radijs Geplaatst: 22 januari 2013 Geplaatst: 22 januari 2013 hallo allemaal mijn naam is jos en ik ben nieuw hier. Ik wil graag een moestuintje beginnen op de plek waar nu een twintig jaar oude vlinderstruik staat(zie foto) ook heb ik de kweek bak al klaar , gemaakt van restanten nieuwe schutting, er moet nog een plaat plexi glas op of polycarbonaat.Maar dit brengt mij gelijk bij de eerste vraag moet ik op de bodem vd bak plastic doen?(vijverfoliebv) en hier dan gaten voor water afvoer maken, ik dacht onodig omdat hout ook overbodig vocht opzuigt.En wat voor grond adviseren julie mij? enkel tuinaarde of gemengd met compost?ik hoop veel teleren onderling van jullie, gr jos Quote
RobO Geplaatst: 22 januari 2013 Geplaatst: 22 januari 2013 Hi Jos welkom Ik zou de bak (mooie bak, van behandeld tuinhout?) wel isoleren van de grond. Ikzelf zou er voor eetbaar spul goedgekeurde RHP potgrond in doen en geen compost tenzij je die zelf hebt gemaakt en weet wat erin zit.Je moet m wel goed in de gaten houden, zo'n bak is snel te droog/nat/warm. Als je kans ziet m zonder bodem op de grond te zetten waarin je kweekt is het al een stuk makkelijker. De grond onder de vlinderstruik mag ook wel wat extra's, goed diep spitten, en mesten. Quote
radijs Geplaatst: 22 januari 2013 Auteur Geplaatst: 22 januari 2013 hoi robo, de bak wilde ik niet zonder bodem op de grond zetten, ik wilde hier in voor kiemen en dan wanneer de vlinderstruik weg is en de grond daar goed behandeld is de groente daar naar toe verplaatsen.Het is een behoorlijk stukje grond van ruim 2m bij 2m, leuk om een beetje te hobbyen toch? De plek waar het moestuintje moet komen ligt op het zuiden dus genoeg dacht ik.Dus ik neem aan dat ik plastic op de houten bodem moet doen? gr jos Quote
RobO Geplaatst: 22 januari 2013 Geplaatst: 22 januari 2013 ja, als je alleen zaailingen wilt opkweken zou ik er een plastic bak in zetten en daarin weer de potjes waarin je zaait. Pas weer op dat het niet te heet wordt voor de kleintjes. Ikzelf zaai meestal binnen in de vensterbank in een plastic kweekkasje van de Action, dan verspenen in 9 cm potjes en die peuters zet ik een weekje in de schuur met grote ramen en lichtdoorlatend dak. Daarna gaan de inmiddels kleuters naar de moestuin. Quote
radijs Geplaatst: 22 januari 2013 Auteur Geplaatst: 22 januari 2013 ja oke , maar dan kan ik net zo goed plastic op de bodem en dan grond en zaaien maar , want de klep word nog van plexi glas voorzien. Ik wilde aarbeien, tomaten en bonen voorzaaien, als deze dan naar de volle grond gaan de bak gebruiken voor sla en evt nog rode kool voor zaaien. Quote
Lynn Geplaatst: 22 januari 2013 Geplaatst: 22 januari 2013 Welkom! Quote http://moestuinmiep.blogspot.com
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.