Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Broccoliespruiten en radijs wl of niet rauw eten?

René

Recommended Posts

Dit onderzoek gaat over diervoer: het eindproduct van geperste groenten en zaden. De dieren krijgen dit in grote hoeveelheden te eten. Dus om dit maar zo te vertalen naar het radijsje dat je zo eet en het stukje rauwe bloemkool of broccoli in de rauwkost?

Dacht het eigenlijk niet hoor HuubvG. En het rauw eten van Broccoli of een radijs moet je misschien ook niet verwarren met het eten van de spruiten ervan ?

...En het rauw eten van Broccoli of een radijs moet je misschien ook niet verwarren met het eten van de spruiten ervan ?

Broccoliespruiten bevatten, voor zover ik heb gelezen, ook Glucosinolaten

Wie zaait zal oogsten

jawel. Dat begreep ik . Maar ik dacht andersom. HuubvG legde de relatie met het rauw eten van broccoli en raijsje. En het artikel gaat over de spruiten. Dus wellicht zijn het 2 verscillende zaken ? ( je kan soms ergens van wél de bloem eten, maar niet de plant. of : wél de wortel , maar niet de bloem bv )

..En het artikel gaat over de spruiten.

Nee, het artikel gaat over koolsoorten

Citaat: Glucosinolaten zijn gifstoffen die van nature voorkomen in koolsoorten, zoals broccoli, bloemkool, spruitjes en zaden, zoals koolzaad en raapzaad.

Wie zaait zal oogsten

Het artikel gaat niet over spruiten, dat krijg je door niet goed lezen, dit soort verwarring. Tevens is er geen radijsje genoemd.

Van geperste zaden, en daar gaat het heir om, koolzaad etc, dat wordt geperst, en de restanten worden als diervoer gebruikt. Indát voer zit teveel van die stof. En mijn conclusie is dat dieren dus heel veel te eten krijgen daarvan, dat is schadelijk voor ze.

Om dan met een grote vage boog te concluderen dat een radijsje schadelijk is, doe ik niet aan mee!

Zo was ooit spinazie ook ongezond.

Ik denk dat je je weinig zorgen hoeft te maken. Bedenk ook dat het voedingscentrum geen onafhankelijk wetenschappelijk instituut is...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Glucosinolaat

Je zorgen maken lijkt mij ook niet nodig, maar...

Op de door jou gelinkte Wiki-pagina staat o.a.: Bij koolzaad zijn er voor menselijke consumptie rassen gekweekt, waarvan de zaden geen glucosinolaat meer bevatten.

Waarom zou men dit doen als het spul geen kwaad kan?

Wie zaait zal oogsten

Toen ik dit forumgesprekje las, kwamen dezelfde vragen boven. Ook wij eten geregeld en volop kool, spruiten, radijzen en kiemen.... Eet ik gif...? Ben ik ongezond en slecht bezig zonder er erg in te hebben? Voedingscentrum zeg je nu dat ik dom bezig ben? Of is het toch goed, zoals ik altijd dacht? Verse, rauwe groenten, ongespoten en misschien nog met stofjes die me wat beschermen tegen kanker? Dus: om wat vastere grond onder de voeten te krijgen, ga ik dan onderzoeken. Ik ben niet deskundig en mijn enige bron is internet. Heb een uurtje gegoogled en verder gelezen in 40 a 50 artikeltjes die ik aantrof. Een duidelijk en degelijk antwoord heb ik niet gevonden, op de vraag naar giftigheid of juist beschermende werking van glucosinomaten of beide. Er wordt van alles beweerd...vaak van elkaar overgeschreven....aangeprezen of gewaarschuwd...en niet altijd los van bepaalde belangen....

Wat ben ik te weten gekomen?

1. Glucosinomaten is een hele groep van verbindingen, die veel in koolachtige planten voorkomt. Per soort en binnen een soort per ras en zelfs per plant komen andere (combinaties van) glucosinomaten voor. Kneuzen/snijden van de planten en blootstelling aan de lucht bevordert de vorming ervan. Koken en hitte breken deze stoffen (snel) af.

2. De enige bron die giftigheid noemt is dat artikeltje van het voedingscentrum. Onduidelijk is of ze bedoelen: giftig voor mensen? Geen enkele andere bron noemt dit echter. Ik mis een uitleg over op welke manier en in welke dosis het dan giftig is (Ter illustratie: 200 gram keukenzout in een keer eten overleef je niet...is het nu een gif? Elke dag 4 a 5 liter water drinken is op den duur dodelijk....water gevaarlijk??). Van een stichting die "eerlijke informatie" over voeding wil geven, zou ik graag wat meer duidelijkheid willen dan een kreet als deze. Ik ga ze eens om nadere uitleg vragen!

3. Wel wordt er in meerdere bronnen gewezen op een giftige/verdedigende werking van glucosinomaten in planten tegen (sommige) belagers, m.n. insecten. Tegelijkertijd zijn er specifieke soorten insecten, die juist op glucosinomaten afkomen, waarbij er per soort ook weer voorkeuren kunnen zijn voor bepaalde glucosinomaten.

4. Vele bronnen spreken wel over een gunstige/afwerende werking tegen kanker. Die bronnen bevelen het eten van (rauwe) groenten met glucosinomaten dan aan. Ik ben toch wat sceptisch. Er wordt blijkbaar volop nagepraat/overgeschreven. Is het niet ook een hoax, die inspeelt op de angst voor kanker die veel mensen hebben..en een pogen om je hier tegen te beschermen, waarbij bepaalde (stofjes in) voedingsmiddelen een soort strohalmen worden? Bepaalde groenten (tomaten, knoflook, sap van rode bieten... en hier coctails van glucosinomaten in koolachtigen) worden gepresenteerd als een wondermiddel/bijna geneesmiddel waarmee je jezelf kunt beveiligen? Er zijn vele soorten kanker...voedsel en bestanddelen is een enorm scala aan stofjes en verbindingen... Wat is zo een bewering nu echt waard? Eigenlijk kan ik het niet beoordelen! (En blijkbaar kan niemand dat helemaal, heeft niemand een volledig overzicht van alle aspecten...lees ik allemaal stukjes, waarin (misschien!) iets van waarheid zit)?

En dus...met mijn beperkte kennis...ga ik verder met de overtuigingen: Laat ik ook maar volop verse groenten en fruit eten, uit eigen tuin waar ik zelf wat kan waken over de omstandigheden of anders biologisch als het kan. Zo heb ik minder kans op (resten van) gif of andere onuidelijke middelen die ik binnen krijg en is er een klein stukje tuin vrij natuurlijk. Ook omdat het lekker kan zijn en plezierig om er mee bezig te zijn. En verder: wat varieren en afwisselen, het niet overdrijven en allerlei dingen die op me af komen met een korreltje zout nemen....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Het is niet mogelijk om het voedingscentrum per mail te benaderen.

De hele site afgezocht! Alleen voorgeprgrammeerde informatie. Geen contactmogelijkheden.

Er staat alleen een emailadres en spreekuur voor "professionals"... Nu ben ik best wel ergens vakman in, maar niet in voeding.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.