Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Compostvat legen.

Gisa

Recommended Posts

Om compost te krijgen zonder onkruidzaad heb ik een compostvat waar ik uitsluitend keukenafval en resten uit de vierkantemetertuin in gooi. De rest gaat in de grote compostbak en wordt verspreid over de siertuin. Weet iemand een slimme manier om makkelijk compost uit het luik te oogsten. Het hele vat optillen en verplaatsen lukt niet want het vat staat in mijn kasje.

Ik hoop dat iemand mij aan een handige manier kan helpen.

Je zou je afval goed vochtig moeten houden en regelmatig 'husselen'. Ook alvast wat goeie grond erbij doen. Je afval moet gecomposteerd zijn voordat het beneden bij je opening is. Als je er wat uithaalt, uit het luik dus, kun je het zeven en het restant weer terug gooien. Weer goed aandrukken om de weggeschepte plek weer op te vullen.

Graag gedaan! Ik bedoelde met husselen dat je dat van bovenaf moet doen, met zo'n hulpstuk:

hulpstukcompostbak143651362404098.jpg

Ik weet niet of je dat erbij gekregen hebt? Er zit een driehoekig stuk metaal op, door de punt druk je het makkelijk in de compost, beetje draaien, en bij het terugtrekken gaat er materiaal mee naar boven, zo komt er ook weer lucht bij de lagere gedeelten.

Staat je vat wel op de kasgrond/tuingrond? Dan kunnen de wormen van onderaf helpen met de boel omzetten. Mits je het goed vochtig houdt.

Als je het vat toch t.z.t. zou kunnen verplaatsen dan heb je daar waar het gestaan heeft een mooi vruchtbaar stukje grond. En maak je zo een volgend stukje ook vruchtbaar. Of staat het op tegels?

Ik kan uit dat luik aan de onderkant nooit meer dan een emmer vol uithalen. Daar ben ik dus mee gestopt. Ik trek het hele vat er af, hevel de bovenste kant van de compost over na het volgende vat (of even opzij en weer terug in het vat) en gebruik het onderste stuk wat klaar is.

Ik laat de deksel er trouwens met regen er vaak vanaf om wat meer vocht toe te voegen - zo en dan compostbakje omspoelen en restant in het vat, zo en dan een gieter water erbij.

Zo'n husselaar heb ik niet. Als ik eraan denk haal ik er wel eens de spitvork doorheen.

Tuingrond zou ik er trouwens niet bij doen - dan verdun je je compost te veel. Zonde van het goede spul.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Huub, het compostvat staat op de grond maar jouw tip om wormen te lokken spreekt mij aan. Binnenkort wordt de paardenmest over het weiland uitgereden en de oudste mest zit altijd vol met wormen. Een aantal van hen mag in het compostvat komen wonen.

Het compostvat verplaatsen is niet mogelijk want de kas is gevuld met vierkante meter bakken.

Dank voor je antwoord Kruidje.

Het deksel open laten is voor mij geen optie omdat het vat in de kas staat, maar ik zal er een gewoonte van maken om regelmatig vocht toe te voegen.

Het vat verplaatsen is voor mij ook geen optie.

Normaal gesproken komt er met het onkruid en ander afval, tuingrond mee. Maar omdat hier bijna alleen keukenafval wordt gebruikt, zou het wel eens te klef kunnen worden, vandaar mijn raad om wat tuingrond toe te voegen. Die oude paardenmest met wormen, helemaal goed! Dus jij moet het echt hebben van het onderluikje, je kunt nu aardig vooruit om daaronder t.z.t lekker kruimelige en zoet ruikende compost uit te kunnen scheppen.