Geplaatst: 27 maart 201312 j Hallo, Ik ga dit jaar verschillende kruiden kweken... Oregano en Rozemarijn..beide extra kalk en vrij droog.(lichtere grond)Tijm...ook vrij droog.(lichtere grond)Citroenmellise, Munt en peterselie... vochtige grond. (zwaardere grond) Klopt dat?Welke mogen extra bemest worden?En als een plant een lichtere grond nodig heeft, men g je dan wat zand doorheen de potgrond? Itoero Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Geplaatst: 27 maart 201312 j Hmmm...tenzij je het grootschalig kweekt, zou ik niet te ingewikkeld doen over de groeivoorwaarden van elk kruid. In gewone moestuin-omstandigheden zullen ze allemaal prima groeien. Wat compost door de grond en evt. beetje gedroogde koemest.... maar echt heel speciale eisen stellen ze niet zo. Waar ik wel op zou letten is dat sommige kruiden kleine vaste planten zijn (tijm) en andere groot worden (citroenmelisse) of een-en-twee-jarig (peterselie) en jaarlijks gezaaid moeten worden. Bovendien zitten er ook enkele echte woekeraars tussen (vooral de munt) en soorten die zich erg makkelijk verder zaaien (verwilderen): citroenmelisse en oregano. Ze zijn ook niet allemaal altijd geheel winterhard: rozemarijn en tijm kunnen wel eens bevriezen...... In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 27 maart 201312 j Wat je zget over grondsoort, gaat over in de tuin. Om te zaaien hoef je al helemaal niet per soort een apart zaaimengsel te maken, hoor.Voor tips over zaaigrond, zie dit draadje: https://www.moestuinforum.nl/welke-grond-te-gebruiken-bij-zaaien-t8359.html(Maar eigenlijk komt het er op neer dat het op heel veel manieren goed kan!) In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 29 maart 201312 j Auteur Ok,Ik heb voor de gemakkelijke weg gekozen en enkele plantjes gekocht Bij die dat graag droge grond hebben, meng ik rivierzand onder de potgrond. Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.