Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wat als voorteelt witlof?

jasmin

Recommended Posts

@Jasmin

Volgens mij kunnen diverse bladgroenten wel en dan voorzaaien (binnen of onder koud glas en wel zsm) of misschien zelfs weeuwenteelt.

Misschien overbodig: Weeuwenteelt = zaaien in het najaar onder koudglas, en dan kun je heel vroeg buiten uitplanten (afhankelijk van het weer, misschien nu al). Wel heel goed opletten welk gewas en welk ras anders bevriest alles 's winters.

....Over welk gewas heb je het met de weeuwenteelt??

Om te beginnen: ik heb het zelf nooit echt gedaan, maar alleen bij anderen gezien en "uit de boekjes".

Wat ik nu zo snel vond is dat het zou moeten kunnen bij enkele slarassen, enkele bloemkoolrassen en enkele bladkolen. Sorry, meer details heb ik zo snel niet. Ik vrees dat je zelf op onderzoek moet. Of misschien heeft iemand op dit forum wel ervaring met weeuwenteelt. (nieuw topic?)

Winterpostelein en veldsla overwintert hier in de koude grond, dat zou dan toch moeten lukken, als koning winter niet te streng is. Roodlof in theorie ook, maar die heeft het hier afgelopen winter - in de koude grond - niet overleeft.

Deze weeuwenteelt blijft denk ik een gok, bij een "elfstedenwinter" geef ik je weinig kans.

Edit: radijsjes kan - gok ik - ook wel als voorteelt.

Misschien rucola of snijsla...... Makkelijke en snelle gewassen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.