Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dan zoek je toch voor de nieuwebak nieuwe compostwormen, volgens mij is dat ook de bedoeling want hoe meer lagen en meer wormen deste

hoger moet de produktie van het percolaat worden.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Ik heb me ook even ingelezen (of liever gezegd: YouTube ), en volgens mij gebruik je zo'n tweede bak om de wormen naar toe te laten verhuizen. Als ze in de eerste bak uitgefeest zijn, begin je de tweede bak te vullen. Die gaat bovenop, en de wormen kruipen uit zichzelf door de gaatjes uit de oude bak naar de nieuwe. Zodra dat gebeurd is, kun je de oude bak leeghalen, en die op den duur weer gebruiken als wissel-bak.

Het lijkt me zeer interssant, wordt denk ik mijn volgende projectje!

Geplaatst:

Dat ze blijven is een teken dat er nog genoeg te happen is voor ze...dus nog niet alles verteerd. Zodra echt alles verteerd is en ze er niks meer uit kunnen halen klimmen ze echt wel van zelf naar boven. En zolang nog niet alles veteerd is, is je compost ook nog niet klaar, dus waarom dan al verhuizen?

Even a broken clock is right twice a day

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Hallo,

Ik heb van het winter ook een wormenbak gemaakt van een speciekuip. Nu zitten er al allemaal jonge wormen in dus het gaat wel goed.

Er zitten ook allemaal kleine(+-2mm) witte "wormpjes" in met kleine voelsprietjes en een soort pootjes. Zijn dit nu de jonge wormen? of is dit een ander beestje?

Geplaatst:

Wokkel,

Dat zijn geen jonge wormen, wat het wel zijn kan ik je niet vertellen.

Ik merk trouwens dat de wormen behoorlijk actief zijn met deze temperaturen.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Bij mij loopt de wormenbak super. Zat gisteren weer een flinke laag percolaat in. Ik heb wel heel veel wormen erin zitten ruim een kilo toen ik begon, en die maken in heel snel tempo nieuwe.

Ik merk ook echt wel dat ze vanuit de onderste laag compost waarin ze geleverd werden weggetrokken zijn naar bovenliggende lagen, net onder het afval wat nog herkenbaar is zeg maar.

Alleen kwam ik gisteren twee huisjesslakken tegen. Hoe die er in zijn gekomen, geen idee, want hele kleine kiertjes en gaten tussen de bakken. Ik weet niet zo goed in hoeverre dat kwaad kan, want ze helpen natuurlijk composteren, maar als ze eitjes leggen die ik dan vrolijk in mn tuin strooi met mn zelfgemaakte wormencompost... lijkt me ook geen goed plan. Voor de zekerheid toch maar verwijderd.

If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero

• 1 maand later ...
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Als de bak mooi los is, pak je de cocons er zo uit, goed te herkennen, als je bak een beetje klei-achtig is dan wordt het al lastiger

Je kan de cocons gewoon in de bloempotten gebruiken, de wormen zorgen er dan weer voor de eventueel af gestorven worteldelen gelijk opgeruimd worden en je krijgt er een levendige grond van. (je kan ze zelfs met jonge compost verwennen, bovenop de grond in de pot)

Die witte wormpjes zijn "potwormpjes", doen het zelfde als compostwormen maar niet zo snel. Bij mij zitten die voornamelijk in de bakken met konijnenmest.

• 10 maanden later ...
Geplaatst:
Van Corlijn van De Groene Vinger....

Ik vind hem wel erg slim... een soort compost-injecties on-the-spot....

(PVC buizen foto's)

Hoi Jasmin,

Komen de wormen hier zelf naartoe of zou je dan alsnog compst/mestwormen moeten toevoegen?

Met on-the-spot bedoel je dat de compost via dezelfde gaten zich weer in de grond vermengen, dus de buis is eventueel verplaatsbaar?

Is zo'n kleine oppervlakte - gekeken naar opbrengst - wel de moeite waard?

Geplaatst:

Waar haal je die quote van Jasmin eigenlijk vandaan? Ik kon hem niet vinden nl. en ben geïnteresseerd in zo'n systeem, naar mijn weten een buis met gaatjes in de grond..

Geplaatst:

Hoi Willem en Sovreze,

Hoe ik er precies aangekomen ben weet ik niet meer exact. Ik ben Corlijn zelf een keer tegengekomen bij presentaties (wormen, tuinieren ed.), maar volgens mij ben ik daarna ook artikelen van haar gaan opzoeken op internet.

Anyway, ik weet het principe nog wel. Pvc-buizen nemen, daar gaten inboren, in de grond zetten, en de wormen komen er vanzelf in.

En Corlijn is hier te vinden http://degroenevinger.net/

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Hallo,

Sinds kort met ik een compostbak(je) met wormen begonnen. Het wordt een stapelbak(ken) systeem op het balkon. Ben de eerste laag/bak begonnen met wat wormen van een andere compost hoop. Ik heb het internet goed afgestruind voor de do's en don'ts. Netjes opgebouwd volgens adviezen: bruinlaag/ compost met worm/ groenlaag.

Nu heb ik een aantal vragen die ik niet in de probleem/oorzaak lijsten kan vinden. Namelijk:

- In de residu bak voor het vocht zijn een wat diertjes gevallen.

Het lijken op made, gelig van kleur 0, 5cm lang, ovaal vormig.

En een heel smal donkerrood/zwart wormachtig beestje. Ze bewegen zich voort in het vocht. Er zitten wel fruitvliegjes in de bak maar daarvan zijn de larve wittig… Wat zijn deze gele soort? Wat doen ze, zijn ze schadelijk, moeten ze juist terug in de compostlaag?

- Ik heb net zaagsel over de groenlaag heen gestrooid om de vliegjes tegen te gaan.

Zou ik hierover nog iets moeten doen?

Ik had het idee op twee deksels te perforeren zodanig dat de gaatjes niet gelijk geplaatst zijn. Heeft dit zin, of komen de vliegjes hier doorheen?

- Is het nodig om luchtgaatjes aan de zijkant van de bak te maken? Hierover lees ik verschillende dingen.

Ik hoop graag tips/tops,

Groetjes Thijsijna

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Dit topic is meer dan een jaar zonder nieuwe berichten.

Kwam een zeer duidelijke en eenvoudige handleiding tegen voor het maken van een wormenbak.

Hier is de link: http://www.tuinadvies.be/zelf_een_wormenbak_maken.htm

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Heb afgelopen jaar een wormenbak gemaakt, en het ding daarna een beetje vergeten, wilde 'm leeggooien omdat ik dacht dat het toch niets was na een winter verwaarlozing in een ruimte van rond de 10 graden, blijkt er heel wat leven in te zitten, ben onder de indruk!!

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb sinds een paar weken een wormenbak. De wormen zijn alleen niet zo beweeglijk als in het begin. Zou dat met de kou te maken hebben?

Ze composteren verder wel goed. Ik heb een te kleine tuin voor een compostbak. Zou de wormenbak genoeg compost kunnen leveren voor een groentetuin van 3 bij 6? De bak is 100 liter, maar ik kan er nog een bak bovenopzetten zodat ze daar verder kunnen.

Geplaatst:

Ben al een tijdje op zoek naar een winkel voor 3 geschikte en stapelbare kunststof bakken met een deksel om een wormenbak van te maken. Iemand tips hiervoor?

Bedankt alvast !

Geplaatst:

De bak staat tegen het huis aan, zodat het nu in ieder geval niet te koud wordt iv, late nachtvorst. Ik denk dat ik ze dan in de winter beter in de schuur kan zetten.

Ik heb mijn bakken bij de blokker vandaan. Nadat ik er gaten in had gemaakt aan de onderkant bedacht ik me opeens dat deze doorzichtig zijn, maar ik heb er aan de buitenkant een vuilniszak ever getapet en dat is verder prima.

Geplaatst:

Alle stapelbare, gesloten bakken + deksel die ik zag waren inderdaad transparant of doorschijnend. Beplakken met zwart plastic zou een optie kunnen zijn als er inderdaad niets beters te vinden is....

Om het probleem van overhouden in de winter op te lossen, had ik in gedachten om in pakweg november de compostwormen in de wormenbak weer in compostvaten terug te doen en in het voorjaar daaruit weer een stuk of 50 a 100 wormen te vangen voor de wormenbak. Ik heb 6 compostvaten en daarin overleven de compostwormen al vele jaren prima. Ik zie het niet zo zitten en heb geen goede plek om ze 's winters naar binnen te brengen en wil er dus een seizoens-wormenbak van maken.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Hier ook het idee om te starten met een wormenbak.

in de berging staan nog ongebruikte Ikea Samla bakken. sowieso 1 transparante en 3 zwarten bakken.

zijn deze bakken donker genoeg?

1bak is nog wel een beetje doorschijnend maar als je er meerdere op elkaar hebt staan wordt het steeds donkerder.

het plan: 1 transparante bak als opvang bak te gebruiken en gaten maken in de zwarte bakken.

dan nog een deksel kopen en bij iemand een compostbak plunderen als opstart.

nu alleen mijn vriend nog overtuigen dat een wormenbak best alvast op het balkon kan staan in voorbereiding op ons huisje met tuin.

Geplaatst:

Die zwarte bakken kunnen prima. Ik heb als opvangbak onderaan ook een doorzichtige bak. Juist wel handig, dan kan ik af en toen even spieken om te kijken of er een paar wormpjes aan het verdrinken zijn. En of er al genoeg vocht inzit om te kunnen gebruiken natuurlijk.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...