Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Laurierkers op de composthoop??

jasmin

Recommended Posts

Ik heb me vandaag een breuk gesnoeid aan een laurierskers. Je zou zeggen: leuk voor de composthoop, maar voordat ik dat deed heb ik even gechecked hoe giftig deze is, en dat is matigjes.

Toch vraag ik me af of het verstandig is om de bladeren op de composthoop te gooien, omdat die compost weer gebruikt gaat worden voor groenten... of ben ik nou een miepje die niet begrijpt dat de giftige stoffen door het composteren worden afgebroken??

Ik heb ooit kerslaurier als mulch onder de rhododendrons gegooid en dat ging me toch een partij stinken. Ik durf het dus niet op de composthoop te doen. Reacties van anderen wacht ik dan ook met interesse af.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Jasmin (niet: Miepje ) Giftige planten op de composthoop is geen probleem. De plant verteert en de elementen worden weer door planten opgenomen: een plant selecteert welke voedingselementen hij gebruikt en opneemt uit het hele arsenaal dat in de grond zit.

Dat is anders met giftige chemische verbindingen (zoals zware metalen e.d.). Die kunnen via de bodem in ons voedsel terechtkomen in veel te hoge concentraties en op die manier schadelijk zijn voor mensen. Dergelijke giftige stoffen worden bijna niet afgebroken/verteerd en behouden vaak tientalle jaren hun giftigheid. Dergelijke gifstoffen zijn ook schadelijk voor planten...die slaan het op in hun gestel en kunnen als ze gegeten worden ook schade toebrengen aan mensen en dieren.

Kortom: De laurierkers mag op de compost. (Alleen verteren de bladeren maar heel langzaam...zoals ook allerlei andere bladeren en takken. Dat is niet gevaarlijk! Maar het duurt veel langer voordat je laurierkers-compost is verteerd. Daarom kun je het het beste mengen met veel ander gemengd organisch afval of een jaartje langer laten composteren. Uiteindelijk komt het allemaal weer in de cyclus van humus terecht. Niet als gif, maar als voedselvoorraad voor planten)

Edited by Guest

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Voordat ik hier postte heb ik al gegoogled en zo... en ik las ergens dat als je je haag van laurierskers verwijderd...

Wanneer een laurierkers wordt gerooid om plaats te maken voor andere beplanting, dan kan beter geen Azalea, Clematis, Hydrangea, Magnolia of Rhododendron op dezelfde plaats worden geplant (ongewenste teeltopvolging).

http://www.neerlandstuin.nl/struiken/prunus1.html

Ook heb ik elders gelezen dat laurierskers op de composthoop kan, en ik geloof 100% dat die struik wel zal composteren, maar het is de vraag of het wijs is als ik daarna de compost in de groententuin ga gebruiken...