Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal!

Ik dacht, laat ik jullie ook maar is vragen, wie weet hebben jullie nog leuke tips.

Mijn oma heeft een klein tuintje van misschien maar 12m² , maar heeft 2 grote plantenbakken daar in, denk allebei 3 meter lang en 40cm breed. 75% van deze bakken staat al meer dan 2 jaar leeg, tijd om er is wat mee te doen!

Mijn oma heeft geen zin om er iets mee te doen, maar dan onderhouden wij het maar.

Er is alleen een probleem: Deze bakken staan het grootste deel van de dag in de schaduw/bijna alleen maar schaduw,

Wel is het er erg warm omdat het een klein tuintje is met veel steen, zo kan op een zomer dag daar de temperatuur snel oplopen tot 35 graden!!

Kortom:

Veel schaduw & Veel warmte -> Onhandiger kan het niet worden voor plantjes?

Wat zouden jullie in deze bakken zetten? Wat zijn jullie tips?

Zelf dacht ik aan de ''simpele'' dingetjes als aardbeien, bieslook, peterselie, basilicum, pepermunt, rucola (of een andere simpele sla) , radijsjes enz. Maarja, aangezien er niet heel veel zon komt.. vraag ik me af of dit wel mogelijk is.

Hoor graag jullie tips, ervaringen en/of suggesties,

Alvast giga bedankt! Hopelijk kan er deze zomer nog een lekkere volle bak staan!

Geplaatst:

Zoek even op schaduw of schaduwplanten in de zoekfunctie, hebben het hier al een paar keer over gehad.

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:
Iemand ervaring met aardbeien @ schaduw? Aangezien die vaak ook onder bomen staan kan dat dus wel??

Ik heb goede ervaringen met bosaardbeitjes in (half)schaduw. In de volle zon deden ze het zelfs minder.

Gewone aarbeien: geen idee.

Geplaatst:

Yep.

Mijn broer heeft jarenlang aardbeien gehad die onder grote dennen stonden.

De gewone aardbeien stonden wel deels in de zon maar op droge grond.

De bosaardbeien stonden in de (half)schaduw.

Gewone aardbeien hebben dus wel wat zon nodig, zelfs hoe meer hoe beter.

Maar het is altijd een poging waard.

Geplaatst:
Iemand ervaring met aardbeien @ schaduw? Aangezien die vaak ook onder bomen staan kan dat dus wel??

Ik heb goede ervaringen met bosaardbeitjes in (half)schaduw. In de volle zon deden ze het zelfs minder.

Gewone aarbeien: geen idee.

Lijkt me ook logisch heb jij al een bos gezien met volle zon?

Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.

• 3 weeks later...
Geplaatst:
Iemand die enig idee heeft welke aarde?

Ik niet, maar ik herinner me vaag dat er al ergens een draadje zit met dezelfde vraag, maar dan voor de makkelijke moestuin. Dat lijkt me in essentie het zelfde. Succes

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...