Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

1-jarige bodembedekker, voor tussen de groenten?

sammetje

Recommended Posts

Op het Forum zijn verschillende onderwerpen te vinden over bodembedekking. Maar zijn er ook mensen die bv een heel vak inzaaien met een eenjarige bodembedekker en dan de groenten ertussen zetten? Zijn er bodembedekkers die niet alleen voeding onttrekken maar juist de bodem verrijken.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en favorieten.

Tja. Wat bedoel je met 'eenjarige bodembedekker' ?? Verwar je het begrip bodembedekker niet met bv groenbemester ?

Een bodembedekker die echt de bodem bedekt ( anders heet ie niet zo toch ? ) maar dan ook 1 jarig ? Is wat lastig denk ik.

Aardappels zijn goede onkruidonderdrukkers bv , zo zijn er meer gewassen, die maar 1 seizoen groeien, Maar goed. Om dat nou bodembedekkers te noemen ?

Bedoel je een groenbemester ? Phacelia bv ? ( = geen grondbedekker ) Maar dan daar groente tussen zetten ? Verklaar je nader.

Kruiptijm, zie mijn avatar! (meerjarig)

Daar is veldsla bij gekomen, vorige herfst gezaaid en tijdens de winter mooi groen gebleven.

Of deze veldsla meerjarig is, moet nog blijken.

Een gevaarlijke bodembedekker is stekelnootje, die duldt geen andere bodembedekkers.

Bloeiende ijsbloemen, ook een leuke bodembedekker.

En herderstasje, prachtige kleine bloemetjes.

Verder sedum, rotsplanten, klimop.

Ja. O-I kers zou in sommige situaties een optie kunnen zijn, ( tussen fruitstruiken, stokbonen bv ? ) en ik zat nog te denken aan Limanthus douglassi en aan de enkelbloemige kleine tagetes minuta. De beide laatsten ook wel tussen bladgewassen, kolen enz.

Maar ja, tijm, klimop en tig andere dingen die je kan bedenken aan echte bodembedekkers, zijn die geschikt voor eenjarig gebruik als bodembedekker en dan ook nog als bemester ? Denk het niet he ? IJsbloemen en sowieso allerhand van echt eenjarig pootgoed, kan nayuurlijk altijd. Beetje duur misschien; dus zelf zaaien. Maar dan bodemverrijkend ?

Bodembedekker/groenbemester ik snap de verwarring

Ik denk dat ik een combinatie van bedoel lekker duidelijk, hahaha.

Bv bosaardbeitjes als vaste bodembedekker bij de bramen en frambozen.

Maar ook een eenjarig bloemetje wat je kan zaaien, wat dus mooi oogt, bijen aantrekt en tegelijk de grond bedekt. Met de vorst vergaat en wordt opgenomen in de grond. Ik stel me dan zo voor een mooi stuk vol bloemen en daar tussen staan de bonenstaken. geen idee of het handig is of dat iemand het al doet, lijk mij mooi en handig (minder onkruid en grond droogt minder uit)