Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Welke grond te gebruiken bij zaaien

barb

Recommended Posts

Ik gebruik potgrond (haal grove stukken er uit) gemengd met wat schoon zand. Zaaigrond moet niet te voedzaam zijn.

Speciale zaai/stekgrond is ook te koop, maar wel duur.

Ik lees dat veel mensen het nog afdekken met een laagje vermiculiet of perliet (schoner, minder schimmelkans)...maar dat moet ik nog eens ergens op de kop tikken. Heeft wel nut denk ik, bij sommige zaaisels die wat langer staan om te kiemen. Dit geldt niet voor de meeste groenten overigens.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Hier hetzelfde. Vermiculiet of perliet heb ik tot nu eigenlijk ook nooit gebruikt, maar wil ik nog eens een voorraadje van aanschaffen.

Ook gebruik ik wel eens zaai en stek grond ( vooral om te stekken ). Ligt er een beetje aan of het lastige zaden zijn. en stekken.

In de laatste zaaibakjes heb ik eerst vermiculiet gedaan en daarbovenop een laagje zaai-stekgrond.

Dat lukt prima en heeft een groot voordeel, de wortels die in de vermiculiet steken zijn er heel gemakkelijk uit te halen zonder ze te beschadigen.

Dit omdat de vermiculiet niet samen kit gelijk grond.

Ook kunt ge veel meer water geven, de vermiculiet slaat dat op en de grond erboven blijft goed vochtig.

Heb de vermiculiet bij de bouwmarkt gehaald in een grote zak, 40 liter geloof ik en dit voor weinig geld.

Ook zaaien in niets als vermiculiet gaat goed maar nu prefereer ik toch een laagje zaaigrond er boven.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Ha, Willy! Goede tip. Vermiculiet had ik nog niet en nu weet ik waar ik het kan gaan halen. Ik zag dat mijn voorgezaaide prei en uien maar 1 of 2 vrij lange en vrij breekbare wortels hebben. Daar zou die bodem van vermiculiet heel nuttig kunnen zijn!

Voor jou en je glaswijn...t is bier!...: Sante! (= "dank je")

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Vorig jaar heb ik gezaaid in gewone potgrond.

Dit jaar heb ik een mengsel gemaakt van 2 delen potgrond en 1 deel grof zand.

Ik heb de indruk dat het mengsel langer vochtig blijft.

Daardoor heb je minder werk in de zaaicreche...

Wat ik dit jaar ook anders doe is na het zaaien (in bakken, potten, kuipen enz) een dun laagje zand over de grond strooien.

Dit zal wellicht ook wat helpen om vocht vast te houden, maar het zou vooral goed helpen tegen schimmelvorming op de potgrond.

Zie ook hier: foutje-met-zaaien-t4985.html?

en hier: binnenzaaien-gewoon-in-potgrond-t4255.html

En hier: wat-is-potgrond-om-te-zaaien-t3668-30.html?

En hier ook nog wel wat: potgrond-compost-t427.html

Je kunt het beste eerst de zoekfunctie gebruiken, hier rechtsbovenin. Voordat je een nieuw topic aanmaakt. Dan vind je bijna altijd antwoord op je vraag!

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Create New...