Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten-groei-vraagjes

Itoero

Recommended Posts

Ik heb enkele vraagjes over de groei van tomaten.

-Als het eerste trosje aan een tomatenplant verschijnt, blijft de plant dan gewoon verder groeien?

-Kan je, zoals bij pepers, de eerste vruchtbeginselen afknippen zodat de plant eerst wat beter groeit?

-Staat er een limiet op het aantal trosjes een plant kan maken of blijft de plant productief tot het seizoen gedaan is?

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Buitentomaten: Niet bloemen afknippen. De plant groeit verder. Na tros 4 (soms bij grote 3, bij zeer vroege 5) bloemtrossen de top er uit halen. Onder buitenomstandigheden is het een soort race tegen de klok om zoveel mogelijk tomaten rijp te krijgen voordat de plant afsterft (of bladvlekkenziekte krijgt). Door de plant te toppen (en soms ook wat blad weg te halen om de tomaatjes zo veel mogelijk zon te geven) stopt hij alle energie in het rijpen van de overgebleven trossen. Daarom bij stamtomaten ook dieven. Bloemen die later komen zullen toch geen rijpe tomaten meer gaan geven.

Ook bij kastomaten lijkt het me niet zo gewenst. Daar mik je op ca. 6 trossen die afrijpen. Soms wordt hij dubbelstammig gekweekt door vroeg te toppen en zo op 2 stammen tegelijk bloemtrossen en dus tomaten te krijgen. Dan kun je 8 a 10 trossen krijgen die afrijpen.

Bij struiktomaten hoef je niet te dieven en die mag zijtakken vormen. Ook daar mag je wat blad verwijderen (meer zon, wind kan ertussen > minder nat blad) of eventueel wat erg laag hangende takjes of erg dichte takken er tussenuit halen. Maar ook daar is het niet zo zinvol om eerste bloemtrossen weg te halen.

Kortom: bloemen weghalen betekent bij tomaten = later oogsten en dus minder opbrengst.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Heb zelf een plastictunnel en zorgt altijd dat de eerste drie trossen worden gespaard daarna de top eraf en regelmatig dieven. Voor de tomaten die buiten staan, pas ik dit ook toe echter trek ik er een tomatenhoes overheen of een afdakje van plastic boven de tomatenplanten. Het waarom is dat wanneer de fytoftora toeslaat en op de plant terecht komt gaat de plant dood. Het blad wordt zwart en de vruchten ook hierdoor mislukt je oogst. Fytoftora is een schimmel die ook de aardappels aantast en de oogst doen mislukken.

Ik huur kavels bij Volkstuinvereniging 't Boeskoolhöfke te Oldenzaal

( www.hetboeskoolhofke.nl)

De tomaat is in principe een meerjarige plant.

Is het in theorie dan mogelijk, zoals bij pepers, 2 bloeiperiodes te hebben?

Valt er iets te doen tegen schimmels?

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Ja, net zoals je aardappels bespuit dit moet je doen wanneer broeiachtig weer opkomst is.

Zou het niet doen want het is en blijft een bestijdings middel een plasic-hutje doormiddel van een boog (elektrischepijp) zodat minimaal de bovenkant van de planten beschremt zijn of helemaal bedekken maar wel bij volle zon luchten.

Edited by Guest

Ik huur kavels bij Volkstuinvereniging 't Boeskoolhöfke te Oldenzaal

( www.hetboeskoolhofke.nl)

Valt er iets te doen tegen schimmels?

De beste manier om schimmels te voorkomen bij tomaten is ze kweken in een koude kas of zo dat er geen hemelwater op kan vallen. (Afdak, overdekt terras enz.)

Maar niet iedereen heeft dat of kan dat. (Overigens zijn er dan weer andere mogelijke problemen)

Bij teelt in de openlucht ben je erg van het weer afhankelijk. Bij een mindere zomer krijg je minder tomaten en/of ook mindere tomaten.

De aardappelziekte is ook bij tomaten (immers familie van aardappel) de grootste boosdoener.

Toch kun je door een aantal teeltmaatregelen de aantasting van deze schimmel vaak voorkomen/uitstellen/verminderen.

1. Zorg dat de plant zo droog mogelijk blijft. Alleen gieten op de grond...zon en wind laten bij regen het blad snel drogen...plantafstand voldoende...

2. Zorg voor omstandigheden waardoor een beperkt aantal tomatentrossen zo snel mogelijk rijpen. (Vandaar mede ook toppen en dieven en deel van bladeren onderaan verwijderen, zie mijn eerdere reactie)

3. Kies voor rassen die enige resistentie hebben en optimaal zijn voor ons klimaat en voor rassen waarbij de tijd tussen uitplanten (na. ca. 20 mei) en eerste rijpe vruchten kort is (Er zijn 1000-en rassen tomaten, maar veel telers/liefhebbers en goede zaadhandels vermelden dit in aantal dagen. Bij typische buitentomaten liefst niet langer dan rondom 65 dagen)

4. Zorg voor ideale (op)groeiomstandigheden > gezonde planten zijn weerbaarder

5. Ter ondersteuning wordt in biologische landbouw lavameel of gesteentemeel verstoven over de planten, die een waterafstotende en zo enigermate beschermende werking hebben.

6. Als je aantasting ziet, de zieke planten verwijderen. (Liefst zo dat sporen van schimmel zo weinig mogelijk verstuiven en je andere planten aantasten)

Er is discussie over of aangetast blad/vruchten in de compost mogen. In zijn algemeenheid is het niet slim om met virussen en schimmels aangetaste planten te composteren, aangezien je zo mogelijk de aantasting verspreidt of doorgeeft naar een ander jaar. bij de aardappelziekte of wel phytophthora, maakt het echter niet zo veel uit aangezien de sporen in de lucht aanwezig zijn en niet speciaal door compost verspreid kunnen worden. Alleen niet slim om aangetast loof van aardappelen/tomaten te laten liggen (bij aardappels zelfs bij wet verboden!) omdat dit een directe verspreidingsbron voor het schimmel is naar de omtrek van zeker meerdere 100-en meters.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Een ventilator in de kas plaatsen kan zeker een positief effect hebben. Ik heb er vorig jaar één in de kas gezet in de kas om Fulvia fulva (bladvlekkenziekte) te beperken na een eerste aantasting. De combinatie van de aantasting verwijderen, lagere luchtvochtigheid en ventilator hebben bijgedragen om grotere schade te beperken. Je voorkomt met de luchtbeweging dat het blad te lang nat blijft en je hebt geen stilstaande lucht meer in de kas.