Paul1985 Posted February 24, 2013 Share Posted February 24, 2013 Omdat ik de proef met de compost tea wil gaan doen vraag ik me het volgende af: Is biologische tuinmest van de Action (korrelvorm NPK 4-3-4) goed als vervanger voor Compost en kan ik het hiermee gaan proberen, of dient de compost ergens anders voor?De overige 69% is van o.a kippenmest en beendermeel, het laatste bestandsdeel dat benodigd zou zijn dus. Dus: is compost een vervanger voor tuinmest, of heb je sowieso compost nodig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted February 24, 2013 Share Posted February 24, 2013 Compost is niet alleen directe voeding voor je plant, maar ook voedingsbodem voor het bodemleven, verluchtiging voor je grond enz.Ik denk dat de compostkorrels bedoeld zijn als langzame voeding voor je gewassen, zonder de andere eigenschappen van compost/. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
ecocycle Posted February 24, 2013 Share Posted February 24, 2013 Biologisch hoeft niet special gecomposteerd te wezen, kunnen ook onbehandelde delfstoffen zijn, koemest korrels zijn ook niet altijd gecomposteerd. Als je er een compostthee wil brouwen, zou ik op zoek gaan naar goede afgerijpte compost. Dus niet die van de gemeente, hvc of groenverwerking. Die doen in pricipe alleen in afval verwerking in een zo kort mogelijke tijd en zeker niet biologisch. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul1985 Posted February 24, 2013 Author Share Posted February 24, 2013 Bedankt voor de reacties. Als ik het goed begrijp kan ik dus niet de biologische mest mixen met een beetje potgrond en dit gebruiken als oplosmiddel voor de thee in plaats van compost? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted February 24, 2013 Share Posted February 24, 2013 Ik sluit me aan bij Jasmin. Met de organische en anorganische handelsmeststoffen breng je alleen voedingsstoffen in maar voeg je verder niks toe aan de bodem. In bemestingwaarde doen de meststoffen, bijv koemestkorrels, niet onder voor mest. Even heel simpel en kort uitgelegd zorgt het toevoegen van compost en mest niet alleen voor voeding maar is het ook belangrijk om bijvoorbeeld de structuur van de bodem te verbeteren. Juist de bodem is belangrijk dus nee tuinmest is absoluut geen vervanger van compost als het om het hele pakket gaat. Naast elkaar gebruiken is prima. Of lees ik je vraag verkeerd en gaat het om een bestanddeel van de compost thee? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul1985 Posted February 24, 2013 Author Share Posted February 24, 2013 Bedankt Jorg, dan wordt het toch nog naar het tuincentrum De vraag leek misschien dom, maar ik heb vorig jaar geen compost gebruikt dus het was me nog vreemd. Enige naslag wat ik voor handen had was een boekje uit 1975 haha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeeuw Posted February 25, 2013 Share Posted February 25, 2013 Compost maakt ook je grond beter doorwaterbaar, zeker bij klei het zorgt er voor dat de klei minder dichtslaat. Hierboven staat ook dat de compost niet biologisch is. Dat is volgens mij niet waar. In Zeeland gaat het groen of naar de Avr in Rotterdam of het blijft in Vlissingen oost. Daar gast het een x door de haksel en spuit men het helemaal nat en blijft het gewoon buiten liggen tot het aanvaardbaar is als compost.Dit kan dus wel degelijk biologisch zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul1985 Posted February 25, 2013 Author Share Posted February 25, 2013 Wat ik niet begrijp ik dat jullie het steeds over de compost als tastbaar product hebben, bodemverbetering gebeurd toch door de compost zelf en niet door de vloeibare oplossing waar je de grove compost weer van eruit haalt? Of zie ik het verkeerd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 26, 2013 Share Posted February 26, 2013 Kan zijn dat ik je openingspost verkeerd begrijp maar ik denk dat er een aantal begrippen door elkaar gehaald worden en of het verkeerd begrepen wordt. Je wilt Compost-tea gaan inzetten op je tuin, als bemester ?Je wilt bodemverbetering bereiken ? Dat zijn 2 verschillende begrippen. Hoewel in de wat meer biologische denkwijze ( ook al zo'n vaag begrip , maar allá; ik hoop dat je me snapt ) die 2 zaken zeer nauw samenhangen Mesten kan je op velerlei wijzen. En compost-tea is daar 1 van. Composttea is inzetbaar ( google maar eens rond, en op dit forum is er ook al veel over te lezen ) Op zich kan je dus inderdaad ook wel een mest-tea maken van gekochte ingrediënten, zoals de door jou genoemde korrelmest en nog wel met meerdere dingen ( aftreksels van mest, gieren van netels etc etc )Pas wel op dat je dan vaak een erg geconcentreerde mest gift geeft. De aftreksels kan je het best verdunnen . Wil je daar meer over weten , kijk eens in die topics. Dan heb je compost. De compost an sich heeft niet zo'n grote voedingswaarde; mest-functie. Maar dat heeft bv stalmest ook helemaal niet. Het zijn voornamelijk bodemverbeteraars: stuctuurverbeteraars : leven-makers in je bodem. Het bevordert al het leven in je bodem. Het verbetert het zuurstofgehalte en organisch gehalte en zo weer het leven van schimmels en bact. en al het bodemleven. Dus. Beide begrippen: compost en compost-tea ( of mest ) zijn beide gelijktijdig, en onafhankelijk van elkaar in te zetten. ps: compost heeft wel een mest-waarde, maar van de ingrediënten afhankelijk he ? de ene compost is de andere niet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul1985 Posted February 26, 2013 Author Share Posted February 26, 2013 Bit, dikke duim omhoog voor je antwoord.Al mijn vragen zijn met jou reactie beantwoord. Ik wil de compost tea inderdaad hoofdzakelijk inzetten om grotere/sterkere/beschermde groenten te krijgen.De bodemverbetering door gebruik van gewone compost is in dit geval voor mij niet zo belangrijk. Met de tip die je geeft omtrent het verdunnen, dat zal ik zeker doen. Wil natuurlijk niet dat het nadelige effecten gaat krijgen en mini plantjes erdoor verbranden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul1985 Posted February 28, 2013 Author Share Posted February 28, 2013 Eerste bewatering met de 'çompost tea' gedaan gisteren.Biologische tuinmest met wat nieuwe potgrond gemixt en in een panty gestopt, pompje aan, en 24 uur laten borrelen. De kleur was goed, het had geen mest geur en de jonge plantjes staan de dag erna na overeind. Ben benieuwd wat het voor verschil gaat hebben, ik geef 2/3 x per week water, waarvan ik nu afwisselend 1/2 x per week een beetje thee ga toevoegen. Nog iemand anders die er op dit moment actief mee bezig is? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 ?? wat 'bemest' je nu dan ?? ( of beter gezegd ; wat "be-tea" je nu dan ? ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts