Castaneda Geplaatst: 24 februari 2011 Geplaatst: 24 februari 2011 De Oostenrijker Sepp Holzer, die in de bergen van Oostenrijk leeft en daar zijn Natuurlijke eetbare moestuin/boerderij/bos heeft aangelegd, groeit vele van zijn gewassen doormiddel van het creeren van micro-klimaten. Hierdoor is het voor hem mogelijk om sinaasappels, citroenen, kiwi's en druiven te groeien op 1300 tot 1500m hoogte, waar de gemiddelde jaar temperatuur 4,5 C (graden) is. Op Youtube staan wat filmpjes van zijn prachtige boederij vol grote 'vijvers', dieren en een prachtig eetbaar bos, moestuin, wilde tuin. De filmpjes zijn wel in het engels zoals 'Farming with Nature' :http://www.youtube.com/watch?v=cmM4IFt0F8Y&feature=related, of in het duits. Een andere serie begint met dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=mzRzJRiUylg De micro-klimaten maakt Sepp Holzer bijvoorbeeld door het plaatsen van stenen (grote, kleine), waar hij warmte minnende planten op laat groeien. De stenen en keien nemen immers de warmte van de zon op gedurende de dag en geven deze langzaam af gedurende de nacht. => Natuurlijke warmte bronnen. Ook legt hij veel waterpartijen aan, die het zonlicht weerkaatsen, waardoor de planten die het weerkaatste zonlicht vangen extra warmte krijgen. Buiten zijn micro-klimaten heeft Sepp Holzer nog meer praktische ideeen die geweldig zijn voor de kwaliteit in onze moestuin => planten door elkaar laten groeien zodat ze elkaar gaan voeden en een soort symbiose vormen (dit zorgt er ook voor dat je je tuin eigenlijk nooit geen water meer hoeft te geven), een speciale manier van verhoogde plantbedden, windbrekers enz. enz. Zeer inspirerende man en filmpjes. Quote Comprehend and copy Nature
Jorg Geplaatst: 24 februari 2011 Geplaatst: 24 februari 2011 Sterker nog, in één tuin kunnen verschillende micro-klimaten aanwezig zijn waar de temperaturen onderling kunnen verschillen. Zonnige en beschutte plekjes, open winderige stukken, grond in de schaduw, stoeptegels die warmte afgeven, grondsoorten met verschillende eigenschappen, etc. Dit alles kan in theorie bijdragen aan hoe goed een plant het doet. Quote
Castaneda Geplaatst: 24 februari 2011 Auteur Geplaatst: 24 februari 2011 Inderdaad Jorg, dat is ook min of meer wat hij bedoeld. Alleen creert hij de micro-klimaten nu zelf, om zo aan de wensen van specifieke planten te voldoen. Quote Comprehend and copy Nature
bart Geplaatst: 25 februari 2011 Geplaatst: 25 februari 2011 Heb ook een documentaire gezien over deze meneer en hij is sindsdien mijn held Quote
Castaneda Geplaatst: 26 februari 2011 Auteur Geplaatst: 26 februari 2011 Ja mooi he, die filmpjes van zijn boerderij maakt mij ook zo enthousiast, ik dacht gelijk: zo hoort het eigenlijk. Quote Comprehend and copy Nature
chaotik Geplaatst: 27 februari 2011 Geplaatst: 27 februari 2011 Toevallig ook laatst 2 filmpjes van hem gezien. Ik was vooral erg onder de indruk van het idee dat hij echt ''probeert te luisteren naar de natuur''. Hoop volgend jaar wat te gaan reizen en voor kosten en inwoning te gaan werken op eco/permacultuur boerderijen. Ik hoop dan ook dat een bezoekje aan zijn boerderij te realiseren is. Ik ervaar hem igg als 1 van mijn grootste inspiratiebronnen! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.