Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Helly gaat makkelijk moestuinieren

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Voor de aardappels idd 2x meer ruimte (en liefst een apartere soort, dat trekt toch wel). De courgettes.. tot nu toe gaat t prima. Alleen heeft de ene plant meer vrouwelijke en de andere meer mannelijke bloemen. Ofwel van de ene blijf ik ze afsnijden, naar de andere mag ik slechts kijken

Pompoen moet ik nog even op wachten. Het is nog een klein plantje.

Maar ik wil wel meer groenten dan nu, een paar planten/vakken van alles erbij. Meer sla, meer en hogere erwten en boontjes, meer soorten tomaten, meer kruiden... eigenlijk van alles dus meer, en daar word een mens gauw 'hebberig' van

Als ik naar jouw moestuin (in t echie) kijk dan denk ik: 'dat wil ik ook!' met al die vakjes netjes op een rijtje en veel meer plantjes met opbrengsten.

Good things come in small packages

Geplaatst:

Gaat goed daar in de MM bak Helly! Zag ook dat jouw bak de foto van de week heeft gehaald! Wat een verademing met alle respect voor de andere tuiniers maar ik kreeg wel een beetje het gevoel dat ik elke week naar dezelfde foto zat te kijken.

Leuk dat je hop hebt gekocht, ben benieuwd hoe ie bevalt en hoe ie groeit. Als de berichten goed zijn dan zet ik er misschien volgend jaar wel een bij mijn terras voor de schaduw. Waanzinnig mooie plant.

Je augurken oogst je wanneer je maar wilt. Van de kleintjes kun je op z'n frans hele zure ingemaakte augurken maken (nauwelijks suiker erbij), van de middelgrote maak je gewoon zoet-zure augurken en van de hele grote maak je zure bommen! Als ie het goed doet zal je plant erg productief zijn, meer dan eens per week oogsten is geen luxe. Mochten het toch te weinig augurken zijn dan wacht je nog even. Je hebt dan de volgende plukdag wel augurken van verschillend formaat maar de grotere snijdt je dan gewoon in schijfjes en je gooit de hele benden in het zuur (of zoet-zuur).

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:
  • Auteur

Thanx Leslie

Nou, zoals je zag was t voor en na de flinke snoei. Soms moet het ook weer even leeg na de jungle. Kan er weer wat anders staan.

Ik heb t gekocht om volgend jaar 'slaapkussentjes' te maken tezamen met lavendel die hier ook uitbundig bloeit. Ik heb (achteraf) gelezen dat je zowel een vrouwelijke als een mannelijke plant moet hebben wil t lukken, en ik had de laatste meegenomen bij t tuincentrum. Ik weet dus niet of ik een vrouwelijke of mannelijk in de tuin heb staan. Moet nog blijken. Alleen de vrouwelijke geven die hopbellen. Ze worden wel 6-8 meter lang, dus houd er wel een pergola voor leeg Gelukkig kan je ze leiden waarheen jij ze wilt hebben.

Gisteren een paar grote augurken gekregen van een collega. Na t schillen en inmaken nog een paar schijfjes over en ik vond ze ontzettend smaken naar komkommer. Stevige komkommer. En erg lekker! Bijna te jammer om in t zuur te leggen

Hij had ze in de kas achter t huis. Ik verwacht zelf niet van die hele grote in mijn achtertuin. Weet ook niet of dit type wel zulke grote kan maken. Dat is altijd afwachten als je t pas voor t eerst hebt maar ik ben al heel benieuwd. Na de smaak van die grote augurk wil ik alleen maar meer meer meer

Geplaatst:
Ik verwacht zelf niet van die hele grote in mijn achtertuin. Weet ook niet of dit type wel zulke grote kan maken. Dat is altijd afwachten als je t pas voor t eerst hebt maar ik ben al heel benieuwd. Na de smaak van die grote augurk wil ik alleen maar meer meer meer

Ze worden vanzelf zo groot, hoef je niets aan te doen, gewoon even niet opletten en ze zijn verdriedubbeld in omvang

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

• 1 maand later ...
Geplaatst:
  • Auteur

Het is weer even geleden sinds ik hier iets achter heb gelaten. De vakantie was heerlijk maar thuisgekomen zie je ineens waar de vele regen toe geleid heeft. De perzik- en kersenboom zijn ineens flink gegroeid, net als de lange stelen van de Tayberry. Zelfs de kleine bosbessen struikjes waren gegroeid. De slakken kregen ook langzamerhand de overhand met al die kleintjes erbij. Gelijk maar een schaal met bier in een vak neergezet en daar zijn niet alleen de slakken in gevallen! Hij begint nu wel enigszins te ruiken, dus moet m gauw gaan legen en opnieuw gaan vullen.

Voor de rest heb ik nu 1 flinke komkommer aan de plant hangen. De rest van de komkommertjes willen echter niet groot worden en worden vroegtijdig geel en zacht Met de 2 augurkenplantjes (in t zelfde vak) gaat t prima. Nu al 12 augurken er vanaf gehaald, van de gewone maat tot enorme, meer op een komkommer lijkende grootte. Ze liggen nu, geschrobd en al, in een bak met flink veel zout te wachten tot de inmaak. Waarschijnlijk morgen of overmorgen.

Ik heb voor t eerst iets gezaaid onder de Ikea vitrage. In de aardappelbak heb ik paksoi uit de caroussel-envelop, Chinese kool en baby paksoi gezaaid. Dit had ik al een paar keer eerder gezaaid maar de slakken wisten alles te vinden en aten alle zaailingen op De zaadjes zijn binnen een week opgekomen en staan er nu zeer goed (en beschermd) bij

Hieronder de foto's:

441_b32c31caabbfc6ec016f276abbba4f2c.jpg

De komkommer die nog wat moet groeien:

441_bb70fb0f0fffa4754ac3c64f2ef0b0aa.jpg

De kolen onder het gaas:

441_2ca4ad7442a62b74b46d1e7f49a480f1.jpg

En over een tijdje word t voor t eerst courgettesoep wecken in de nieuwe weckpan. Er hangt weer genoeg aan de plant over een paar weekjes. Onderstaande foto stond nog op mijn camera na t wecken van de 1e 2 potten courgettesoep (in een gewone soeppan):

441_0cc5b0fa1da5677dd5baa20d57823bb8.jpg

• 3 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Jongens wat is t al weer een tijd geleden (voor mijn gevoel) dat ik hier met enige regelmaat wat intikte...

Inmiddels gaat het erg goed met de groentes onder de 'tent'. Het groeit voorspoedig zonder verstoring van slakken

Binnenkort moet de grote bak er ook aan geloven.

Met de augurken op zout is het helaas niet goed gegaan. Ineens had ik het zo druk dat ik ze ben vergeten en toen ze er 5 dagen in lagen was t meer een bak water met schimmel Ik heb de daarop geoogste augurken maar zo in een weckpot (met beugel) gedaan, overgoten door hete inmaakazijn en suiker. Uiteraard voorzien van wat kruidjes. Die staan nog steeds op de plank om 'af te rijpen'. Ben benieuwd hoe die gaan smaken.

Wat de grote bak betreft, door het vreselijke onweer en de harde wind zijn mijn spruitkolen omgewaaid. Ik heb ze eruit moet halen. Wat achterbleef was een kluwen van vele wortels die overal heen gingen. En door de andere inmiddels reeds geoogste groenten is dat er niet minder op geworden. Overigens had ik aan mijn komkommerplant slechts 1 dikke komkommer. Heerlijk was ie wel

De vraag die me nu bezighoudt is of ik gewoon na t omgooien van de grond in de bak gewoon kan zaaien (veldsla), of dat ik er beter wat wurmen op los kan laten die eerst al die wortels gaan verteren

De courgetteplanten zijn na een pauze vrolijk doorgegaan met groeien, en ik heb er al weer wat aan zitten. Amazing dat 2 zaden voor zoveel courgettes kunnen zorgen. Tot nu toe welgeteld 28 mooie courgettes van de planten gehaald, degenen die zijn verrot of aangevreten heb ik niet meegeteld. Ik vraag me nu af, sinds ze vorige week zijn 'omgedraaid' tijdens het groeien, of je ze ook in een soort van 'kooi' van traliewerk kunt laten groeien. Ik zie dat sommige stukken gewoon tegen t traliewerk aan zijn gegroeid om weer omlaag naar de andere kant te groeien. Wie weet zijn die 'kooiconstructies' nog wel een leuke oplossing voor t 'tekort aan ruimte'-probleem.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Hee Helly, maak je nog eens wat foto's van de tuin? Dit gedeelte gaat binnenkort 'op slot' en dan kan je niets meer toevoegen. Misschien leuk om volgend jaar terug te kunnen kijken hoe het er nu uit ziet! (en wij zien ook nog wat )

Geplaatst:
  • Auteur

Hey Jorieke, ik weet t ik weet t... time flies... hier zit alles onder een 'dekentje' van vliesdoek. Dus moet eerst alles eraf voor ik ga fotograferen. Ook een paar dagen niet hier online geweest omdat ik t zo druk heb de laatste tijd. En lappie is ook niet meer zo aktief als ie zou moeten zijn (misschien toe aan een nieuwe ).

Wanneer gaat alles hier 'op slot'?

• 2 weken later...
Geplaatst:

Hoi!!!

Ik heb net van het begin tot het eind alles gelezen!

Echt leuk om zo een seizoen te volgen, ik was pas in juni jarig dus kreeg ik mijn MM gewoon maanden te laat

Ik heb nu al helemaal zin in het komende jaar hoor, 100 vakken, en allemaal nieuwe zaden! Ook van gewassen die ik helemaal niet ken en nog nooit gegeten heb En veeeeel te veel tomaten soorten

Ik las dat uien een lastig iets zijn om zelf te zaaien, is het gelukt bij jou?

En wilde ook vragen hoe jouw rasters in elkaar zitten want dat ziet er veel mooier uit dan bij mij en we moeten ze nog maken voor alle nieuwe bakken....

En ik las even mee over een kas, wat is nou het meest ideale? Veel zon, weinig zon, kan het als alleen het dak zon krijgt

Nou ja en verder zie het er super leuk uit! Leuk om te zien dat iemand anders er net zoveel lol van heeft als ik

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.