Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Boerenkoolplantjes van de vorige eigenaar

wilmer

Recommended Posts

Op mijn volkstuin staan nog heel wat boerenkoolplantjes van de vorige eigenaar. Ik heb een aantal vragen:

1. Hoe lang kunnen ze nog blijven staan?

2. Ik heb wat plantjes meegenomen, hoe bewerk ik die nu het beste voor het eten? Blaadjes van de stokjes afritsen, of? En dan? Zeg maar een uitleg voor de generatie boerenkool komt uit een plastic zak in de supermarkt

En zijn die lichtgroene blaadjes in het midden nou lekkerder of minder lekker? En wat te doen met wat bruin verkleurde blaadjes?

3. Is het gebruikelijk onder oudere volkstuiniers om de boerenkool plat te spuiten met het een of ander? Of kan ik er omdat er een net omheen zit wel van uitgaan dat de plantjes onbespoten zijn?

Als het gevroren heeft, is boerenkool op z'n lekkerst en ben je ook de beestjes kwijt. Ik spuit boerenkool alleen met brandnetelgier. Wat jouw voorganger gedaan heeft, weet ik niet. Eetbaar is het heus wel.

Om te bereiden, zou ik de bruine bladeren naar je composthoop brengen. De groene inclusief de lichtgroene binnenste blaadjes trek je van de stronk af. De stronk en dikke stelen mogen ook naar de composthoop. Blaadjes eerst goed wassen en controleren of ze werkelijk "vegetarisch" zijn. Daarna snipperen. Dit kan met de hand maar ook met een snij- of snipperapparaat. Wanneer dat gebeurd is, hoort het er ongeveer uit te zien als in een zakje van de winkel.

Lekker kruimige aardappels koken en daar de gesnipperde boerenkool op leggen in de pan. De rookworst braad ik appart. Na 20 minuten is het smullen geblazen.

Bedankt, dat ga ik doen!

Nog een vraag, er staat nog een behoorlijk aantal plantjes en ik heb nu al een krat vol thuis, dus ik laat het daar voorlopig even staan. Maar hoe lang kan/mag het blijven staan? Hoe lang houden die planten het vol?

Zodra het een beetje warmer gaat worden, willen de planten gaan "schieten". D.w.z. dat ze bloemen gaan vormen om zaad te maken. Voor die tijd moet je ze geconsumeerd hebben. Maar boerenkool laat zich uitstekend invriezen zowel rauw gesnipperd als gekookt.

Succes ermee!