Gerdy Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Bij hobbyzaden kun je voor niet zoveel geld ,ook kleine hoeveelheden zaad kopen . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 Ik reageer even om sluikreclame of eenzijdige reclame op dit forum te voorkomen. Nog 2 minstens andere online zaadshops die ik ken, verkopen kleine hoeveelheden voor lage bedragen. "Zaden-en-zo" en "123Zaden". Er zijn er vast nog meer! Er zijn ook nog winkelketens die grote hoeveelheden voor kleine bedragen aanbieden. Met een beetje zoeken op het web, zijn er ook hobbyisten die uitgebreide collecties aanbieden voor een paar cent per portie. En als je je ook nog op het buitenland orienteert, is er nog heel veel meer te vinden voor een habbekrats. Wat me opvalt is dat de zaadjes uit de (goedkope kleine porties winkeltjes) vaak uit Italie lijken te komen. Vanwege de soorten, raskeuze en namen. En het is niet zo moeilijk om van huis uit een winkeltje te beginnen! Je huurt een webstek en koopt winkelsoftware (beide niet duur) en je koopt wat zaad in, die je (al of niet met beschrijving) in zakjes deelt. Beetje huisvlijt. Kleine investering. Kan naast een andere baan en vraagt weinig ruimte. Je hoeft niet eens ervaring in de moestuin te hebben. Waarschijnlijk is er een (Italiaanse?) zaadhandel die dit heeft ontdekt en een aantal van die huisaanbieders heeft benaderd om dit soort winkeltjes op te zetten. Zij leveren dan een groot assortiment waaruit de aanbieders kunnen kiezen. Verpakking, promotie, marketing, verdere verzorging en afwerking is aan de kleine aanbieders. Via het internet kun je op zoek naar klanten en een markt voor je product. Op een moestuinforum vind je natuurlijk een boel potientiele klanten bij elkaar...zorg dat je daar gezien wordt.... Leuk dat er, met een beetje zoeken, zo veel (bijna alles) wel online te koop is. Keuze te over om je centjes uit te geven als groente/fruit/bloemenliefhebber En wij Nederlanders, wij "kicken"op koopjes Als we veel voor weinig kunnen scoren, voelen we ons succesvol Toch enige tips/bedenkingen om in het oog te houden om miskopen of teleurstellende teelten te voorkomen.- Worden er goede/uitgebreide/duidelijke en soort- en rasspecifieke teeltaanwijzingenbij gegeven?? Worden ook de schaduwzijden van een gews vermeld? (Woekeraar? Moeilijke teelt? Ziektegevoelig??) En zijn die ook voor het Nederlandse klimaat en omstandigheden? (Hier mankeert het nog al eens aan, ook bij de grote zaadbedrijven). Kun je terugvallen op echt deskundige hulp als je vragen hebt??- Hoeveel zaad heb je nodig van een soort? Kleine porties kunnen heel handig zijn (vierkante meter tuintjes e.d. zijn zeer populair) Als je grotere hoeveelheden nodig hebt is veel kleine goedkope porties soms toch nog duur.- Hoe zit het met de vervaldatum en bewaarbaarheid van de zaden? Als je er van uit gaat dat verkopers de deskundigheid hebben en zorg om de zaden onder perfecte omstandigheden op te slaan (Is dat zo?) wordt deze informatie dan duidelijk/betrouwbaar gegeven? In een tuicentrum heb ik me ook wel eens miskocht...ze lagen al jaren en waren over datum. - Kopen is altijd een zaak van vertrouwen. Je moet er op kunnen vertrouwen dat de zaadteler/zaadhandelaar en de verkoper de deskundigheid/zorg aan het product geven dat jij koopt, waardoor de kwaliteit goed is. Wat sjoemelen/ruimere grenzen/minder kritische selectie zijn manieren om kosten te verlagen. Vaak zullen consumenten het niet merken. Goedkoop kan duurkoop zijn. Duur hoeft niet automatisch "goede kwaliteit" te betekenen. Goedkoop hoeft niet te betekenen dat de kwaliteit minder is.... Probleem bij zaaigoed is echter dat pas na langere tijd (minstens die van een teelt) je weet of het spul echt goed was. En dan nog kan het zaad wel goed zijn geweest, maar jouw teeltomstandigheden niet zo goed.... Als consument kun je de kwaliteit soms moeilijk beoordelen uiteindelijk! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerdy Posted March 26, 2013 Author Share Posted March 26, 2013 Het is geen enkele bedoeling om hier sluik of reclame te maken .Ik ben net nieuw en dacht alleen maar misschien is dit ook leuk voor mensen met een kleine beurs ,maar het viel schijnbaar meteen in verkeerde aarde ,jammer. Ik kweek al jaren zelf bloemen en planten en een enkele keer valt iets tegen , Ik kijk echt wel goed uit waar ik iets koop . Jammer van zo' n reactie zonder verdere bedoelingen . Ben niets voor niets lid geworden van dit forum, ik wilde graag dingen met andere tuinders delen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Och. Neem het vooral niet persoonlijk. Ook de poster die op jouw topic reageert bedoelt het goed. We hebben hier op het forum wel eens last van spammers, die hun eigen handeltje proberen te droppen hier. Je / we / en iedereen, mag hier best reklame maken overigens hoor. Er is een speciaal topic voor zelfs. Inclusief links naar allerhand reklame-blaadjes enzo. Geen probleem.Snuffel lekker rond. Je stuit vanzelf op dat topic ( aanbiedingen voor de moestuin bv ) No offence ! We zijn een open forum, en welkom ! ( ook daar is een topic voor; om jezelf voor te stellen ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Beste Gerdy, Als je goed leest, "beschuldig" ik je ook helemaal niet van sluikreclame! Het was en is voor mij helemaal duidelijk dat je iets gezien hebt waarover je enthousiast bent en dat vertelt zodat anderen er ook hun voordeel mee kunnen doen! Wat ik wel gedaan heb is proberen om jouw informatie wat aan te vullen. Zodat lezers wat meer overzicht kunnen krijgen. Want als er maar een genoemd wordt en er zijn er meer, dan kan de werking van je berichtje zijn dat het reclame is voor alleen die ene. Waarover ik schrijf is waar mensen zoal zaaigoed kunnen vinden, dat de "markt" blijkbaar aan het veranderen is en waarop ik denk dat het slim is om even op te letten als je een goeie koop wilt doen. Daarmee zeg ik toch niets slechts van jou!? Het leuke van een forum is juist dat je van elkaar leert. Het bedrijfje dat je noemt kende ik nog niet en het kan best dat ik er ook wel eens iets zal bestellen. Maar het is voor iedereen wel fijn om te kunnen vergelijken en zo zelf beter te kunnen bepalen wat hij of zij wel/niet wil kopen. Het forum draait om enthousiaste mensen zoals jij (en ik) en ik hoop dat je er gewoon bij blijft..er veel interessants vindt en wij van jouw ervaringen en kennis van alles te weten komen! Dus... forumvriendjes?? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerdy Posted March 26, 2013 Author Share Posted March 26, 2013 Oke , ik heb me al voorgesteld, ik weet alleen niet hoe ik foto's kan plaatsen via mijn ipad .Wie kan mij daar bij helpen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meegosh Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 Had zelf meer zo iets van "ja dat is alwel bekende informatie"...Als je op de homepage van het forum bent (ook andere pagina's wel hoor), maar dan staat er bovenin een balk "linkpagina"..Daar vindt je al veel informatie maar ook zaadwinkels; linkpage/lp_category.php?cat_id=4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerdy Posted March 26, 2013 Author Share Posted March 26, 2013 Alweer iets geleerd . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 26, 2013 Share Posted March 26, 2013 vragen over het plaatsen van foto's kun je ook zeker stellen , daar is ook een topic over / voor. hoofdpagina ergens onderaan. ' Forum Vragen' en daar bij : 'foto's plaatsen ' ' Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts