Geplaatst: 26 februari 201313 j ik vind zo'n discussie ook wel goed, het linkt toch aan voedselvoorziening.en misschien doen we hier toch argumenten op die we verder kunnen ventileren ook ik zit al jaren in het circuit van uitkeringen en heb vaak mee moeten werken aan "nutteloze" re-integratie trajecten die enorm veel geld [ons belastinggeld] kosten,ik heb ze altijd bekeken van: ik leer er altijd iets!en wat ik zeker geleerd heb is het meten met 2 maten bij instanties.....soms veel te strenge eisen aan mensen en andere weer dat je denkt........die heeft een schop onder zijn kont nodig! ik heb ooit eens opgemerkt bij de sociale dienst:stel dat alle bijstandsmensen een baan morgen hebben........hoeveel mensen komen er dan in de w.w.?ambtenaren, re-integratieburo mensen enz. er is geen goedbetaald werk voor iedereen, maar er is idd. genoeg te doen in de maatschappij en zo'n gemeentelijke moestuincentrum heeft om goed te draaien natuurlijk niet alleen schoffelaars nodig!je kunt dat zo leuk mogelijk maken en heel breedschalig tot en met gratis workshops toe over kook/inmaakrecepten, recylcling, duurzaamheid en noem maar op mij lijkt het best leuk om daar verder over te brainstormen hier en wie weet komen we tot een leuk plan wat je bij je eigen gemeente kunt aandragen en bedoel dit niet voor mensen die echt niet kunnen, die hebben recht op hulp van hen die wel kunnen! Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!
Geplaatst: 26 februari 201313 j Auteur En juist voor die mensen die het niet kunnen en van de voedselbank leven zouden het erg lekker vinden om verse groente en fruit te ontvangen en nog beter voor ieders gezondheid. Mensen die niet kunnen die kunnen niet, klaar. ik denk dat dit in dit topic nu wel duidelijk is. Wie weet om op greetje haar brainstorm verder te gaan,kunnen hun wel leuke folders of teeltplannen maken of uitleggen maken om bij de zaden te doen uitgebreider als dat het vaak staat dus echt met uitleg voor beginners. of ... Niet omdat het moet maar omdat ze dan weer een doel hebben.Het sociale vlak,ik denk dat een hoop mensen eenzaam zijn en als je dan ook wat mankeert (nee niet achterlijk ) dat je dan in een soort van isolement komt.En wat kan een mens zich fijn voelen om ergens bij betrokken te zijn. Wat de starters van de voedselbank hebben bedacht,moet ook mogelijk zijn om eigen teelt te gaan verzorgen.Geef ze een briefje bij het voedselpakket dat ze een moestuin pakket kunnen aanvragen.Dan krijgen de mensen die geen interesse hebben het niet en is er genoeg over voor mensen die wel willen.ik denk als je hier serieus mee zou starten boeren best willen helpen met wat zaden te doneren.Voor hun is vaak een paar ons te missen minder zichtbaar. De herinneringen die je later wil hebben,moet je nu maken
Geplaatst: 26 februari 201313 j Auteur http://www.spitsnieuws.nl/archives/raar/2013/02/bredaverboden-daklozen-te-voederen Hier heb ik vannacht over zitten denken,Mijn 1e reactie toen ik dit las dacht ik nouja dit is erg zeg dat dit niet mag. Dat de man geen geld wil aannemen is een begrijpend iets ..Maar ik moet ook zeggen terugkomend op die gemeente moestuinen. Dat ze er bv een x aantal uur voor werken,dus toch hun eigen prakkie verdienen.En ze zijn weer bezig en maken zich weer nuttig wie weet een drive om weer op gang te komen en van de straat af te raken. De herinneringen die je later wil hebben,moet je nu maken
Geplaatst: 26 februari 201313 j Bij mij in de bus viel van de week bijvoorbeeld een foldertje voor de Wijkstemdag.... - Moestuinen in je Wijk - lijkt mij dan een mooi plan om in te dienen. Voor jong en oud, en zorgt voor samenhang in de wijk en betrokkenheid bíj de wijk. etc.Zoiets... ?
Geplaatst: 26 februari 201313 j Niet de hele discussie moet gestopt worden, maar moet wel weer terug naar de moestuin-kant van het verhaal, en niet de bijstand-kant van het verhaal. Dit is een forum over moestuinieren, en niet over waarom iemand in de bijstand zit en wat hij/zij dan wel/niet kan. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 26 februari 201313 j Als je het bijstand verhaal er uit trekt is ook het stuk voedselbank uit het topic wegZonder bijstand geen voedselbank en zonder voedselbank geen bijstand. Jorieke zoals bio fee al zij en meerdere we zijn het eens dat niemand graag in de bijstand zit en sommige van hen amper voor hun zelf kunnen zorgen de schrijnende gevallen helaas. Als je het woord bijstand er uit wilt laten is het beter dit topic te sluiten. Ik zou het niet doen want het gaat juist net een goede kant op met de paar laatste mensen die na mijn mening goede postings neer zette.
Geplaatst: 26 februari 201313 j Auteur Bij mij in de bus viel van de week bijvoorbeeld een foldertje voor de Wijkstemdag.... - Moestuinen in je Wijk - lijkt mij dan een mooi plan om in te dienen. Voor jong en oud, en zorgt voor samenhang in de wijk en betrokkenheid bíj de wijk. etc.Zoiets... ? ja zeker mooi erny en wat er ook nog bij kan is: gezondheid Dat zie ik als: zowel de vitamines enz van het groente en fruit maar ook buitenlucht zorgt ook goed voor de gezondheid onder andere vitamine D die vooral in de donkere en koude dagen een groot te kort zijn voor vele en zelfs tot depresies kunnen leiden dus lekker allemaal naar buiten hihi Kortom als je lichaam het toelaat niet anders dan voordelen De herinneringen die je later wil hebben,moet je nu maken
Geplaatst: 26 februari 201313 j juist erny! kruidentuin erbij, betrokkenheid creeëren van mensen bij de natuur door een breedscala aan mogelijkheden voor jong en oud [wel zorgen voor rolstoeltoegankelijkheid]komt wel een boel bij kijken hoor, maar je kunt kleinschalig beginnen en dan in de breedte werkenen idd komt de gezondheid ten goedegratis vitamine D tijdens schoffelbuurt schijnen trouwens tegenwoordig veel mensen te zijn met vit. D te kort in mijn fantasie heb ik al helemaal een plan voor ogen en dan gebaseerd op de eigenheid van buurtbewoners.het leuke is dat je nu zo al op het forum lezend en schrijvend je al dingen met elkaar samenvoegt doordat elke schrijver is anders toevoegt met zijn ervaringen, liefde en enthousiasmefeedback is in deze dan ook erg belangrijk en dat is hier nu al te vinden Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!
Geplaatst: 27 februari 201313 j 4 jaar geleden waren we in Frankrijk, en toen zagen we dat er op vele landerijen .aardappelen en uien lezen/rapen werd gedaan.We hebben toen ook een paar meegenomen voor de avondmaal.Wij wonen ook tussen de boeren maar nooit gezien.Denk als je de boeren vraagt dat het wel mag.Maar als je uit Groningen moet komen op de fiets,dan denken ze (ben ik even gek 20 km heen en terug voor paar aardappelen of uien)???????????????????? Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 27 februari 201313 j Auteur zonde is dat hoor zo'n veld waar nog vele kilo's aardappelen op liggen. Misschien ook vergeten omdat het iets ouds is dat men vroeger deed. Maar voor de ene discussie: van de staat leven en er iets voor terug doen .. voor de gezonde mensen ook een optie.Dat de boeren bv aangeven wanneer er een veld leeg is dus dat er eenn groep kan komen. En voor de individu.. als ze het niet zijn vergeten en honger hebben snap ik niet waarom ze het niet doen.Je zou eigenlijk hiervoor iets kunne maken dat boeren zich aanmelden als hun veld machine leeg is dus toegankelijk is voor de lezers. Mij lijkt dat nog gezellig ook met een groep het veld op.lekker buiten en met elkaar en dan nog winst van aardappelen ook... Wat ik wel is heb gehoord van : ja maar zijn kleine aardappels k#t werk op schoon te maken???Maar als je weinig heb dan?en zo toch weer een deel van een maaltijd heb? De herinneringen die je later wil hebben,moet je nu maken
Geplaatst: 27 februari 201313 j Hier kun je als je in de bijstand zit een gedeelte van je huur van je tuin terug krijgen via de gemeente maar helaas alleen alleen maar voor 2 volkstuinen en niet voor allemaal , ook wordt hier voor sommige de volkstuin betaald door Pater Poels een geweldige man die mensen die in armoede leven probeert te helpen .Bij ons op de tuin zijn er vele met een uitkering en daarom kun je nu de huur voor volgend jaar in gedeelte betalen per maand .Maar bij ons op de tuin worden ze geholpen met zaden en zaailingen ,want bijna iedereen zaaid te veel voor .Zo dat iedereen vooruit kan het werkt bij ons prima op de tuin en zo is iedereen blij .
Geplaatst: 27 februari 201313 j Boeiende discussie! Om mensen te verplichten vind ik ver gaan, maar ik denk wel dat het goed is om mensen bewust te maken van de mogelijkheden die er zijn.Iedereen kan wel iets, ook al ben je afgekeurd, zit je in de bijstand of welke andere reden er is om aan te moeten kloppen bij een voedselbank of andere steun. Buitenom de gezondheidsvoordelen van het werken in de buitenlucht en de gezonde groentes, denk ik dat het ook veel toevoegt aan je sociale leven om in een gezamelijke moestuin je steentje bij te kunnen dragen, en jezelf weer nuttig te gaan voelen, ik kan me voorstellen dat als je je werk niet meer kan doen, om wat voor reden dan ook, dat je wereldje kleiner wordt en je je nutteloos gaat voelen. Het lijkt me dan fijn om iets om handen te hebben, te zien dat je verschil kan maken, en wat jij niet kan, kan een ander wel weer. “Waar schaduw valt schijnt ook de zon”.
Geplaatst: 27 februari 201313 j Debjeduif, ik vind het absoluut te kort door de bocht om te stellen dat iedereen die in een uitkering zit, wel iets kan doen. Dat is domweg niet waar, er zijn mensen die écht niks kunnen, die hun kop zó al amper boven water kunnen houden omdat de gewone dagelijkse dingen eigenlijk teveel zijn.Ik vind het altijd weer bijzonder pijnlijk om te merken dat mensen zo gemakkelijk over elkaar oordelen. Voor mensen die gewoon gezond zijn, is het soms heel moeilijk om zich voor te stellen dat een ander wel eens een heel stuk minder mogelijkheden kan hebben dan zijzelf. Je kunt aan de buitenkant niet zien hoe een ander in elkaar zit en wat diegene wel of niet kan!
Geplaatst: 27 februari 201313 j Ik heb het anders bedoeld dan het opgevat wordt, uiteraard snap ik dat er mensen zijn die echt niets kunnen, en daarom ook mijn mening dat het absoluut niet verplicht zou moeten zijn. Mijn gedachte ging meer uit naar de positieve invloed die het zou kunnen hebben, uitgaande van wat mensen wel zouden kunnen ipv wat je niet meer kan. Het bewustzijn dat het kan wanneer daar behoefte aan zou zijn. “Waar schaduw valt schijnt ook de zon”.
Geplaatst: 28 februari 201313 j In de gemeente Groningen hebben ze nu geloof ik een aantal vierkantemeter tuinen aangelegd bij scholen. Zodat de kinderen ook weer leren waar de groentes en het fruit vandaan komen. Vind ik ook wel een mooi initiatief.
Geplaatst: 28 februari 201313 j Mooie initiatieven!Ik denk dat verplichten niet echt zal werken. Als je mensen bewust en enthousiast maakt voor de mogelijkheden dan denk ik dat je veel verder komt.UIt gaan van het positieve, wat kan iemand nog wel.Voor de een is dat een dag de tuin omspitten voor een ander is het er even een half uurtje uit zijn genieten van de tuin en ondertussen wat tomaatjes plukken. Zelf heb ik een aanvullende Wajong uiterking, (als vangnet) en een moestuin op pootje. (zodat ik vanuit mijn rolstoel kan tuinieren) Op goede dagen doe ik het "zware" werk. Ben nu al 2 weken bezig om een stukje aarde van 50 bij 50 cm om te scheppen. Iedere keer een strookje van 10 cm. Voor iemand anders is het een werkje van niks, maar ik voor mij voelt het heel goed om te zien dat ik nu al ver over de helft ben.Je nuttig voelen en zien dat je iets voor elkaar krijgt, is heel belangrijk!
Geplaatst: 28 februari 201313 j goed en leerzame discusie.Ga zo door.Maak je je medemens wakker en interiseerd om te tuinieren? Maak misschien een gevoel los om heerlijk te tuinieren (dagdromen) Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 28 februari 201313 j @ moestuin op pootjes...ik heb hetzelfde als jou wat werken in mijn tuintje betreft, ligt verschillend van dag tot dag.ik heb nu nog ziektewet, maar zal straks wel afgekeurd worden, [ben 60,alleenstaand en gewerkt vanaf mijn 15de en nu copd gold IV]in deze diskussie gaat het om mensen die nog wel degelijk wat kunnen.ik vind dus dat als iemand goed van lijf en leden is men hun best mag verplichten een paar uur werk te leveren voor hun uitkering en dat hoeft echt geen 20 uur per week! een paar uur in ruil voor voedsel vind ik niet teveel gevraagd.er wordt tegenwoordig teveel gezegd dat men ergens recht op heeft zonder dat daar iets tegenover staatik heb hier een kennisje die ik vaak genoeg help met wat etenswaar en vaak genoeg zaad aangeboden voor in bakken[die ze heeft]om in haar achtertuin iets te doen, maar altijd het excuus: op dit moment zit ik niet goed in mijn vel.........ze is 31 en loopt al vanaf haar 17de in de bijstanddenk dus dat die vicieuze cirkel doorbroken zou kunnen worden door idd. een verplichting van een paar uurmaarja.........wie ben ik? Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!
Geplaatst: 1 maart 201313 j http://www.vier.be/dekruitfabriek/videos/de-kris-peeters-volkstuinen/36306 http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 1 maart 201313 j Auteur @jasminDat is een waanzinnige link met een waanzinnig idee van die man. Nu nog in Nederland voor elkaar krijgen,door de stop van de bouw ivm crisis is er genoeg plek over. De herinneringen die je later wil hebben,moet je nu maken
Geplaatst: 1 maart 201313 j http://www.vier.be/dekruitfabriek/videos/de-kris-peeters-volkstuinen/36306Wim Lybaert, de held
Geplaatst: 1 maart 201313 j Hier in de buurt, in Hoogeveen, komt in het centrum een grote moestuin voor en door mensen die onder de minimumgrens moeten leven. Uiteraard met veel hulp en begeleiding. Ik vind het een prachtig idee! Je bent me net voor. Las het laatst in de Hoogeveensche Courant (jaja). Als ik me niet vergis een kleine 7000m2. Geweldig, ik hoop ook dat er intensief gebruik van gemaakt gaat worden.En waar komt het eigenlijk (sorry ff off-topic ) naast Bakkerij Faber? Een goed initiatief. Ik hoop dat je er als inwoner van de gemeente ook zo eens kunt gaan kijken
Geplaatst: 1 maart 201313 j http://www.facebook.com/DeMoestuin Ik volg DeMoestuin op Facebook, is lol... http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 5 maart 201313 j http://www.spitsnieuws.nl/archives/raar/2013/02/bredaverboden-daklozen-te-voederen UPDATE: http://breda.sp.nl/bericht/105218/tw http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.