Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wormenbak maken


Jorg

Aanbevolen berichten

Het hangt af van het soort systeem waar je gebruik van maakt. Er zijn ook veel mensen (vooral Amerikanen als ik Youtube mag geloven) die een enkele bak gebruiken. Het in de blender stoppen, komt ook volgens mij uit Amerika vandaan. Ik ga het gewoon in hapklare brokken snijden en er in gooien. Ik heb inderdaad veel filmpjes gezien waar ze het over een hele mix van allerlei grond (turf, kokos, papier) hebben als bodem voor de wormpjes in een afgesloten enkele bak. Bij meerdere bakken is denk ik een paar centimeter compost met wormen voldoende.

 

Het voordeel van de stapelbakken zoals ik ze heb is dat je het vocht (percolaat) kan gebruiken als vloeibare mest. Het blijkt nogal goede mest te zijn! Mengen met water in de verhouding 1/9. De gaatjes in de bakken zorgen ervoor dat de percolaat naar beneden kan zakken en de wormen dus naar de volgende, bovenliggende, bak als de andere bak (bijna) verteerd is. Door omhoog te stapelen heb je het volgende: Bovenste bak: vers afval, de wormen gaan hier aan beginnen. Middelste bak: half verteerd afval, de wormen zijn hier nog veel in te vinden om dit afval nog verder af te breken. Onderste bak: (bijna) verteerd afval, hier zitten weinig wormen meer in... Is de bovenste bak vol, dan haal je de onderste bak er uit en gooi je in je tuin o.i.d., die lege bak gaat weer bovenop en kan je weer beginnen met vullen.

 

...maar dat is de theorie, ik ben nog geen ervaringsdeskundige...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik ook enkele bakken. En inderdaad alles gebaseerd op de methodes van bekende youtubers. Echt super handig die youtubers, super veel van geleerd! Bijv Rob Bob uit volgensmij Australie.

 

Een wormentoren lijkt me ook handig. Staat ook veel over op youtube (niet alleen uitleg, maar ook beelden van maanden in gebruik enzo). De migratie van de wormen is in theorie wel iets mooier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

in theorie werkt de migratie ook prima. helaas soms ook een enkele worm naar de onderste bak, niet zo slim.

 

wat ik vooral makkelijk vind is dat je in de onderste bak gewoon klare compost hebt terwijl je aan de bovenkant kan blijven bijvullen.

niet zoals bij 1 bak dat de boel onderin al verteert is, maar bovenin nog niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe lang duurt het eigenlijk ongeveer voordat je je eerste bak kan legen (bij drie "woonlagen")?
Ligt aan de temperatuur, formaat van de bak, de hoeveelheid wormen, het afval, enz.

 

Gokje, ergens tussen de 1 en 6 maand.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Afhankelijk van temperatuur, populatie en hoeveelheid voer die je geeft, kun je per week zo'n 2 tot 6 cm groei verwachten, de wormenbuis in de Balkonton van 50 cm is in de zomer na 2 maanden vol met compost. Hoe het nu in de winter gaat gaan we zien, spannend. Ik verwacht dat het in de wormenbak ongeveer dezelfde hoeveelheid compost per oppervlak aan kan.

aangepast door Gast

Op zoek naar kennis over wormcomposteren en stadstuinieren.

www.balkonton.nl/kennisdelen (work in progress)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen week heb ik mijn wormenbak gereed gemaakt voor gebruik. Als bakken gebruik ik de Samla 45ltr bakken van de IKEA, drie zwarte bakken voor het afval en een doorzichtige voor onderop. Dit leken me de ideale bakken. Onderin zitten zo'n 25 gaten in drie stappen geboord: 3mm, 6mm, 8mm. In 1x boren lukt niet, de bak gaat dan scheuren. Onderin de doorzichtige bak heb ik een regenton kraantje gemaakt. Helaas lekt die kraan, dus ga daar nog even iets op verzinnen... Zal wel een dikke klodder kit worden denk ik .

 

Omdat ik net mijn huis verkocht heb en 1 april er uit moet, heb ik besloten de wormenbak pas in ons volgende huis te gaan opstarten. Het is de bedoeling de bak wel "warm" neer te zetten, ofwel in huis of in de schuur, berging, aanbouw of wat dan ook (een nieuw huis hebben we nog niet, dus het is even afwachten naar de situatie). Dus updates pas vanaf halverwege de zomer ofzo!

 

Die Samla bakken (doorzichtige versie) gebruik ik ook in de tuin maar ben er niet blij mee. Ze zijn niet echt bestand tegen het buiten klimaat, vaak breken er stukken van af en worden ze broos. Heb ze nu ruim 1 seizoen in gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

IMAG016839261423177948.jpg

 

Hoi hoi,

 

Ik gebruik 2 bakken, (1 euro bij ikea als il t goed heb, de onderste bak voor t vocht en die daar boven voor compost/afval. Ik ben begonnen met wat deels verteerde stalmest met wat wormen en daarop ben ik verder gaan bouwen met groente en fruit afval. Als ik dat er dan weer iets van 2 weken op heb gegooit mix in het voorzichtig (sorrie wormen;) met de onderste laag, ik heb het idee dat het verteren dab s neller gaat, maar weet niet of het echt zo is. In het begin had ik weinig vocht, maat nu gaat t echt super goed. Heb wel de bakken iets schuin staan en 2 extra, wat grotere gaten in het lager gedeelte gemaakt omdat mn gaatjes steeds verstopte. Ik gebruik het percolaat nu voor de nieuwe zaailingen (ong. 1 op 10water). Waar bewaren jullie de rest van het percolaat? Ik had t eerst in een oude frisdrank fles in de koelkast, maar bewaar het nu in de kelder, vond t niet zo'n fris idee bij mn etenswaren:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een oud plantenvoeding fles. Ondoorzichtig en dus donker. Geen kelder maar staat op de koudste plek in huis.

 

Doe je nog iets speciaals voor het vocht? Mijn bak is vaak wat aan de droge kant en daardoor ook weinig (maar wel super geconcentreerden) percolaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zit bij mij misschien naar verhouding wat veel appel en peer door omdat mijn zoontje nog niet altijd alles op krijgt en ik dat dan later weer terug vind. En in de bak stop, (hij kan bij de fruitschaal en mag van mij daarvan eten als hij trek heeft:). Verder was het de eerste 2 maanden minimaal, maar nu loopt t goed door zegmaar:). Maar miss. Heeft dat met t fruit te maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik las laatst een tip om het voedsel in de wormenbak eerst even een nachtje in de vriezer te leggen en wel om 2 redenen:

* Je zorgt dat fruitvliegjes eigenlijk niet meer voorkomen in je wormenbak

* Door het kapotvriezen van de cellen kunnen de wormen en bacterien veel sneller aan de gang met het afbraakproces.

 

Iemand ervaring mee? Lijkt mij vrij makkelijk... 2 bakjes, 1 in de vriezer en 1 lege voor je afval van die dag. Zet je het ene bakje in de vriezer, dan haal je de andere er uit. De volgende dag gooi je het ontdooide bakje in je wormenbak en kan je daar je afval weer in gooien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Een paar weken (4) geleden ben ik dan ook aan de wormenbak begonnen. Hoewel ik mijn twijfel heb of het plastic het langer dan een jaar gaat volhouden heb ik toch de Samla 45ltr bakken van de IKEA gekocht. Deze bakken schuiven mooi in elkaar en toch blijft er genoeg ruimte over om de vloeistof op te vangen. Ik heb er een kraantje in gemaakt en het geheel op een lege 3e bak gezet zodat ze lekker op hoogte staan. (foto's volgen zodra het hier droog is)

 

Na een paar weken heb ik toch een paar kleine probleempjes. Ik heb 6mm gaatjes in de bodem gemaakt en daar gaan toch best wel wat wormen door heen. Elke week haal ik er wel een handje wormen uit. Dat is nu niet zo erg maar als er eenmaal een laag vloeistof in staat verdrinken de wormen neem ik aan??

 

Tweede probleem is dat ze naar boven blijven klimmen. Zodra ik het deksel er af haal zitten ze met hele hopen helemaal boven in de bak. De bak is inmiddels half vol, dus kruipruimte/voedsel hebben ze genoeg. (leuk dat smakkende geluid dat ze maken) Ik wil dat gaan oplossen door een doorzichtig deksel te gaan halen, dan komt er licht in en kruipen ze weer naar beneden.

Of is er iets op tegen om een lichtdoorlatende deksel te gebruiken??

 

De bak staat nu nog op zolder, maar aangezien ze geen vorst meer voorspellen, gaat ze zo meteen naar buiten, misschien scheelt dat ook al?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik gebruik juist donker doek als afdekking zodat het lekker donker blijft in de bak, maar als je het lichter wilt hebben is horgaas misschien een oplossing?

 

welke wormen heb je in de bak zitten? er zijn namelijk verschillende soorten, waarvan de ene er sneller vandoor gaat dan de andere.

ik heb nog geen ontsnappende wormen gehad, wel een enkele in de percolaat bak maar geen hand vol.

 

ik denk dat het wel meevalt met de houdbaarheid van de bakken. waar ga je ze buiten neerzetten? een wormenbak moet je sowieso niet in de volle zon zetten, daar kunnen de wormen niet tegen en dat komt de levensduur van de bakken ook ten goede.

ik ga inmiddels al mijn 3e jaar in met deze bakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een paar weken (4) geleden ben ik dan ook aan de wormenbak begonnen. Hoewel ik mijn twijfel heb of het plastic het langer dan een jaar gaat volhouden heb ik toch de Samla 45ltr bakken van de IKEA gekocht. Deze bakken schuiven mooi in elkaar en toch blijft er genoeg ruimte over om de vloeistof op te vangen. Ik heb er een kraantje in gemaakt en het geheel op een lege 3e bak gezet zodat ze lekker op hoogte staan. (foto's volgen zodra het hier droog is)

 

Na een paar weken heb ik toch een paar kleine probleempjes. Ik heb 6mm gaatjes in de bodem gemaakt en daar gaan toch best wel wat wormen door heen. Elke week haal ik er wel een handje wormen uit. Dat is nu niet zo erg maar als er

eenmaal een laag vloeistof in staat verdrinken de wormen neem ik aan??

 

Tweede probleem is dat ze naar boven blijven klimmen. Zodra ik het deksel er af haal zitten ze met hele hopen helemaal boven in de bak. De bak is inmiddels half vol, dus kruipruimte/voedsel hebben ze genoeg. (leuk dat smakkende geluid dat ze maken) Ik wil dat gaan oplossen door een doorzichtig deksel te gaan halen, dan komt er licht in en kruipen ze weer naar beneden.

Of is er iets op tegen om een lichtdoorlatende deksel te gebruiken??

 

De bak staat nu nog op zolder, maar aangezien ze geen vorst meer voorspellen, gaat ze zo meteen naar buiten, misschien scheelt dat ook al?

 

Kunnen twee redenen zijn. Of de wormen moeten nog wennen of de omstandigheden zijn niet fijn voor ze. Niet teveel voedsel? Is het niet te schoon? Te nat of te droog? Dendrobena's nemen heel snel de 'benen'

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wormen moeten zoveel mogelijk in het donker zitten.

In de handleidingen staat dat de wormen soms enkele weken nodig hebben om zich aan te passen aan de omgeving. Als ze niet content zijn, proberen ze te ontsnappen. Zelf heb ik daar geen last van gehad.

In de brochure van Ovam staat dat het grootste probleem in het begin overvoeding is. Eerste weken raden ze ook aan om niet bij te voederen.

Ik had onderaan gazettenpapier in repen gescheurd en lichtjes nat gesproeid, daarop dan groenten- en fruitafval en daar dan nog een klein laagje stro op zodat ik minder last heb van de fruitvliegjes.

 

Percolaat doe ik hier in een lege fles van olijfolie, is donker. Moet wel zeggen dat de opbrengst percolaat bij mij niet hoog is, de compost zelf voelt wel vochtig aan.

Van de resten eerst in de ijskast te zetten, heb ik nog niet gehoord. Vind het wel interessant aangezien er soms wel veel fruitvliegjes in de bak komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen lijm gebruikt om het kraantje vast te zetten. De wormen zitten trouwens in de bak die in die bak hangt en hebben dus geen contact met het kraantje.

Heb net even in de bak gekeken en nu zag ik dus geen enkele worm meer. Het is nu natuurlijk ook kouder dan eerst op zolder en ook lichter dan op zolder. Misschien is het ene probleem daarmee opgelost??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...