-sanne Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 Ik heb verschillende zaden en bonen gezaaid en weet ook bij welke temperatuur ze het beste ontkiemen.Maar zodra de zaadjes gaan kiemen gaan ze makkelijk te hard. Kan ik ergens zien naar welke temperatuur ik ze dan moet verhuizen. Die temperaturen weet ik niet... Het beste kan alles op het zuiden staan maar als de zon schijn wordt de temp ook weer te hoog en ben ik weer bang dat alles doorschiet.Dit vind ik echt een moeilijk gedeelte van moestuinieren..Ik hoop dat iemand me kan helpen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 Wat heb je zoal voorgezaaid dan? Want bijvoorbeeld bonen stop je normaal pas ergens in mei (half mei) in de grond. Die hoef je niet voor te zaaien, dat maakt het weer wat minder moeilijk Er zijn echt maar een paar gewassen die je binnen voor zou kunnen/moeten zaaien. Zoals paprika en tomaat, aubergine, dat soort soorten. Sla, erwten, etc. etc. zaai je liefst ter plaatse, of buiten of in de kas in potjes. Om ze daarna uit te planten. Die hebben het veel te warm in een huis. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
-sanne Posted March 6, 2013 Author Share Posted March 6, 2013 Dit heb ik gezaaid. NaaldbonenKousebandGele tomaatTrostomaatVlees tomaatCherry tomaatPaprikaBloemkoolSpruitenRode koolBroccoliCourgette groenCourgette geelKnolselderie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaap Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 Volgens mij is het de kunst van het wachten, ook al jeuken de handen.... En heleboel soorten kunnen inderdaad gewoon in de volle grond over een tijdje, mijn idee is dat de beste omstandigheden voor zaadjes de meest natuurlijke omstandigheden zijn, en dat is buiten in de volle grond, op het juiste tijdstip. Mijn moestuinboek zegt dat tomaten na 10 maart binnen voorgezaaid kunnen worden, omdat ze dan voldoende licht kunnen krijgen. Wanneer ze gekiemd zijn, kunnen ze het beste op een koudere kamer, met veel licht, heb ik vernomen... Ik ben het zelf ook allemaal nog aan het uitproberen. Succes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 De koolsoorten moeten in ieder geval zo koel mogelijk (wel vorstvrij) staan. Zeker als ze zijn opgekomen. Ze groeien namelijk in 1 dag al veel te hard als ze te warm staan. De bonen heb je ook te vroeg gezaaid. Daar kan je echt beter nog mee wachten. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul1985 Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 Ik heb dus ook stamslabonen gezaaid vorige week. Staan nu een paar dagen (temperaturen rond de 15 graden smiddags) buiten in een grote pot met zn 8-en en zijn ongeveer 5cm hoog. Hoe kan ik er nu het beste mee omspringen om het iets te laten worden? Het plan was om er 2 binnen te houden als experiment en de anderen pas naar buiten te doen als het warm genoeg is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berry Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 (edited) Wat heb je zoal voorgezaaid dan? Want bijvoorbeeld bonen stop je normaal pas ergens in mei (half mei) in de grond. Die hoef je niet voor te zaaien, dat maakt het weer wat minder moeilijk Er zijn echt maar een paar gewassen die je binnen voor zou kunnen/moeten zaaien. Zoals paprika en tomaat, aubergine, dat soort soorten. Sla, erwten, etc. etc. zaai je liefst ter plaatse, of buiten of in de kas in potjes. Om ze daarna uit te planten. Die hebben het veel te warm in een huis. Hoi Jorieke, Stop je de bonen meteen in de grond? Volgens de voorschriften op mijn zakje zouden ze eerst geweekt moeten worden. Doe je dit dan ook? Alvast bedankt!Groetjes, nancy Edited March 6, 2013 by Guest Quote http://www.hetnieuwemoestuinieren.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 Het kan allebei, als je ze voorweekt moet je (net als wanneer je ze droog zaait) sowieso zorgen dat de grond vochtig blijft, anders drogen de bonen weer op en komen ze niet meer uit. Meestal zaai ik ze voor in potjes, omdat we last hebben van konijnen en andere vreters. Dan hebben de plantjes alvast een voorsprong.Die potjes staan dan gewoon buiten, en de jonge plantjes hebben dus dezelfde temp. als dat ze in de vollegrond zouden hebben. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
okki Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 welke groenten kunje nu al voorzaaien bij 12 graden ??? hier binnen geen verwarming. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berry Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Het kan allebei, als je ze voorweekt moet je (net als wanneer je ze droog zaait) sowieso zorgen dat de grond vochtig blijft, anders drogen de bonen weer op en komen ze niet meer uit. Meestal zaai ik ze voor in potjes, omdat we last hebben van konijnen en andere vreters. Dan hebben de plantjes alvast een voorsprong.Die potjes staan dan gewoon buiten, en de jonge plantjes hebben dus dezelfde temp. als dat ze in de vollegrond zouden hebben. Dank je wel Jorieke! Ik ga ze eerst maar ff voorweken, maak het ze maar wat makkelijker. Quote http://www.hetnieuwemoestuinieren.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts