescheiden te houden.

 

Wat die plantjes uit de supermarkten betreft: die zijn echt bedoeld om te consumeren en dat zie je er ook aan. Niet dat je ze niet kan uitplanten, bij de meeste lukt dat aardig maar die dingen zijn zo opgefokt dat je ze best een weekje of twee in hun potje buiten zet alvorens ze definitief te gaan uitzetten kwestie van ze toch een klein beetje af te harden. M.a.w. you get what you pays for.

 

Met de bedoeling om te gaan uitzetten in de tuin vermijd je (naar mijn ervaring toch) liefst de volgende plantjes uit de supermarkten:

 

- rode (paarse) basilicum. Meestal gaat die ook in zijn potje al kapot, bij uitplanten negen op tien kansloos.

 

- dragon, tenzij je zeker weet dat het franse is.

 

- tijm. Ik weet niet hoe ze het klaarspelen maar ook die is totaal opgefokt en is zelfs in het potje zijn geld niet waard.

 

- rozemarijn: afgezien van het feit dat de plantjes sterk varieren (er zit zelden loepzuivere officinalis in) zowel in soort als in kwaliteit, worden er vaak twee stekjes in 1 potje geduwd.

Rozemarijn is een solitair en houdt absoluut niet om een soortgenoot op zijn teentjes te zien. Daar bovenop is het wortelsysteem ook bij de rozemarijn zo complex en fijn van structuur dat als en wanneer beide stekken goed zijn aangeslaan, je ze bijna onmogelijk nog kan scheiden zonder een of allebei de stekken te verliezen....

 

De peterselie in potje is een verzameling van individuele plantjes dus die kan je dus per plantje uitzetten.

Idem voor bieslook maar dat zijn dan knolletjes.

Origano heb ik hier nog niet in de sm aangetroffen maar die is over het algemeen niet moeilijk. Meestal wordt die vermeerderd door scheuren.

 

Verder wordt hier bij ons ook nog munt aangeboden (Spearmint meestal), slap plantje maar munt is heel makkelijk. Woekert fel (ik spreek uit ervaring ).

Doenbaar maar slapjes ik ook de gewone groene (genovese) basilicum, die is net als de peterselie een verzameling van plantjes maar hier is elke stengel een plantje. Bij uitzetten in de tuin hou je vaak maar enkele stengels over.

Enkel water geven als je ziet dat ie het nodig heeft zoniet gaat ie kapot wegens te natte voeten. Als je de individuele plantjes afzonderlijk wil uitzetten levert dat vaak meer succes op en heel wat meer mooie planten. Voorzichtig scheuren zodat elk plantje een zo onbeschadigd mogelijk wortelgestel heeft. Hou wel de slakken uit de buurt, die zijn verzot op basilicum.

 

Salie wordt af en toe aangeboden als individueel plantje (tot nu enkel de officinalis) en is o.K. qua kwaliteit.

 

Zo, dan hebben we ze wel gehad denk ik. Hopelijk hebben jullie er alsnog wat aan.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...