scubapat Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 Hallo moestuinders, Vraagje rond temperatuur voor het zaaien.Het betreft de warmteminnende soorten zoals aubergine, paprika, peper, tomaat enz... Op enkele verpakkingen van het zaad lees ik 20°C.Ik neem aan dat dit de ideale temperatuur is?Kan enkele graadjes minder ook nog? Mijn eerste poging heb ik gezaaid in de koude kas namelijk aubergine, paprika en pepers.Alles gezaaid op 2 maart, maar blijkbaar was het weer toch te wisselvallig. Helemaal niets opgekomen. Gisteren een nieuwe poging gedaan, maar nu staan de zaaibakjes lekker binnen. Maar heb niet constant minimaal 20°C... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manuela88 Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 de 3 soorten die je noemt zijn warmte kiemers die heb ik binnen laten kiemen. daar is het buiten nog veel te koud voor vandaar dat er niks opkomt. als er een temperatuur op het pakje staat is dit de ideale kiemtemperatuur. op 2 graden verschil zal het niet aankomen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 Ze kiemen het beste op iets verwarmds,zo tussen de 20 en 25 graden. Je hebt hiervoor speciale warmtepropegators,maar ook boven op een aquarium wil het wel.Ik zelf zet ze altijd boven de verwarming,of er tussen in.Als ze dan gekiemd zijn zet ik ze licht en wat koeler weg. Zo groeien ze bij mij altijd uit tot mooie stevige plantjes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Missmass Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 Ik zet deze warmte-lovers ook altijd met kasje en al bovenop de radiator en alles komt altijd op. Ik heb de verwarming binnen altijd rond de 20 graden, soms een graadje meer maar eigenlijk nooit minder. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
scubapat Posted March 24, 2013 Author Share Posted March 24, 2013 Dank voor de antwoorden Tijdens de dag is het hier in huis tussen 17 en 20 °C.'s nachts rond de 17°C en 's avonds toch wel een graad of 23... Maar als ik het zo lees zal het allemaal wel goed komen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Missmass Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 Oei, dat zijn flinke temperatuurverschillen! Misschien heb je een kamer in huis waar de temperatuur wat constanter is? Ik vrees anders dat het niet goed gaat komen met je plantjes. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
scubapat Posted March 24, 2013 Author Share Posted March 24, 2013 Inderdaad veel verschil in temp... Momenteel helaas geen andere optie.Ik ga het maar gewoon proberen... Het klimaat hier kan nogal ruig zijn. We hebben maar zelden vorst, en dan nog héél lichte vorst. Maar het kan (in de winter en begin voorjaar) erg plots veranderen. Eén dag 20°C of meer en plots boem naar 12° of zo, en dan weer hup omhoog. Vooral deze winter was echt te gek voor woorden Ik dus moeite doen voor een koude kas te bouwen, maar toch maar eens denken aan een propagator... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansK Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 Mijn tomatenplantjes staan ook ook in de vensterbank in de huiskamer. Overdag en 's avonds is het behoorlijk warm, maar 's nachts gaat de verwarming uit. Vorig jaar heb ik mooie planten gehad, dit jaar gaan ze ook uitstekend. Dus een paar graden verschil tussen overdag en 's nachts maakt volgens mij niet heel erg veel uit. Constant is misschien beter, maar het hoeft geen probleem te zijn... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts