Geplaatst: 1 maart 20251 j De staartmezen zijn ook weer terug!!! Trotse moeder van 2 puberdochters en semi-beginnend moestuinierster.
Geplaatst: 3 maart 20251 j Ach wat een ijver overal met dit mooie weer! Ik zie eksters merels, pimpelmeesjes en heel veel anderen die druk bezig zijn met nestjes en (nu al) wurmpjes uit de grond trekken. Helaas geen kraanvogels of andere bijzonderdere vogels. Maar dit is ook heel leuk.
Geplaatst: 10 maart 202510 Ma De scholeksters zijn ook weer terug. Het koppeltje, wat hier elk jaar zit, is nu weer op zoek naar een nestplaats. Zoals te doen gebruikelijk gaat dat gepaard met een enorme herrie. Maar de herrie gaat pas goed beginnen, als hun huis is ingericht en de eieren gelegd zijn. Er zitten vast ook wel veel ratten in de vaart en die moeten worden verjaagd natuurlijk.
Geplaatst: 11 maart 202511 Ma Hier loopt steeds een fazant rond de kas. Hij zal zichzelf zien in de ruiten, en denken dat het een andere kerel is? Ik was net in de kas bezig en hij tikt op het raam terwijl ie rondjes loopt. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 11 maart 202511 Ma Op 10-3-2025 om 08:56, Rookie zei: De scholeksters zijn ook weer terug. Hier ook, ik heb ze al een paar keer gehoord. Ze nestelen op de platdak bungalows hier een eindje verderop in de wijk en peuren daar door de strakgemaaide gazons naar beestjes en wormen. We hadden op het dak van het oude fabrieksgebouw ook altijd een koppeltje en in de zomer rende er wel eens een kuiken naar binnen als ze net enigzins vliegvlug werden. Die dan met enig beleid weer naar buiten gedreven moest worden, die beestjes rennen echt snel. Ik word altijd een beetje blij als ik ze hoor 🙂 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 16 maart 202516 Ma Om 12.30 uur is er een pimpelmeesje tegen de ruit gevlogen, dat gebeurt vaker, en gelukkig meestal vliegen ze gelijk weg. Deze bleef liggen. Wij hebben hem op de buitentafel, een overdekt gedeelte gezet met het kopje op een sponsje, want dat viel naar voren. Een uurtje later ging ik even naar buiten om de kas open te doen, toen draaide hij zich om en met koppie omhoog. Daar zit hij nu al een half uur. Ik heb begrepen dat het wel 4 uur kan duren totdat ze met rust gekomen zijn en wegvliegen. Er is geen opvang in de buurt en ik heb begrepen dat ik ze ook niet kan bellen. Alleen een dierenarts, maar het is nu zondag. En de dichtstbijzijnde dierenarts die de vogels doet, daar willen wij eigenlijk niet heen, die heeft onze hond verkeerd behandeld met de euthanasie. Duimen maar en anders straks in een doos zetten. 16 maart 202516 Ma aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 16 maart 202516 Ma Dat gaat je door merg en been hè @Petrasmoestuin?! Zijn er geen katten in de buurt? Anders is hij zo aan zijn eind. Ik hoop voor je dat hij opknapt! Heb je in Duitsland geen dierenambulance? Die heb ik een keer gebeld toen er een roodborstje tegen de voordeur aangedrukt zat en niet meer wegvloog. In een doosje gezet met een handdoek erover. Die is door hen opgevangen. Ze belden na een paar dagen om te laten weten dat het vogeltje hersteld was en weer vrijgelaten. Dat gaf een fijn en goed gevoel.
Geplaatst: 16 maart 202516 Ma Nee @Dahli daarom had ik hem hoog gezet. Maar gelukkig is hij na 2 uurtjes zitten weggevlogen.
Geplaatst: 16 maart 202516 Ma De enige mogelijkheid was dat wij naar een dierenarts zouden rijden die dienst heeft vandaag. en dat zou inhouden: 3 kwartier heen en terug. De site die ik vond zei dat ik beslist niet kan bellen. En ze komen het ook niet ophalen.
Geplaatst: 16 maart 202516 Ma Ik vond ook deze site toen ik zocht op dierenambulance. Gelijk genoteerd. https://www.justanswer.de/sip/tiermedizin?cmpid=20920992418&agid=160330309169&fiid=&tgtid=kwd-11968591157&ntw=g&dvc=c&r=ppc|ga|23||&JPKW=tierarzt in der nähe&JPDC=S&JPST=&JPAD=687058494667&JPMT=b&JPNW=g&JPAF=txt&JPRC=1&JPCD=&JPOP=&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw7dm-BhCoARIsALFk4v-rVtPSt8zpLJNtqTkpYhPpnW9vIuHjxVIehmSWGmq_hFRA3dPdS9UaAuhFEALw_wcB
Geplaatst: 16 maart 202516 Ma Dat is een dames vink en dus een zij😉gelukkig weer weg gevlogen. Vaak komen de tegen het raam gevlogen vogels weer bij na een tijdje zeer amechtig onder het raam te zitten, bekje open. Zon beestje heeft dan flinke hoofdpijn. Wij hadden opeenvolgend 4 roodborstjes 3 grote bonte spechten en 3 appelvinken in de tuin. De roodborstje waren duidelijk 3 mannetjes waarvan eentje een beetje een soort paradijsvogelshow gaf, bek omhoog gestrekt naar de lucht en staart ook en borst naar voren. Het vrouwtje bekeek het wel met interesse, de andere twee heren ook denk ik, die kregen les. 16 maart 202516 Ma aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 16 maart 202516 Ma Zelfs met spechten wel gehad. Ik pak ze voorzichtig op en laat ze weer bijkomen op een plekje waar katten niet kunnen komen ( ironisch genoeg in de voormalige kattenren 😁) maar ze zelf wel weer kunnen opvliegen.Meestal is de vogel na een uurtje weer gevlogen. En dan nog,soms is het helaas. Als het nekje gebroken is. Maar de meeste vliegen weer weg, waarschijnlijk met wat hoofdpijn. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 16 maart 202516 Ma Ja dat hebben wij ook een keer gehad dat het nekje gebroken was. Dat heb ik in Spanje een keer gehad en een keer dat een vogel de slaapkamer was ingevlogen richting raam. Mijn man was er niet, dus ik heb toen de koolmees zelf moeten vangen. Dat was niet simpel, vloog heen en weer, zat namelijk voor de hor maar achter het raam en ik kon ook niet overal bij. Die was dwars door de hor heengevlogen. Ook een keer een nestje gehad die in onze struiken zaten (te vroeg uitgevlogen of zo), 4 stuks en onze Mastin had ze ontdekt en zat te kijken en rook eraan. Maar deden verder niets. De moeder zat er hoog vlak bij en ze riepen naar elkaar. Wij hebben de struiken even afgezet met stoelen tegen de honden en een uurtje later waren ze weg. Mooie herinneringen, een nestje schuin boven het zwembad. Als ik zwom zag ik mama en papa heen en weer vliegen.
Geplaatst: 16 maart 202516 Ma @appelvrouw hoe weet je dat het een vrouwtje was? Ja mijn man zei pimpelmees, maar ik wist dat het wat anders was, alleen niet wat. Ik heb het opgezocht en zie duidelijk het verschil. Het mannetje is veel gekleurder met oranje en blauw. Weer wat geleerd! 16 maart 202516 Ma aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 16 maart 202516 Ma Een mus! Ik weet het, niet zo heel bijzonder, maar wel als je weet dat hier nooit mussen in de tuinen komen. Zo raar. 1 straat verder wonen ze prima denk ik. Honderden uit de heg toen ik bij iemand op de thee was. Maar bij ons, nooit. Tot gisteren dus. [emoji2960]
Geplaatst: 17 maart 202517 Ma Mussen zijn bij mij heel bijzonder, ik zie er nooit eentje in de tuin hier. Ik zag al wel een grijs kwikstaartje, die zijn dus ook weer terug. De gele kwikstaart komt dan altijd iets later.
Geplaatst: 17 maart 202517 Ma 10 uren geleden, Mellie zei: Honderden uit de heg Zou dat niet de heggemus zijn? @Rookie gele kwikstaart👏👏 We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 17 maart 202517 Ma @appelvrouw hier stond 'onze' fazant vanmorgen ook mijn winterpostelein op te grazen. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 17 maart 202517 Ma O ja zie je ik denk dat het bij mij ook zo is gegaan! Het is hier trouwens Erg stilletjes met vogels vanmorgen..ze vinden de wind misschien ook ijzig. Alleen het merel paar is nog druk bezig met nest materiaal verzamelen. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 20 maart 202520 Ma Er kwamen hier gisteren enorme groepen met ganzen overvliegen, echt heel erg hoog en heel erg veel. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.