Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

zo gek was mijn idee dus nog niet. van de wormen die verdrinken had ik nog niet eens bedacht.

nu wachten totdat ik weer bij mn ouders langs ga om de composthoop te plunderen als opstart.

ik hoop dat daar genoeg wormen in zitten.

Geplaatst:

Een halve kilo wormen zou ik wel mee beginnen, anders schiet niet echt hard op. Dat is ongeveer drie handen vol. Ik heb ze online besteld want ik ken niemand met een composthoop waar flink wat wormen in zitten.

Geplaatst:

ik heb geen flauw idee hoeveel wormen er in die composthoop zitten.

nog tips hoe wormen uit een composthoop te krijgen? of gewoon een gedeelte half verteerde compost scheppen en daarmee 1 bak van de wormenbak vullen.

verder heb ik geen haast, wormen kopen kan altijd nog

• 4 weeks later...
Geplaatst:

gisteren een emmer met compost mee genomen.

voor zover ik het kon zien zitten er behoorlijk wat wormen in. daarmee kom ik wel aan de halve kilo.

de compost is al half verteerd. dit bestaat voornamelijk uit stro/hooi/krullen met mest (schapen/konijnen) en tuin afval.

toch is het nog behoorlijk vochtig. ik heb al eierdozen en karton toegevoegd.

wat kan ik hier nog meer aan doen?

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Als het half verteerd is dan kunnen de wormpjes er nog wel even ee vooruit. Vooral niet te veel erbij gooien in het begin, elke paar dagen een handje keukenafval is nu eerst genoeg. Je ziet vanzelf hoe snel het gaat. Als je een beetje wroet en de wormen zitten niet allemaal aan de oppervlakte dan hebben ze nog genoeg.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Zo, ik heb vandaag ook wormen voor de wormenbak gehaald! Twee soorten, de Dendrobena en de Eisenia Fetida. Gezien hoe snel ze hun nieuwe nestje inkropen krijgen ze het hier wel naar hun zin.

Overigens zie ik in dit topic veel mensen die wormen uit de composthoop in hun wormenbak willen gooien, maar dat gaat toch echt niet werken (als het internet tenminste gelijk heeft ). Voor een wormenbak heb je specifiek mestwormen nodig, en niet de aard/regenwormen die in een normale composthoop wonen. Of liegt het internet gewoon keihard en wil het ook met 'gewone' wormen?

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Geplaatst: (aangepast)

in de de composthoop komen ook 'compost wormen'. vandaar ook dat die beestjes zo genoemd worden.

aangepast door Gast
Geplaatst:

@mijke waar heb jij je verschillende wormensoorten vandaan gehaald?

Zit al een tijdje te bedenken of ik ook asn een wormbak begin, heb een tijd terug al een heleboel informatie ervoor verzameld..

Maar ja, vakantie, geen tijd, smoesjes

Living in a world where unicorns eat rainbows and poop butterflies..

Geplaatst:

Ik heb ze gekregen van iemand die begin dit jaar een wormenbak gestart heeft, en waar ze zich vermenigvuldigen als een malle. Via facebook kreeg ik het toevallig van hem aangeboden, ik kende hem niet maar hij woont in de buurt en vind het leuk om iemand anders ook te helpen starten. Ik kreeg een yoghurtbakje vol. Supertof van hem, maar was een mazzeltje dus. Als je ze zelf wilt kopen kun je ze simpelweg bij de viswinkel halen, daar worden de rode tijgerwormen zoals ze ook wel genoemd worden verkocht als aas. Op internet kun je ze geloof ik ook wel kopen, even googlen dus!

Ik heb vanavond eens even in de bak rondgeroerd om te kijken of de wormpjes nog leefden. Nou ze leefden zeker nog, en ik was zeer verbaasd over de hoeveelheid compost die ze in die 4 daagjes hebben weten te produceren! Op internet staat meestal dat je de bak, nadat de wormen er in gegaan zijn, eerst drie weken moet laten rusten voordat je de bak kunt gaan voeren. Mogelijk heeft dat te maken met het feit dat wormen niet zo veel met kraakvers voedsel kunnen; de schimmels etc. moeten het eerst afbreken en zacht maken voordat ze het kunnen gaan verteren. Dus wellicht hielp het dat wij de bak voor de wormen er in kwamen al 2 weken klaar hadden staan; de inhoud heeft dus al lekker een beetje kunnen rotten waardoor het voor de wormen al best eetbaar is. Althans, dat is mijn wilde gok

Maar ik zou zeggen: ga gewoon beginnen! Een potje wormen is vast niet duur, en verder heb je alleen 2 (of 3) emmers nodig. En eventueel een panty oid om over de bovenkant te trekken zodat ze niet kunnen ontsnappen. In de onderste emmer kun je een steen leggen, zodat er wat ruimte voor het vocht overblijft. In de 2e emmer prik je piepkleine gaatjes, voor het vocht. En klaar is kees! Het is echt keisimpel en hartstikke goedkoop. En als je emmer dan vol is en de wormen hebben het allemaal gecomposteerd, dan kwak je er gewoon een derde emmer bij op met wat grotere gaatjes, zodat de wormen daar verder kunnen eten terwijl jij de onderste emmer compost oogst.

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Geplaatst:

diezelfde gestreepte tijgerwormen zitten ook in een compostbak.

zonde om te kopen, gewoon bij iemand de composthoop omwoelen en een schep mest + wormen meenemen.

Geplaatst:

Niet iedereen heeft zomaar mensen met compostbakken in de buurt he Wormenbakken zijn juist bij uitstek geschikt voor mensen die in de stad wonen, en het feit dat daar doorgaans gewoon simpelweg geen plek voor composthopen is is daar precies de reden van. Ik persoonlijk ken bijvoorbeeld echt niemand met een tuin, laat staan een composthoop.

Geplaatst:

omdat je in je eerdere post dit zei:

Overigens zie ik in dit topic veel mensen die wormen uit de composthoop in hun wormenbak willen gooien, maar dat gaat toch echt niet werken (als het internet tenminste gelijk heeft ). Voor een wormenbak heb je specifiek mestwormen nodig, en niet de aard/regenwormen die in een normale composthoop wonen. Of liegt het internet gewoon keihard en wil het ook met 'gewone' wormen?

overal zitten volkstuintjes (juist in de stad heb ik het idee) daar is vaak wel iemand met een composthoop.

maarja kopen kan natuurlijk ook. ik ben meer van budget...

Geplaatst:

Holy mozes, ik kijk net in de wormenbak, en ze hebben bijna alles gecomposteerd al! In krap 6 dagen dus. En de emmer zat voor ruim de helft vol! Ze zijn zelfs aan de misvormde, keiharde wortels begonnen. Ik heb er maar snel een koffiefilter bij gegooid, voordat ze straks omkomen van de honger

Jeej dit is echt leuk zeg. Je kijkt even de andere kant op en BAM! Compost in your face! Hulde!

• 1 year later...
Geplaatst:

Vanaf wanneer kun je ongeveer je eerste percolaat verwachten? Heb mijn wormenbak nu 1,5 maand maar er is nog geen druppel percolaat in de onderste bak gevallen (de bak met het eten en de wormen is wel vochtig en niet nat, denk zoals het moet).

Geplaatst:

ik heb ook maar weinig percolaat, als ik in een jaar 1 fles plantenvoeding vol krijg is het veel. maar dat is dan wel super geconcentreerd.

sommigen bronnen spreken over liters percolaat. ik kan me niet voorstellen dat dat goed is, de bakken zijn dan veel te vochtig waardoor de wormen kunnen verzuipen. ook is het percolaat waterig dus netto heb je net zoveel voedingsstoffen.

ik zou even wachten, sowieso 1maand rekenen voor opstarten dus eigenlijk ben je nog maar een halve maand aan het wachten. als je over een tijdje nog niets ziet misschien proberen de bak nog net iets vochtiger te houden?

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Interessante discussie, ben me in die compostwormen aan het verdiepen. Wat betreft het 'zwerven' van je wormen: het schijnt zo te zijn dat de Eisinia Fetida (de kleine donkerrode compostworm, zie foto) heel erg honkvast is en niet uit de bak kruipt. dus als je bak binnen staat moet je die hebben. Er wordt echter ook een andere worm als compostworm verkocht: de Eisinia Hortensis ofwel Dendrobena Venata, European nightcrawler, ofwel Springer (deze is iets bruiner, met strepen). Dit is de worm die je bij viswinkels koopt, en ook in de meeste compostwormen-mixen zit. Deze worm schijnt wat avontuurlijker te zijn en moet je dus NIET binnen houden. Hij schijnt wel ongevoelger te zijn voor zuurgraad, kou en vocht.

fetida-en-hortensis87991420660412.jpeg

Soms worden beide soorten tijgerworm genoemd, soms wordt juist de ene tijgerworm genoemd, en dan weer de andere, erg verwarrend. Ik hou het dus maar bij de latijnse naam.

Ik heb mijn wormen in de wormenbuis van mijn Balkonton, en in een wormenbak buiten. Hoop dat ze de winter gaan overleven en ben benieuwd welke van de twee soorten het het beste gaat doen. De experts spreken elkaar tegen over welke worm het zal 'winnen'. Ik hoop dat ze het allebei goed doen. De fetida zou meer moeten eten (en dus meer compost maken). De Hortensis kruipt ook door de aarde en moet dus voor beluchting van mijn Balkonton gaan zorgen.

Ik hou alle info die ik over de twee wormen vind bij op mijn website. Dit overzicht is nog lang niet compleet, maar zie alvast het work in progress op http://balkonton.nl/eisinia-fetida-versus-eisinia-hortensis/ aanvullingen welkom.

De wormen op je composthoop zouden volgens mij wel compostwormen moeten zijn. Maar je herkent ze wel: klein, rood, wiebelig. Regenwormen die j ein de tuin vindt zijn (de grauwe worm) zijn diepgravers, ze eten ook wel wat tuinafval, maar vooral ook aarde, dus weinig nut op je composthoop.

Op zoek naar kennis over wormcomposteren en stadstuinieren.

www.balkonton.nl/kennisdelen (work in progress)

Geplaatst:
Regenwormen die j ein de tuin vindt zijn (de grauwe worm) zijn diepgravers, ze eten ook wel wat tuinafval, maar vooral ook aarde, dus weinig nut op je composthoop.

Kleine aanvulling. Er is nog een andere groep regenwormen in de grond, dus naast compostwormen en de diepgravers, die vrij groot zijn en tot enkele meters diep kunnen zitten. Die leven in tegenstelling tot de diepgravers in de bovenste laag en graven meer horizontale gangen, zijn kleiner, maar groter dan compostwormen.

Hier een link naar een zeer informatief (Engels) artikeltje over aardwormen, welke er zijn, hoe ze leven en hun ecologische functie.

https://www.fibl.org/fileadmin/documents/shop/1629-earthworms.pdf

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Afgelopen week heb ik mijn wormenbak gereed gemaakt voor gebruik. Als bakken gebruik ik de Samla 45ltr bakken van de IKEA, drie zwarte bakken voor het afval en een doorzichtige voor onderop. Dit leken me de ideale bakken. Onderin zitten zo'n 25 gaten in drie stappen geboord: 3mm, 6mm, 8mm. In 1x boren lukt niet, de bak gaat dan scheuren. Onderin de doorzichtige bak heb ik een regenton kraantje gemaakt. Helaas lekt die kraan, dus ga daar nog even iets op verzinnen... Zal wel een dikke klodder kit worden denk ik .

Omdat ik net mijn huis verkocht heb en 1 april er uit moet, heb ik besloten de wormenbak pas in ons volgende huis te gaan opstarten. Het is de bedoeling de bak wel "warm" neer te zetten, ofwel in huis of in de schuur, berging, aanbouw of wat dan ook (een nieuw huis hebben we nog niet, dus het is even afwachten naar de situatie). Dus updates pas vanaf halverwege de zomer ofzo!

Geplaatst:

Ik had eind december trouwens mijn eerste beetje percolaat. Niet veel maar aangezien je toch maar 1 deel percolaat met 9 delen water doet, was het nog genoeg voor de binnenplanten te wateren. Ondertussen zit er weer een klein beetje in, dus nu werkt de wormenbak goed.

Ik denk niet dat ik in de onderste bak een kraantje ga zetten. De hoeveelheden percolaat lijken me niet veel te zijn en het is makkelijk in een fles te gieten mits gebruik te maken van een trechter.

Goede tip trouwens van het voorboren. Ik heb het ook moeten doen aangezien ik in mijn eerste bak een grote scheur had veroorzaakt door direct grote gaten te willen boren.

Geplaatst:

Als je kit gebruikt om je kraantje lekdicht te maken, kies dan voor zuurvrije kit. De wormen schijnen erg gevoelig te zijn en daarvoor weg te vluchten. Of eers paar dagen/weken goed laten uitluchten voordat je de wormen erin zet?

Op zoek naar kennis over wormcomposteren en stadstuinieren.

www.balkonton.nl/kennisdelen (work in progress)

Geplaatst:

TimHoorn schreef:

In 1x boren lukt niet, de bak gaat dan scheuren

Soms helpt het tegen scheuren als je op de boorplaats een strookje leukoplast o.i.d. plakt.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Zelf heb ik helemaal geen gaatjes onderin of een kraantje. Als je bijvoorbeeld veel cocopeat erin hebt of iets anders dat veel vocht opneemt, is ook niet nodig als je een beetje goed op let, dus zou me niet teveel zorgen maken over kraatjes oid!

De inhoud van mijn bakken bestaat uit cocopeat, een beetje tuingrond en wat (oudere) paardenmest. Daarboven allemaal lange krantensnippers zodat het eronder, waar de wormen leven, lekker donker is. De krantensnippers nemen ook vocht op. Eens in de zoveel tijd, als ze helemaal vol vocht zitten, gooi ik ze op de composthoop en verscheur ik een paar nieuwe kranten voor erin. Eens in de paar weken gaat het groenteafval samen met wat water de blender in, haal ik de krantensnippers aan de kant en verdeel het goedje over de bak. Daar gaan de krantensnippers weer op. En heb ik er weer een aantal weken gaan omkijken naar. Dit omdat ze, ook de mest eten die erin zit. De bakken gaan super op deze manier! Het was echt even zoeken, want mijn wormen, dendrobena's wilden inderdaad echt graag overal heen.

Geplaatst:

De gaatjes zijn niet alleen voor het vocht, maar ook voor de wormen om te kunnen migreren naar de bovenliggende bak.

het idee van de meeste wormenbakken is dat je steeds verder stapelt. als de onderste bak volledig gecomposteerd is verhuizen de wormen een bak hoger waar weer vers voedsel ligt. het compost uit de onderste bak kan je dan gebruiken terwijl de wormenpopulatie in stand blijft.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...