karamanliali Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Ik ben sinds vorige jaar met moestuin begonnen in plastic serre en van jullie ook heel veel geleerd.Nu weer mijn vraag of probleem is; groenten die onder de grond groeit zoals wortels, ramenas enz. wil bij mijn grond niet groeien.Ze zeggen dat ramenas eigenlijk de makkelijk groeiende groente is.Waarschijnlijk omdat ik erg zware grond heb kunnen ze niet groeien, of zijn ze heel klein, of zijn ze misvormd.Deze jaar heb ik speciale zwarte grond (tuin en gazon mix noemen ze) gehaald.Zal ik deze jaar wortels en ramenas rechtstreeks in die nieuwe soort grond zaaien (nieuwe soort grond is ongeveer 5 cm hoog), maar als wortels en ramenas langer dan 5 cm wordt (en dat is de bedoeling eigenlijk) komen ze nog steeds met oude zware grond terecht, of zal ik zaaibakken of pottten gebruiken met nieuwe grond erin en daar zaaien? Graag uw advies Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 of een geul graven en daar goede aarde in doen en daar de ramanas zaaien....tis maar een idee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Welke rammenas heb je: Lange zwarte winter of Ronde zwarte winter?Ik denk dat je met zware grond beter voor de laatste kan gaan, die hoeft niet zo diep de grond in.Verder natuurlijk de grond zo los mogelijk zien te maken door en flink wat compost door te mengen (geen mest!).Als je rettich (zomerrammenas) wilt, daar zijn ook ronde vormen van, bv. Red Meat. Je kan ze trouwens voorzaaien, dat doe ik zelf met de zomerrammenas (de eerste staan nu in de vensterbank).Ik doe dat in potjes die in van stroken krant rol. De zaailing gaat dan met 'pot' en al de grond in zodat de wortel niet verstoord wordt. Bedenk net nog iets:Als de grond erg nat blijft en dichtslaat is kweken op een ruggetje misschien nog een mogelijkheid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karamanliali Posted March 9, 2013 Author Share Posted March 9, 2013 Bedankt voor info.ik had alle twee soorten geprobeerd, ronde en lange zwarte, maar alle twee was mislukt.Grootste ronde was even groot als een grote radijs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts