Pimschepers Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Hallo,Ik heb nu 2 jaar groente gedaan en ga dit jaar over op meer fruit. Vraag1: Ik heb allemaal A+ planten bestelt, maar ben eigenlijk wel benieuwd wat eigenlijk wachtbedplanten zijn? Vraag2: Ik heb aardbeien buiten in de volle grond en koude kas, maar ik heb mijn broer er ook een aantal meegedaan voor binnen in huis. Maar bedenk me net dat de bloemetjes dan niet bestoven kunnen worden. Komen er dan eigenlijk wel aardbeien uit? Vraag 3: Ik heb erg slechte grond. Het neemt moeilijk vocht op en houdt het moeilijk vast. Ik heb al een klein beetje grondverbetering gedaan met cocos (action blokken) en turf en potgrond. Daarnaast wil ik nog een tuinslang tussen de plantjes inleggen en gaatjes erin boren om de plantjes goed te kunnen bevochtigen in de zomer. (aardbeien mogen zelf toch niet nat worden i.v.m. vruchtrot?) Daarnaast wil ik om de plantjes heen stro leggen of houtsnippers, zou dat voldoende zijn? Vraag 4: De plantjes + frambozen zitten er nu 2 weken in. Ik dek ze elke af met plastic als er vorst verwacht wordt. Is dat nog nodig aangezien komende dagen er ook weer vorst verwacht wordt? Ik zie namelijk dat de aardbeien al nieuwe blaadjes maken en de frambozen al uitschieters maken die net boven de grond komen kijken. Alvast bedankt(dit is niet alles op de foto) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Vraag 1: Wachtbedplanten zijn stekjes die de kweker in juli op een wachtbed uitgeplant heeft om mooie dikke planten te geven, hoe dikker het rhizoom des te meer bloemstengels er kunnen uitkomen. Dus met andere woorden de kweker heeft het werk voor jou gedaan. Had je zelf in juli stekjes uitgeplant had je zelfde resultaat nu gehad. Stekjes A, A+ en A++ zij gesorteerde stekjes recht van de moederplant en ingevroren. Vraag 2: Binnenshuis ga je wel aardbeien hebben, doch ze zullen misvormd zijn.Je kan evenwel zelf met een penseeltje aan de slag en van bloem naar bloem zoemen.Maar je behaald nooit hetzelfde resultaat als onze zoemende vriendjes.Een aardbei bloembodem bestaat uit ongeveer 200 eicellen die allemaal bevrucht dienen te worden om een perfect gevormde aardbei te hebben. Vraag 3: Aardbeibloemen worden besmet met opspattende regen vanuit de bodem, dit resulteert later in vruchtrot.Stro leg je om propere vruchten te hebben, en indien vroeg genoeg gelegd om vruchtrot tegen te gaan. Vraag 4: Normaal kan het nu geen kwaad meer omdat het niet zo hard meer zal vriezen en enkel s'nachts, maar afdekken kan nooit kwaad. Staat er evenwel bloesem op de aardbeien kunnen deze doodvriezen, dan is afdekken wel noodzakelijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pimschepers Posted March 8, 2013 Author Share Posted March 8, 2013 Okee gaaf, we gaan het meemaken. Dus ik heb stekjes van een moederplant.Maar geven deze aanzienlijk minder dan een moederplant?Hoe kom ik dan aan een moederplant, zelf zaaien?Of zijn dat die wachtbed planten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 De moederplant is gewoon een seizoen ouder. Meer niet. Jouw planten worden vanzelf moeder. Het zijn net mensen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pimschepers Posted March 8, 2013 Author Share Posted March 8, 2013 ahaa bedankt mensen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts