Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wat is er aan de hand met mijn haagje?

Liesje

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik doe graag nog eens een beroep op jullie kennis

Ik heb een haagje in mijn tuin staan. Hemel weet wat voor soort, ik heb helaas weinig verstand van plantjes die je niet kunt eten ). Hij staat er al sinds wij hier zijn komen wonen (dus minimaal 6 jaar)

Hij deed het altijd voorbeeldig, totdat vorig jaar bij een van de struiken ineens alle bladeren bruin werden en eraf vielen :-S. Nu zag ik vorige week ineens dat een struikje een meter of twee verderop de bladeren ook een klein beetje gelig beginnen te verkleuren, en ik ben een beetje bang voor een herhaling. Weten jullie misschien wat er loos is met mijn haagje?

Ik heb hier twee fotootjes bij gevoegd om een beetje een idee te geven.

Misschien nuttig om te weten:

- Omdat hij heel hard groeit snoei ik hem elk jaar in de winter terug tot de bovenkant van onze schutting.

- Het net dat er voor hangt is niet tegen de vogeltjes maar tegen onze twee katjes. Die hadden de voetjes van de haag uitgekozen als prima outdoor-kattenbak. Dat wilde ik uiteraard niet, dus vandaar dit (tijdelijke) ontmoedigingsbeleid. Dat poepen doen ze er overigens pas sinds afgelopen winter, dus ik denk niet dat het er iets mee te maken heeft.

- De tweede foto is een plaatje van een vreemd soortig spul dat op de bast zit van het struikje dat al dood is. Is dit misschien een teken van ziekte? Of is het een mos-achtige ofzo? Het teede struikje waarvan de bladeren gelig beginnen te worden heeft deze plekken nog niet.

Hopelijk is het een beetje duidelijk zo. Weet iemand raad?

Het haagje, met vrij in het begin het 'dode' struikje, en ongeveer halverwege het struikje dat begint te vergelen:

imag115120431363618940.jpg

imag115262961363618976.jpg

Die plekken ken ik niet, je bedoelt die lichte he? Lijkt een schimmel, maar kan het niet goed zien. Misschien weet iemand anders het wel.

Door voor de vorst te snoeien gaat het blad geel en bruin worden als het vervolgens heel koud wordt. Dat wil nog niet zeggen dat hij dood is, misschien komen er in april of mei nog mooie nieuwe groene loten. Als die er zijn kan je de vergeelde takken wegsnoeien tot aan de nieuwe loot.

En dus voortaan snoeien tussen mei en september als erg geen vorst is

Check , dank je wel. Ik deed het altijd in de winter omdat hij zowieso niet bladverliezend is. Dus ik dacht dat de winter dan de beste optie was.

Het linkerstruikje is wel echt dood. Kan ik hem dan het beste omzagen in de hoop dat de scheuten van zijn buurtjes de boel opvullen? De andere hou ik in de gaten...

Weet je heel zeker dat hij dood is?

Ik had vorig jaar een boerenjasmijn die na de vorst in februari echt geheel dood leek,(ook wintergroene plant, AL het blad geel en bruin) later in mei viel al het dode blad eraf en en bleek hij nog te leven. Ik heb hem toen helemaal laag gekortwiekt en toen is hij prachtig uitgelopen.

Hetzelfde had ik met mijn vijgen, die waren helemaal zwart gevroren, ik had ze er (gelukkig ) nog niet uitgehaald en zag ook in mei aan de grond weer allemaal groene takken en bladeren komen, in het najaar was hij alweer 2 meter hoog.

Ik zou in elk geval NU niets doen, er komt nog nachtvorst, en je weet nooit hoe de rest van de komende weken eruit gaan zien.

Dit is de Laurierkers inderdaad ( Prunus Laurocerasus )

Wintergroen, te pas en te onpas aangeplante struik, vaak als brede haag gebruikt. Werkt ook prima voor dat doel. Ware het niet dat ie heel hard groeit. Verdraagt snoei goed. Maar nou net niet in herfst of winter.. Die struiken hebben denk ik geen ziekte. Je zoekt naar een oorzaak, maar de enige ( bijna zeker ) oorzaak is, is dat het vorig jaar een érg koude winter was, met een paar keer -15+. Dat is net wat te veel voor deze struik. Wel rédelijk winterhard, maar niet súper winterhard. En daarbij : groenblijvend. Dan heeft zo'n struik het moeilijk in de winter met echt lage temeraturen , en daarbij nog eens een forse wind ( verdamping ) Hij wordt bruin, later ( in voorjaar ) ook wat zwakkig. Komt weer moeilijk op gang. Maar dat komt wel weer. Takken kunnen geheel afsterven ook , dat zou ik wegsnoeien. Hij verjongt zichzelf weer vanuit de basis.

Niet ziek. gewoon de koude. en de wind daarbij.

Snoeien, toppen in latere voorjaar, zomer en in september voor het laatst. Liever na augustus niet meer. Wat bijmesten misschien straks. Gaat ie echt dood, dan staat ie te vochtig misschien ? ( in combinatie met die kou )

Ik snoei zo'n stuik overigens zelf liever niet, maar top hem regelmatig in de groei. Wordt ie echt te groot? : gewoon rooien , en een mooie taxus er voor in de plaats poten.

Ik sluit me aan bij Bit. Met als toevoeging dat die paarse korstjes Paarse korstzwam is. Deze schimmel verschijnt op de afgestorven delen. Het kan inderdaad dat die vorige winter zijn bevroren en dat de bast is doodgegaan. Maar dat het binnenste nog een poosje is doorgegaan met transporteren van water naar de bladeren toe. Dat is nu ook klaar hetgeen de geelverkleuring en verdroging van je bladeren veroorzaakt. Helaas, die delen zijn nu echt dood. Maar mogelijk loopt hij vanuit lagere delen opnieuw uit, zoals al geschreven.

Ik schaam mij wel een beetje hoor, arme struik Die heeft vast het 'gevoel' dat ik hem probeer om te leggen door hem in de winter te snoeien

Dank jullie wel voor alle info, ik ben elke keer onder de indruk van hoeveel kennis er hier beschikbaar is op het forum