Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Druiven stekken


powerlite

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Eind februari 1 oogstekken gemaakt van druif.

Dit is het resultaat 5 weken later:

img058433391364575681.jpgimg058883531364575682.jpgimg059076261364575682.jpg

 

Alle stekken zijn goed geworteld. Beter resultaat als vorig jaar , toen ik ze met 30 in grote bakken stak.

Kleinere hoeveelheden in deze flessen heeft betere controle op schimmel enzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn druivenstekken staan in de koude kas, zonder bedekking , de luie manier; winterstekken dus. elk takje in 1 pot. Zijn er 3. Alle 3 gaan veels te hard nu: nog geen blad, maar wel bijna. Ik hou mn hart vast. Maar gaat wel lukken. Zal van de week een foto maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij stonden in die fles op de vensterbank van de keuken. Naast de kiwi en kiwibes stekken , de meloenpeer stekken , en de vijgen. lekker warm want de radiator hangt onder de vensterbank, en vochtig door een gesloten fles. Af en toe luchten , want te vochtig mag het ook niet worden. Buiten ook een pak winterstekken gestoken , maar daar is nog geen beweging te bespeuren. Veel te koud.

 

Ik zet elke winter de vensterbank vol , zo is er toch ook iets groeiend en groen in de dorre lange winters:-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie stekjes/planten Powerlite!! Ik kende de oog-stek-techniek nog niet. Heb naar aanleiding van je mooie foto's en resultaten het hoe en wat opgezocht. Die doorgesneden fles mag je beschouwen als een persoonlijke verbetering van de techniek, ook ideaal voor de beperkte ruimte!

 

(In Belgie is er geen statiegeld op dat soort flessen...in Nederland kosten ze 0,25...dus daardoor zou een "domme Ollander" niet zo gauw op dat idee gekomen zijn...ha,ha)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zijn druivelaarkenners aan de gang

De sapstroom van de druivelaars zijn die nu ook al op gang? Normaal wel maar alles is toch later dit jaar. Weet dit is even offtopic. Maar had voor de winter mijn jonge druivelaars verplant. Was eerst bedoeling dat het een wand ging vormen maar nu zijn ze verplant bij mijn pergola waar ie dus alleen een dak moet vormen. En dus moet mijn hoofdrank hoger groeien zodat ik eenmaal op hoogte pas zijranken kan laten groeien. Dus nu snoeien en eventueel dichten met was. En kan ik oogstekken maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan mijn druivelaar is ook nog niet zo heel veel te zien hoor .

Ik heb er nu nog vliesdoek over liggen omdat het nu nog vriest .

Mijn plant staat wel in de serre maar mijn serre is niet helemaal toe .

In het begin dacht ik dat hij er nieuw leven was aan enkele oogjes maar nu begin ik te twijfelen want hij groeit maar niet door .

Mijn druivelaar zou nu het 2de seizoen in gaan .

Al heb ik niet echt een goed ras gekozen !

Als ik ooit eens verhuis koop ik een plant van het ras black aliance of pitloze druiven Lakemont en Eddie's blue wonder .

Ik heb nu het ras buffalo maar zou blijkbaar meer bekend zijn als sierdruif .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn twee in oktober aangeplante druivelaars heb ik in februari gesnoeid tot ca. 50 cm voor het vormen van hoofdstam. Ze hebben duidelijke knoppen nu. De oude struik (nog een Van der laan) laat nog niets zien. Maar die is altijd vrij laat.

 

Voor wat het waard is: Bij Lieven David kwam ik het advies tegen om te stekken voor de eerste vorst, aangezien dan de slagingskans beter zou zijn. Als dit klopt, vraag ik me af of het ook voor oogstekjes geldt? (Eerste serieuze vorst was pas na kerst als ik me goed herinner). Wie weet meer?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oogstekken of takjes ( takjes: stukken met 2 of 3 ogen ) zijn allen eigenlijk winterstekken. Vele manieren zijn er om winterstekken te maken.

 

Oogstekken worden eigenlijk genomen ( ze zijn wat lastiger dan gewone tak-delen ), omdat je er méér van kunt maken per gesnoeide tak. Maar, vrij logisch, heeft een oogstek maar weinig 'reserve-voedsel omdat ie maar heel klein is. Slagingskans is dus wat kleiner dan bij andere stek-vormen

 

Op zich neem je winterstekken vóór de winter. In het geval van de druif dus van het snoeiafval bv. Snoeien doe je een druif het liefst ook voor kerstmis. Na 1 jan komt de sapstroom namelijk al weer op gang. Een druif is altijd laat met z'n blad, maar van binnen stroomt ie al. En de druif is een bloeder ook nog eens. Dus later snoeien geeft bloeding. De Wisteria is er ook zo een. De hortensia ook , de acer, de berk etc. Niet dat een druivenboer zich er erg aan stoort. Die snoeit nog tot in maart. Maar toch. Beter is het om het eerder te doen.

 

Winterstekken neem je dus voor de echte winter. Je kan het later doen. Zeker. En zeker bij de makkelijkere planten. Druif is niet lastig stekken, dus gewoon proberen. Ook nu nog. Maar de slagingskans neemt navenant wel af. En het is straks ( bij uitlopen blad ) echt even erbij zijn. Uit de zon houden nog, uit de wind liever. Niet te vochtig, niet laten uitdrogen etc. Geen hoge temperaturen ( mijn zopas genomen winterstekken van van alles staan buiten )

 

succes !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ja. Jij hebt oogstekken genomen toch ? Die zou ik nu geen vorst geven nee.Grote kans dat ze uitdrogen in de koude kas,omdat het overdag wel 25grin je koude kas kan worden.Binnen op koele vensterbank zou ik doen.Kan ook op warmte wat je nu doet,maar dan zeker afdekken zoals topicstarter deed ivm verdamping en uitdroging. Topicstarter heeft het gedaan zoals jij nu, of zonder lampen. Kan ook mét,wat je wil. Scheelt snelheid maar ook meer zorg dus. Nooit te nat, maar vooral niet uitdrogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik kies inderdaad voor geen lampen bovenaan. Ze staan op het vensterbank , dus voldoende licht.

De bodemwarmte die ik heb door de radiator , heeft volgens mij voor de snellere worteling gezorgd. Als je ziet welke wortels ze hebben 5 weken na stekken ...

 

Je mag je stekken nu niet meer naar de serre verhuizen. tis veel te koud voor stekken die doordat ze binnen staan nu voorsprong hebben op buiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hou ze in pot tot de plant heel goed geworteld is. En zeker niet voor 15 mei buiten.

Eerst een week overdag buiten zetten , en savonds weer binnen. En de eerste dagen best niet in de zon.

 

Niet te vroeg uitplanten , wacht maar tot ze een halve meter hoog zijn .

 

Ik denk dat het halweg juni was vorig jaar eer ik ze buiten geplant heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Wat een goed nieuws, al de 26 oogstekken hebben al behoorlijke wortels, sta er versteld van! Ook meer als de helft heeft blad gekregen. Eerste keer dat ik stekken probeer in de hoop r 1 van in de groei te krijgen, smaakt naar meer met zo resultaat, motiveert!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

De langzame , niet erg efficiënte manier. Gewone winterstekken. Wel makkelijk ( hoewel een druif sowieso wel makkelijk stekt )

Takjes genomen in december. Koude kas ( kan ook buiten hoor, gaat wat langzamer ) en inmiddels staan ze ruim een week buiten 1e keer opgepot.

 

dscn518138841367780595.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later ...

Ik heb sinds een week stekken staan van druiven in een pot met plastic fles en meen het begin van schimmel te zien.

Wat doen jullie hier tegen? Ik dacht ze te verluchten of mss de plastic fles permanent eraf?

 

Ze staan in een ruimte waar de temperatuur overdag 20 graden is en s nachts 15. Ze staan goed vochtig ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie dit topic.

 

Toevallig ook gisteren weer wat stekken genomen van het snoeihout van de druiven die ik heb staan. Wel gewone lengtestekken, dus stukken snoeihout rechtop in een pot ( zie vorige post ).

Ik zet ze in de koude kas, uit de zon. Gaat niet snel, maar hoge slagingskans.

Binnen is het nu erg warm en zeker als jet het ook vochtig houdt, ligt schimmel op de loer. Stekpoeder gebruiken helpt dan al iets tegen schimmelvorming. Toch heb je binnen dan echte handenbindertjes. Je moet je veel verluchten, niet te vochtig houden. Ze zullen vroeg uitlopen, en dat kan nu wel te vroeg zijn ivm relatie beschikbare licht en temperatuur.

Ik zou adviseren: koeler zetten. Koud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is te vroeg nu , wachten tot eind februari begin maart vooraleer je de stek binnenzet in de warmte. Beter is volgens mij om nu je enthout in rust koel te bewaren.

Stekken in koude kas en buiten kan uiteraard wel.

Ik maak ondertussen geen stekken meer binnen , is voor niets nodig.

Ik snij uit mijn snoeihout lange stekken , en steek die gewoon in de grond.

gaat goed en geen omkijken naar.

 

Als je binnen in fles stekt , (wat nu dus nog te vroeg is,maar kan wel al lukken hoor), dan moet je zeker zorgen dat de vochtigheid hoog genoeg is, en zeker ook weer niet te hoog want dan krijg je idd schimmel. tis kwestie van wat ervaring vrees ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de adviezen.

 

Ik ga alleszins de plastic fles eraf laten tot ze iets droger staan maar nog altijd vochtig.

Ik geloof best dat dit iets te vroeg is maar lees op internet positieve ervaringen hiermee dus probeer ik ook maar eens.

 

Heb ook vijgen gestekt en deze vertonen niets van schimmel, ze hebben wel meer verluchting dan de druivenstekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben ook een paar vragen over druiven. Hoop dat dit hier geplaatst mag worden...

 

Sinds kort hebben wij een nieuwe tuin, omdat we zijn verhuisd. Nu staat er onder andere een grote kas op het landje waar een druivenplant in staat. Hieronder staat de beste foto die ervan te maken is.

DSC0119327901388603714.JPG

Nu zijn onze vragen:

1. Leeft deze druif nog?

2. Zo ja, wat moet er nu aan gedaan worden?

3. Hoe kun je het beste druiven houden in een kas?

 

Moestuin Groet,

Maaike & Richard

Oui oui oui, la vacha qui rit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...